6

Overname isolatie zijmuur

marcus renders
marcus renders
#Isolatie · 6 jaren geleden

goede morgen, wij hebben bouwgrond, buur is aan het bouwen, gesloten, heeft 2.5cm voorzien voor de isolatie, hij moet echter 5cm dik isoleren, 2.5cm op onze grond. Ik wil dit wel toestaan(om alle zever en advocaatkosten te mijden)  Maar ik wil dat hij alles zelf betaald en dat ik nadien geen overname vann de isolatie om muur moet doen. Hoe kan ik dit best formuleren zodat wij of latere eigenaars geen kosten hebben bij het bouwen.

mvg Marc

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

In het verleden werd de scheimuur op de perceelsgrens opgetrokken , voor de helft op elk van de aanpalende  gronden. De eerste bouwer betaalde uiteraard de kostprijs. Indien later de buur begint te bouwen diende hij 50% van de waarde van de muur over te nemen. De architect heeft  hiervoor vaste eenheidsprijzen.

Ingevolge de huidige EPB regelgeving moet  de gemene muur tussen 2 woningen een U-waarde hebben van  maximaal 0.6W/m²K. Zonder isolatie kan men dat niet bekomen. 4cm glaswol (Isover Partywall) is voldoende om dit te bereiken. Aangezien er echter niet  direct aangebouwd word  is een stijve  vochtbestendige isolatieplaat meer aanbevolen, eventueel bekleed met een bescherming.

Dit is een wettelijke verplichting waarop het Vlaams Gewest boetes int indien niet voldaan is.

Het is dan ook logisch dat de aanbouwende bouwheer naderhand deelt in die isolatiekosten, aangezien die wettelijke verplichting ook voor zijn gebouw dienst doet. Uw architect zal dan wel over de passende  eenheidsprijzen beschikken.

Dus concreet moet u het plaatsen van de isolatie toelaten en zal u later moeten delen in de kosten van de isolatie. Hetgeen u voorstelt is niet haalbaar en bij voorbaat een verloren zaak.

0
marcus renders
marcus renders
0 1 Andere particulier
6 jaren geleden

beste Hugo c

ik heb wel enkele bedenkingen bij uw reactie. Als ik morgen een hout-skeletwoning zet heb ik de isolatie van mijn buur niet nodig. Hij had moeten zorgen dat er voldoende plaats is op zijn eigendom om de nodige isolatie te zetten voor zijn eigen woning. Hij wist op voorhand dat wij niet gingen bouwen.

mvg Marc

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
6 jaren geleden

Beste Marc,

Je buur heeft zijn kant van de gemene muur en de isolatie uitgevoerd volgens de bouwvoorschriften.  Dus 2,5 cm over de perceelsgrens.  In uw stedebouwkundige voorschriften zal ws staan dat je zijn contouren van de gemene muur moet volgen.  Dat je zou beslissen om “beter dan noodzakelijk” te isoleren is uw keuze die je niet ontslaat van de overnameverplichting wanneer je boiwt van de helft van de isolatie.  

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

beste Hugo c

ik heb wel enkele bedenkingen bij uw reactie. Als ik morgen een hout-skeletwoning zet heb ik de isolatie van mijn buur niet nodig. Hij had moeten zorgen dat er voldoende plaats is op zijn eigendom om de nodige isolatie te zetten voor zijn eigen woning. Hij wist op voorhand dat wij niet gingen bouwen.

mvg Marc

Je moet natuurlijk eerst  een omgevingsvergunning bekomen. In  elk geval zal je moeten aanbouwen en hoe dan ook een wand moeten plaatsen. Voorzie je een betere isolatie dan wettelijk nodig dan is dat uw beslissing, maar dit ontslaat u niet van de overnameplicht.

In het verleden zijn er talrijke gelijkaardige rechtzaken geweest rond de overname van de gemene muur die op de perceelscheiding staat.

Indien u eerst had gebouwen dan had u uw woning waarschijnlijk  tot tegen de perceelscheiding mogen optrekken (2.5cm winst) en moest de buur geen isolatie plaatsen (toch aan te bevelen). En was er ook niets over te nemen.

0
Astrid Clabots - Clabots Advocaten
30 101 Andere professioneel
6 jaren geleden

Geachte

Bedenking van mijn zijde : indien al op voorhand formeel geweten is dat de aanpalende buur (u...) van de opgerichte muur met isolatie geen gebruik zal maken (men heeft naderhand een recht tot gemeenmaking, geen plicht...), vraag ik mij af waarom er "te paard" zal worden gebouwd.

Anderzijds kunt u zich afvragen, maar u overwoog dit duidelijk al sterk, of u er zichzelf inderdaad plezier mee doet om aan dit isolatiegegeven niet te participeren, zij het in heen later stadium.

Astrid CLABOTS

CLABOTS

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

De lente is de ideale periode om je woning te isoleren. Zo is je woning energiezuiniger tegen de winter. Maar hoe doe je dat: zelf je woning isoleren?

Lees meer

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag