Scenario :
Mijn man en broer gaan binnenkort uit onverdeeldheid en gaan akkoord dat mijn man alleen eigenaar wordt vh onroerend goed en aan zijn broer zijn deel vd waarde uitbetaal. Mijn man betaalt met 3/4de eigen geld en 1/4de gemeenschappelijk geld van mijn man en ikzelf (gehuwde echtgenote (gehuwd volgens wettelijk stelsel, met uitzondering dat al onze roerende goederen volledig aan de langstlevende toekomen).
Ingeval mijn man ervoor zou kiezen dat zijn onroerend goed ook voor de helft (dus 1/2 )aan mij in volle eigendom moet toebehoren : hoe kan dat voordeligst ? Kan vooraf ons huwelijkscontract aangepast worden ? Of kan alleen na de uit onverdeeldheidtreding met de broer - het goed in onze echtelijke gemeenschap komen via notariële akte en wat zijn grosso modo in dat geval de te verwachten kosten ?
Heel hartelijk dank op voorhand !!! Ik stel hierna nog een andere vervolgvraag hierop.
Hetgeen uw man erft van zijn ouders, blijft ook zijn persoonlijke eigendom of bezittingen. Wil men geerfd geld ook persoonlijk behouden dan moet dit geplaatst worden op een spaarrekening waar u geen toegang tot hebt. Bij eerst overlijden erven de kinderen zijn persoonlijke bezittingen en blijft u op de zijlijn staan. Zijn er geen kinderen dan gaat het terug naar "zijn" familie in dit geval zijn broer. Deze regeling is een paar eeuwen terug gecreerd om te vermijden dat bij rijke families de rijkdom uit de familiale groep zou verdwijnen in geval er geen kinderen zijn.
In de praktijk zal enkel onroerend goed de tand des tijds doorstaan en zal het geerfd geld verdampt zijn door de aankoop van zakens die eigenlijk tot de gemeenschap behoren zoals aankoop van auto, reis, kosten en verbouwingen aan eigen woning enz..
Zodra er kinderen zijn stelt het probleem zich niet direct omdat zij als erfgenaam optreden. Indien er geen kinderen zijn behoort inderdaad een aanpassing in het huwelijkscontract tot één van de mogelijkheden. Een testament behoort ook tot de mogelijkheden, maar geeft minder zekerheid. In elk geval zal u successierechten moeten betalen op de totale waarde van het o.g. ook op het deel door beide gefinancierd!
Schenking van een deel van het o.g. van uw man aan u is ook mogelijk (3% registratie tot 150.000€) maar dan is het voordeliger eerst de schenking uit te voeren en dan tot de overname van de aandelen van zijn broer, dit om te vermijden dat de onverdeeldheid ophoudt en een registratietaks op de totaliteit moet betaald worden.
Maar dit alles in de veronderstelling dat er een eerstoverlijden is, dat er geen kinderen zijn en dat het o.g. ondertussen ook niet verkocht is. Maar het is nuttig op alles voorbereid te zijn om in die situatie voor geen financiële kater te staan.