Buurman gaat verbouwen. Plaatsbeschrijving verplicht of niet? En wie draagt de kosten?

2

Buurman gaat verbouwen. Plaatsbeschrijving verplicht of niet? En wie draagt de kosten?

NamuSG
NamuSG
#Bouwpartners · 6 jaren geleden

Beste,

Ik woon in een rijwoning. Mijn buurman zal binnenkort zeer ingrijpende verbouwingen uitvoeren, waarvoor hij momenteel een aanvraag tot vergunning heeft lopen bij de gemeente. Hij werkt samen met een architect. Op dit moment is er nog geen plaatsbeschrijving uitgevoerd bij mij thuis. Het is mij echter niet helemaal duidelijk of hij al dan niet verplicht is om bij mij thuis een plaatsbeschrijving te laten uitvoeren, en wie de kosten in verband hiermee zal moeten dragen. Dit is de info die ik tot nu toe heb verzameld: 

Het is de van de plaatsbeschrijving die de kosten van de plaatsbeschrijving zal moeten betalen. De opdrachtgever is de persoon die de uitvoering van de plaatsbeschrijving heeft aangevraagd bij de architect.  zou de bouwheer (mijn buurman dus) aan zijn architect de opdracht moeten geven om een plaatsbeschrijving uit te voeren bij de aanpalende buren. "In principe" wilt echter niet zeggen dat hij ertoe  is.  De bouwheer heeft er in elk geval wel alle voordeel bij, want hij is degene die de werken laat uitvoeren, en hij is degene die de  draagt. Indien ik een schadeclaim aan hem zou voorleggen, dan zal HIJ moeten kunnen bewijzen dat deze schade niet veroorzaakt is door zijn werken (m.a.w.: hij moet bewijzen dat de schade reeds bestond vóór de aanvang van zijn werken). Dit kan hij enkel door middel van de plaatsbeschrijving. Indien er  bij mij geen plaatsbeschrijving werd uitgevoerd, en er ontstaat schade aan mijn woning tijdens zijn werken, dan is hij degene die juridisch gezien in zijn nadeel staat. Hij kan de architect dus beter de plaatsbeschrijving laten uitvoeren, maar van een verplichting die op de bouwheer rust om de plaatsbeschrijving te laten uitvoeren zou er dus geen sprake.

De verplichting zou enkel bestaan indien er tevens sprake is van een ABR-verzekering, omdat de verplichting tot plaatsbeschrijving vaak vermeld staat in de voorwaarden van deze verzekering. Deze verzekering is zelf echter NIET verplicht, noch voor de architect, noch voor de aannemer, noch voor de bouwheer. De meeste goede en betrouwbare aannemers zullen deze verzekering normaal gezien wel hebben, maar ik kan er natuurlijk niet vanuit gaan dat mijn buurman met een goede, betrouwbare aannemer samenwerkt.

Het lijkt mij dat ik er dus niet zomaar vanuit mag gaan dat mijn buurman een plaatsbeschrijving bij mij zal laten uitvoeren. Hij zal de opdracht enkel geven indien hij hier zelf voor kiest OF indien er een ABR-verzekering in het spel is die de plaatsbeschrijving verplicht. Evenmin mag ik ervan uitgaan dat de architect de plaatsbeschrijving automatisch zal uitvoeren. Hij kan dit immers enkel doen indien hij hiertoe van iemand de opdracht gekregen heeft. Ik kan Ã³Ã³k de opdrachtgever van de plaatsbeschrijving zijn, maar indien ik in de plaats van mijn buurman de vraag aan de architect stel om de plaatsbeschrijving te laten uitvoeren, dan lijkt het mij, dat ik de kosten ten laste zal moeten nemen.

Ik heb ook ergens anders dit gelezen:

​Dit in beschouwing nemende zou ik mij kunnen afvragen of het eigenlijk wel écht nodig is dat ik aan de architect vragen om een plaatsbeschrijving te laten uitvoeren. Ik zou dan de kosten ervan ten laste moeten nemen én er zogezegd geen enkele baat bij hebben. Dan lijkt het mij precies zelfs overbodig dat ik als buur een plaatsbeschrijving ga aanvragen indien mijn buurman niet de opdracht geeft aan zijn architect.

Kunnen jullie mij zeggen of bovenstaande info volledig correct is? Hebben jullie hier zelf nog opmerkingen/aanvullingen bij?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Alle reacties

0
StaalBouw
StaalBouw
28 203 Andere particulier
6 jaren geleden

Op Livios kwam dit al eens aan bod:

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/bouwen-verbouwen-of-kopen/bouwen/vraag/33831/plaatsbeschrijving-bij-bouw-wie-betaalt/

U zou dit aan uw buur kunnen voorleggen. Mocht er beslist worden om dit niet te doen, dan kan u alvast zelf een plaatsbeschrijving maken aan de hand van een uitgebreid fotoverslag van de actuele toestand van uw woning, met name algemene foto's en detailfoto's van eventuele schade. 

U kan een nauwkeurige beschrijving (kamer per kamer) schriftelijk toevoegen (toestand vloeren, muren, verwarming, sanitair, plinten, plafonds, tegels, barsten, scheuren, schimmelvlekken, etc..)

Voor de start der werken kan u dit document afdrukken en na eventuele rondgang samen met uw buur kunnen alle betrokken partijen dit document ondertekenen voor akkoord.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag