32

Gasketel of Warmtepomp? - Renovatie oud huis

SnakeByte
SnakeByte
#Hernieuwbare energie · 6 jaren geleden
Ik en mijn partner hebben recent een huis kunnen kopen (gebouwd in 1962). Het spreekt voor zich dat alle technieken moeten aangepakt worden. Nu is mijn vraag wat ik best kan doen qua verwarming? Gasketel of een warmtepomp combo? Er zouden 16 zonnepanelen ongeacht opkomen met een rendement van 5007kWh en een vermogen van 5280Wp Gelijkvloers: Zou vloerverwarming komen (oppervlakte van te verwarmen vloer: 55-60m²) Eerste verdiep: Optie 1: Radiator in de badkamer (Mogelijk nog in de andere kamers) Optie 2: Radiator in de badkamer + invertors in andere kamers (koelen/verwarmen) Ongeacht de opties, als je maximaal €10,000 kan geven aan de hele verwarmingsinstallatie, ga ik dan best voor een gasketel of eerder voor een warmtepomp opstelling? Wat zijn de voor/nadelen? Alvast bedankt.

Alle reacties

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

...

Dus: minstens de volgende 10 jaar (en langer) gas gecombineerd met lage temperatuursverwarming.  Als er geen electriciteit nog fossiel gemaakt wordt dan de warmtepomp (als je huis dan niet al energieneutraal is)

Ter informatie heb ik een document (20190719 - insight-report-verduurzaming-woningvoorraad-energietransitie-tot-achter-de-voordeur.pdf) bijgehangen van duurzaambedrijfsleven.nl die de energietransitie voor woningen in Nederland tot 2030 beschrijft. Hierin worden in 24 pagina's de uitdagingen beschreven waar het Nederlandse bedrijfsleven en de Nederlandse overheden zich op voorbereiden: 800 woningen/dag van het aardgas afhelpen tussen 2021 tot 2030. 
Een uitgebreider document vind je op https://www.rli.nl/sites/default/files/advies_warm_aanbevolen_-_def.pdf Dit document is opgesteld door de Nederlands Raad voor Leefomgeving en Infrastructuur voor de Nederlandse regering. Het document telt 84 pagina's en gaat geen enkel probleem uit de weg.

Een ander voorbereidend document (oorsprong tno Den Haag - New Babylon), dat voor "warm aanbevolen" gebuikt werd is ook aangehecht als "tno-lekker-warm-zonder-aardgas-1.pdf"

Een andere interessante link voor verbouwers (ook bij ons in Vlaanderen) is: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/wonen-zonder-aardgas/stappenplan-aardgasvrij-wonen/
Dit geeft weer waar je zeker moet rekening mee houden, bij een verbouwing, ook al beslis je om nog met een CO2 verbrandingsproces (gas, stookolie, pellets, hout, ...) verder te gaan.

Dit stappenplan moet je dan ook beschouwen als een checklist met in uw acherhoofd, waar kan ik nu al aan voldoen en wat zal ik later nog moeten doen als ik werkelijk overga naar individuele verwarming zonder verbrandingsproces.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Om op de vraag van de vraagsteller te antwoorden:

Om met een warmtepomp te werken moet uw woning heel goed geïsoleerd zijn, iets wat met een oudere woning heel moeilijk te realiseren is. Gevolg van een niet perfect geïsoleerde woning is dat je met hogere watertemperatuur moet werken om een aangename temperatuur te halen in de winter. Bij hogere temperaturen gaat het rendement van de warmtepomp naar beneden. Tenzij je in de koudere periodes kan bijverwarmen met bvb een houtkachel, zou ik in geval van oudere woningen met gas verwarmen.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

Om met een warmtepomp te werken moet uw woning heel goed geïsoleerd zijn, iets wat met een oudere woning heel moeilijk te realiseren is. Gevolg van een niet perfect geïsoleerde woning is dat je met hogere watertemperatuur moet werken om een aangename temperatuur te halen in de winter. Bij hogere temperaturen gaat het rendement van de warmtepomp naar beneden. Tenzij je in de koudere periodes kan bijverwarmen met bvb een houtkachel, zou ik in geval van oudere woningen met gas verwarmen.

@ Erwin,

Zou het niet beter zijn te zeggen en te schrijven ""

Dit heeft niets te maken met welk warmteaanmaaksysteem je gebruikt. Bij alle systemen is het duur (investering en gebruik).

Minder dan 100 kWh/m² jaar maximale energiebehoefte is haalbaar voor elke woning, ook voor oude woningen. Dit is nog steeds 10 keer meer (slechter) dan de nieuwe passiefnorm (perfect geïsoleerde wonig), meer dan 3 keer meer dan de laagenergienorm van 30 kWh/m² (zeer goed geïsoleerde woning) en 2 keer meer dan de BEN norm (gewoon goed geïsoleerde woning). Minder dan 100 kWh/m² jaar maximale energiebehoefte is maar een matig geïsoleerde woning.

Ons huidig woningbestand zit nu op gemiddeld 293 kWh/m² jaar ( http://bpie.eu/wp-content/uploads/2018/01/iBROAD_CountryFactsheet_BELGIUM-Flanders-2018.pdf  ) en er is dus een 193 kWh/m² jaar * 130 m² (gemiddelde woning) * 50% (omdat iedere woning niet constant [dag/nacht] en overal [slaapkamers, ...] wordt verwarmd ) = (per huishouden) beschikbaar, indien men het woningbestand renoveert tot matig geïsoleerde woningen. Of voor Vlaanderen (2.1 miljoen woningen) is dit een besparing van 26,3 miljard kWh.

En dan hebben we het nog niet over de energiebesparing die kan gerealiseerd worden door hernieuwbare energie in al zijn vormen => ook warmtepompen [COP > 4] besparen 75%  op het aan te kopen en op te wekken [energie] verbruik en zonthermische systemen doen hetzelfde en nog veel beter (95% en meer besparing op het aan te kopen verbruik).

Zonnepanelen daarentegen zijn geen energiebesparing, maar energieproductie die zo intelligent mogelijk moet gebruikt worden, daarom is de combinatie 

(1) zonnepanelen, ogenblikkelijk verbruik met batterijopslag (die  in feite het ogenblikkelijk verbruik uitstelt tot zelfs in de nacht ...)  een ideale combinatie
(2) warmtepomp en normaal gedimensioneerde zonnepanelen, de slechtst mogelijke combinatie is voor warmteaanmaak, maar wel een goede combinatie voor je dagelijks verbruik
(3) warmtepomp en fors overgedimensioneerde zonnepanelen met een batterijsysteem, een niet zo slechte combinatie indien men de men een centrale (batterij, warmte, waterstof, of ... energie) opslag vindt die het dagelijks verbruik van een wijk kan voeden (virtuele energiecentrale wijk, stad, ...)
(4) een warmtepomp in combinatie met een zonthermisch warmteopweksysteem is steeds een winnende combinatie.

Keuze is afhankelijk van de ligging van de woning:

(1) ligt de (< 100 kWh/m² jaar) woning binnen een gebied met prioriteit voor warmteverdeling, dan kan je ondermeer nog gas gebruiken voor de warmteaanmaak in combinatie met een lage temperatuur afgifte (LTV <45°C) en zou ik zeker niet kiezen voor een warmtepomp.
(2) ligt de (< 100 kWh/m² jaar) woning buiten een gebied met prioriteit voor warmteverdeling, dan is een lage temperatuur warmtepomp (COP > 4) met een ZLTV (<35°C) afgiftesysteem aangewezen en zou ik zeker niet in een warmteaanmaak met gas investeren.
(3) heeft de woning een groter verbruik dan 100 kWh/m² jaar, dan investeer ik niet in een nieuwe verwarming!

0
SnakeByte
SnakeByte
0 1 Verbouwer
6 jaren geleden

@ Erwin,

Zou het niet beter zijn te zeggen en te schrijven ""

Dit heeft niets te maken met welk warmteaanmaaksysteem je gebruikt. Bij alle systemen is het duur (investering en gebruik).

Minder dan 100 kWh/m² jaar maximale energiebehoefte is haalbaar voor elke woning, ook voor oude woningen. Dit is nog steeds 10 keer meer (slechter) dan de nieuwe passiefnorm (perfect geïsoleerde wonig), meer dan 3 keer meer dan de laagenergienorm van 30 kWh/m² (zeer goed geïsoleerde woning) en 2 keer meer dan de BEN norm (gewoon goed geïsoleerde woning). Minder dan 100 kWh/m² jaar maximale energiebehoefte is maar een matig geïsoleerde woning.

Ons huidig woningbestand zit nu op gemiddeld 293 kWh/m² jaar ( http://bpie.eu/wp-content/uploads/2018/01/iBROAD_CountryFactsheet_BELGIUM-Flanders-2018.pdf  ) en er is dus een 193 kWh/m² jaar * 130 m² (gemiddelde woning) * 50% (omdat iedere woning niet constant [dag/nacht] en overal [slaapkamers, ...] wordt verwarmd ) = (per huishouden) beschikbaar, indien men het woningbestand renoveert tot matig geïsoleerde woningen. Of voor Vlaanderen (2.1 miljoen woningen) is dit een besparing van 26,3 miljard kWh.

En dan hebben we het nog niet over de energiebesparing die kan gerealiseerd worden door hernieuwbare energie in al zijn vormen => ook warmtepompen [COP > 4] besparen 75%  op het aan te kopen en op te wekken [energie] verbruik en zonthermische systemen doen hetzelfde en nog veel beter (95% en meer besparing op het aan te kopen verbruik).

Zonnepanelen daarentegen zijn geen energiebesparing, maar energieproductie die zo intelligent mogelijk moet gebruikt worden, daarom is de combinatie 

(1) zonnepanelen, ogenblikkelijk verbruik met batterijopslag (die  in feite het ogenblikkelijk verbruik uitstelt tot zelfs in de nacht ...)  een ideale combinatie
(2) warmtepomp en normaal gedimensioneerde zonnepanelen, de slechtst mogelijke combinatie is voor warmteaanmaak, maar wel een goede combinatie voor je dagelijks verbruik
(3) warmtepomp en fors overgedimensioneerde zonnepanelen met een batterijsysteem, een niet zo slechte combinatie indien men de men een centrale (batterij, warmte, waterstof, of ... energie) opslag vindt die het dagelijks verbruik van een wijk kan voeden (virtuele energiecentrale wijk, stad, ...)
(4) een warmtepomp in combinatie met een zonthermisch warmteopweksysteem is steeds een winnende combinatie.

Keuze is afhankelijk van de ligging van de woning:

(1) ligt de (< 100 kWh/m² jaar) woning binnen een gebied met prioriteit voor warmteverdeling, dan kan je ondermeer nog gas gebruiken voor de warmteaanmaak in combinatie met een lage temperatuur afgifte (LTV <45°C) en zou ik zeker niet kiezen voor een warmtepomp.
(2) ligt de (< 100 kWh/m² jaar) woning buiten een gebied met prioriteit voor warmteverdeling, dan is een lage temperatuur warmtepomp (COP > 4) met een ZLTV (<35°C) afgiftesysteem aangewezen en zou ik zeker niet in een warmteaanmaak met gas investeren.
(3) heeft de woning een groter verbruik dan 100 kWh/m² jaar, dan investeer ik niet in een nieuwe verwarming!

Ik heb zelf niet in dit huis gewoond dus geen idee in welk energiebehoefte spectrum deze zou liggen. "gebied met prioriteit voor warmteverdeling" zegt me niets en Google kan me hier niet echt bij helpen. De spouw van 5cm zal geïsoleerd worden, in het nieuwe dak komt 18cm isolatie en de vloer krijgt 8cm PUR isolatie. Momenteel lijkt de beste keuze voor mijn portemonee; • Verwarming op gas - vloerverwarming + enkele radiators (+-10 jaar) (drukken aankoopprijs) • 2 à 3 Airco units om in de zomer deze hitte te kunnen trotseren (niet voor direct + afhankelijk de werkelijke warmte, ik ga al wel de nodige aansluitpunten voorzien) --> na 10 jaar overschakelen op alternatief systeem
0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
6 jaren geleden

SnakeBite schreef:

Ik heb zelf niet in dit huis gewoond dus geen idee in welk energiebehoefte spectrum deze zou liggen. "gebied met prioriteit voor warmteverdeling" zegt me niets en Google kan me hier niet echt bij helpen. De spouw van 5cm zal geïsoleerd worden, in het nieuwe dak komt 18cm isolatie en de vloer krijgt 8cm PUR isolatie. Momenteel lijkt de beste keuze voor mijn portemonee; • Verwarming op gas - vloerverwarming + enkele radiators (+-10 jaar) (drukken aankoopprijs) • 2 à 3 Airco units om in de zomer deze hitte te kunnen trotseren (niet voor direct + afhankelijk de werkelijke warmte, ik ga al wel de nodige aansluitpunten voorzien) --> na 10 jaar overschakelen op alternatief systeem

Zoals ik al schreef is een woning van 1962 bijna onmogelijk perfect te isoleren. De acties die u beschrijft zullen zeker bijdragen tot een verbruiksvermindering, maar nooit tot een energie zuinige woning. Ik lees niets over nieuwe ramen bvb en luchtdichtheid. Wat ik voorheen schreef over lage temperatuur verwarming heeft hier direct verband mee, hoe beter de isolatie, met hoe lagere temperatuur u uw woning op temperatuur kan houden. Om dat hier al uitvoerig gediscutieerd is over WP tov Gas moet ik het hierover niet meer hebben. Wat de combinatie zonnepanelen met WP betreft, door de "slimme meter" zullen we moeten betalen voor de energie die we in de winter terug opnemen, zelfs met de zogenoemde 15 jaar terugtellende meters, want de elektriciteit is dan misschien terugtellend, de distributie niet (merci regering). Een gasinstallatie is veel goedkoper dan de WP + zonnepanelencombinatie en is dus na een 10 tal jaren terug te evalueren, dan kan de situatie al helemaal veranderd zijn, de vermindering van gasproductie zal daar wel mee te maken hebben.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

@ SnakeByte,

Je hoeft helemaal niet in dit huis te hebben gewoond om je energiebehoefte te kennen. Je kan je maximale energiebehoefte terugvinden op je EPC certificaat van je woning.

Op je gemeentehuis kan je vragen of zij reeds een warmteplan in voorbereiding hebben (verplichte opgave voor ieder gemeentebestuur om dit ten laatste eze legisatuur uit te werken) en of jouw straat mee in de toekomstige visie warmteverdeling zit. Indien de gemeente deze oefening nog niet gemaakt heeft, dan kan je met de demografische cijfers van jouw wijk aan de slag. Vanaf 750 inwoners/km² is een warmtenet rendabel voor het gemeentebestuur. Is jouw huis in een wijk waar dit crtiterium is voldaan, dan is de kans heel groot dat je zal aangesloten worden op een warmtenet. 

Laat u begeleiden door professionelen in je verbouwing. Bvb. is het perfect dat je begint met vloerisolatie en dakisolatie, maar daarna is raam- en deurwerk en luchtdichtheid (plaatsing van ramen en alle binnen pleisterwerken) het belangrijkst, gelijktijdig is er ook aandacht nodig voor ventilatie en liefst met warmterecuperatie in de winter en koelende werking tijdens de zomernachten. Gevelisolatie kan je daarom  uitstellen (niet te lang). Bij een goede aanpak, heb je zelfs geen airco (verkeerde investering) nodig na je verbouwing.

Het benodigd vermogen voor uw verwarming kan pas berekend worden als u alle structurele maatregelen kent, die u gaat uitvoeren. Met deze berekening kan je dan beslissen of je vloer-/muur verwarming of overbemeten radiatoren nodig zijn om uw huis op  te warmen. Het in dan ook pas dat je zal weten welk vermogen je nodig hebt voor uw warmte aanmaak en dan pas kan je echt beslissen welk soort  warmteaanmaak  je kan en gaat gebruiken. Het kan zijn dat je een voorlopige warmteaanmaak kiest en dat je binnen 10 jaar overschakelt naar een ander aanmaaksysteem. Maar dat moet je dan maar afwegen.

@ Erwin,

Ik kan niet akkoord gaan met je uitspraken.

Een huis van 1962 valt perfect te isoleren en te ventileren. Het naar een toestand brengen van minder dan 100 kWh/m² jaar is ook perfect mogelijk met een structurele  aanpak.  Ik heb mijn huis  van 1923 gebracht op 20.95 kWh/m² jaar (EPB) en E12 (waarde regeneratieve energie).

Mijn werkelijk energie afgifte van mijn verwarming ligt tussen 14 en 15 kWh/m² jaar (beduidend lager dan het certificaat - vorig jaar 14.55 kWh/m² jaar of 3459 kWh warmteafgifte voor 237,72 m² bewoonde oppervlakte). Het energieverbruik voor de warmteaanmaak van mijn verwarming dat hier tegenover stond, was vorig jaar 4.85 kWh/m² jaar (1153 kWh voor  237,72 m² bewoonbaar) door gebruik te maken van een lage temperatuur L/W warmtepomp.

Bij mij was er trouwens geen discussie over welk aanmaaksysteem er nodig was, het was een L/W WP omdat er zelfs geen enkele condenserende gasketel op dat ogenblik op de markt was, die bij zo'n laag benodigd maximum vermogen (5.2 kW) kon moduleren tot 2 kW. Een WP van minder dan 10 kW is geen dure zaak en kan gerust de concurrentie aan met een aardgasinstallatie (incl. kost gasaansluiting en vermindering van de premie voor het risico in de brandverzekering van het gebouw). Door de keuze van een lage t° L/W WP was dan ook bekend dat ik een ZLTV (<35°C) warmte afgiftesysteemnodig had. Dit betekende dat de legafstand van de vloer- en muurverwarmingsbuizen (ik heb muurverwarming op mijn slaapverdiep en vloerverwarming op mijn leefverdiep) op 7 à 8 cm moesten verlegd worden i.p.v. 12 à 15 cm voor een LTV (<45°C) afgiftesysteem bij gascondensatie als verwarmingsaanmaaksysteem. Zo zie je dat alles zichzelf uitwijst als je je goed laat begeleiden en genoeg vooraf bestudeert hoe je het aanpakt.

De slimme meter is voor mij ook  geen probleem, want deze geeft mij de mogelijkheid om in bijkomende investering te gaan voor winterse  overproductie (van 2 kWp naar 9 kWp, ik heb een 3-fazige aansluiting) en een batterijsysteem voor opslag. Deze investeringen worden terugverdiend doordat er geen prosumententaks meer verschuldigd  is en doordat met het battterijsysteem ik 10 maanden geen energie van het net moet afnemen (wel opzetten + gedurende die 10 maanden heb ik dus geen netwerkkosten) en dat met de winterse (2 maanden)  meeropbrengst (en mijn eventuele teruglevering vergoeding van 10 maanden) mijn energiefactuur terug goed komt. De slimme meter is voor mij geen slechte zaak vanaf 2021!

Uiteindelijk komt dit  doordat ik weinig energie verbruik voor mijn verwarming (L/W WP), hierdoor kan ik mijn elektriciteitsproductie verhogen binnen de limieten opgelegd door het netwerk en zal hierdoor mijn zelfproductie ogenblikkelijk dekkingspercentage verhogen, terwijl mijn zelfverbruik (% t.o.v. eigen productie) vermindert (want eigen productie verhoogt en verbruik blijft gelijk)!

Uitleg:
(a) op dit ogenblik heb ik 2 kWp zonnepanelen en een verbruik van tussen 4200 en 4500 kWh/jaar. Dus dit betekent dat ik op dit ogenblik een relatief hoog zelfverbruik (zonder batterijen) heb t.o.v. mijn productie => zelfverbruik is ongeveer 960 kWh of 48% (960/2000) zelfverbruik. Dit komt doordat ik maar 2/3 van mijn normaal verbruik (zonder verwarming = 4300 - 1200 = 3100 kWh normaal verbruik) produceer.
(b) als ik investeer in 9000 kWp zonnepanelen (meer kan ik niet zetten op mijn dak) dan produceer ik 3 maal meer energie dan voor mijn normaal dagelijks gebruik (3000 kWh zonder verwarming). Hierdoor zakt het zelfverbruik van mijn productie. Ik zal nog steeds mijn 960 kWh (en nog een klein ietsjepietsie meer in de winter en veelmeer in het voor- en najaar, samen 800 kWh) voor mijn zelfverbruik en 1000 kWh via batterijopslag en ontlading (3 * 6 kWh batterij , vanwege 3 fasen) => 2800 kWh / 9000 = 31.3% zelfverbruik. Maar mijn zelfproductie ogenblikkelijk dekkingspercentage stijgt van 960/4300 = 22.3% naar 2800/4300 = 65.0%. En dit is een pesimistische berekening voor 9000 kWp zonnepanelen.
(c) mijn totaal energiegerbruik was vorig jaar 7218 kWh, of 4300 kWh via elektrisch verbruik en 7218 kWh - 4300 kWh = 2918 kWh via hefboomweking van WP en zonnebuffer. Dit betekent dat mijn uiteindelijk zelfproductie ogenblikkelijk dekkingspercentage in 2021 79.2 % zal zijn: 2800 kWh (elektrisch onmiddelijke dekking) + 2918 kWh (via WP en ZB) / 7218 kWh = 79.2 % (met batterij, zonnebuffer en Warmtepomp)

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

@luc van Damme: een hele boterham om uw betoog te verwerken. Toch al dit: 

Isoleer de woning zo goed mogelijk.

Welke " hernieuwbare energie" je ook neemt, 100% CO2 vrij bestaat niet. De fabricatie en de latere afval en recyclagekosten vragen ook energie en de CO2 balans kan soms duchtig oplopen. Nu blijft het nog betrekkelijk stil rond de milieu-impact en recyclagekost van PV zonnepanelen en de nu zo geliefde batterijen. Wanneer de eerste zonnepanelen massaal naar het containerpark zullen gebracht worden zullen de poppen aan het dansen gaan. Ik heb nu al cijfers zien circuleren waarbij aangetoond wordt dat het reële CO2 rendement van PV zonnepanelen naar 30% wordt gebracht. Dwz de CO2 uitstoot TGV van productie en recyclage bedraagt 70% van de CO2 besparing door de totale elektriciteitsproductie van het paneel.

30% minder CO 2 uitstoot kan je ook bekomen door nog 30% beter te isoleren.Dit geeft 30%  minder in het jaarverbruik en zo bekomt men hetzelfde effect . Met dit voordeel dat het geen onderhoud en voortdurende aandacht vraagt. Want veel energiebesparende installaties vragen al een enorme technische bagage van de installateur laat staan van de klant om het optimale uit de installatie te halen. 

Daarom is het bij bestaande woningen  steeds nuttig voorafgaandelijk een studie te maken wat en hoe men het best zal isoleren. Als je ziet hoe men bij nieuwbouw tewerk gaat om te isoleren, dan staat men bij sommige oude woningen voor een onmogelijke taak en blijkt complete afbraak en nieuwbouw de beste en meest voordelige oplossing, indien het budget en financiële planning het toelaat. Vooral alleenstaande woningen met ingewikkelde of goedkoop opgezette constructies worden nu vlugger afgebroken. En dan gaat het over woningen tot eind de jaren '70.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

Beste Hugo,

Je bent zaken aan 't vermengen. Het zonnecellen rendement van vroeger 14% en nu 21% en in de toekomst 30% is een . Dit heeft niets te  maken met het productrendement of over het levenscyclusrendement van een zonnepaneel. Daar is iedereen het over eens. De CO2 uitstoot per geleverde kWh staat vandaag op de 3de plaats voor energieaanmaak : 1ste plaats is windenergie, 2de plaats is kernenergie en 3de plaats is dus zonnepanelen met 0.04% verschil met kernenergie. Het financieel rendement (installatie zonnepanelen) is volledig positief (inclusief recyclagekost en nevenkosten van omvormer, ...) en overtreft in de slechtste gevallen nog steeds de 4% jaarlijks financieel rendement op de investering (ROI).

Voor recyclage ziet de top 3 er helemaal anders uit, waar kernafval (maar ook de gebouwen en gronden)  volledig ongeschikt zijn voor recyclage, transport en opslag. De huidige en toekomstige maatschappelijke kost kan zelfs niet worden ingeschat.

Wat recyclage betreft zijn  zonnepanelen volledig te recycleren lokaal in Europa (Nederland, Duitsland en Frankrijk hebben een voortrekkersrol). De recyclage is nog steeds een kost omdat de recuperatie van grondstoffen niet de volledige arbeidskost dekt en dus ook nog geen winst toelaat. Om voorlopig dit economisch proces te ondersteunen betaalt de consument nu ongeveer 30 Euro/paneel. De recyclage van batterijen met de daaruit gehaalde grondstoffen daarentegen, dekt wel de volledige recyclagekost en is zelfs heel winstgevend. Voor batterijen (zowel lood als Lithium batterijen) geeft het recyclagebedrijf geld voor de grondstof "oude batterij". Voor loodbatterijen staat er een enorme  recyclagefabriek in Duitsland en voor Lithium hebben we reeds in België recyclagefabricatie (wij staan trouwens  aan de wereldtop hiervoor). Beide recyclagebedrijven betalen hun grondstoffen (kopen aan via recyclage dealers van bvb van containerparken, garages, auto (afbraak) recyclagefirma's, ...) en betalen het transport ervan. Hiervoor is geen subsidieregeling nodig.

Uw uitspraak is in het verleden nogal breed geïnterpretteerd en losjes gepromoot geweest door de "sleutel op de deur" bouwsector, maar is intussen al vele malen weerlegt en niet alleen door de eigen collega's uit de bouwsector, maar ook uit de financiële sector, ...

Ik ga wel akkoord met je uitspraak dat maar dan vul ik aan " ".

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Ik heb het wel duidelijk goed gelezen: met hun berekening komt met op een CO2 rendement  van 30%.  Ik had vroeger  al gelezen dat om de CO2 uitstoot  bij de productie te compenseren, het zonnepaneel al 4,5 jaar elektriciteit moest leveren. Maar daar was ook geen nadere specificatie over welk type zonnepaneel het ging.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

Op https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/  staat:

Zonnepanelen zijn duurzaam: ze zetten zonne-energie om in stroom. Daarvoor hoeft de zon niet fel te schijnen: ook op een bewolkte dag leveren jouw panelen elektriciteit. De populairste zonnepanelen zetten 14 tot 18 procent van het zonlicht dat erop valt om in elektriciteit. In 2 tot 3 jaar heeft een zonnepaneel al meer CO2-uitstoot bespaard dan het kostte om het paneel te maken. Daarna leveren jouw zonnepanelen nog 22 jaar milieuwinst!   

Verder zoeken op deze en andere websites, zal uw kennis verder bijschaven.

Modernere zonnepanelen met een licht omzettingsfactor van 21% hebben zelfs niet meer dan 2 jaar nodig in Noord-Europa om de CO2-uitstoot ten gevolge van hun productie te compenseren. In Zuid Europa ligt deze CO2-uitstoot compensatietijd op minder dan 1.5 jaar (meer kwalitatieve zonuren voor de productie van elektriciteit).

NOTA: milieucentraal.nl is een organisatie ten dienste en gefinancierd door de Nederlandse regering. Zij is ook raadgevend voor parlement en regering. Dit is zeker geen lobby organisatie, maar gaat wel voor duidelijke informatie die gebaseerd is op gecontroleerde cijfers.

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Wat zijn de aandachtspunten als je zonnepanelen wil plaatsen? Lees meer over de oriëntatie, hellingsgraad en of je een vergunning nodig hebt.

Lees meer

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Actieve vs. passieve koeling, werking, soorten, gebruikskost en de prijs van koelen met een warmtepomp: Livios zet alles voor jou op een rijtje

Lees meer

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag