Aansluiten 3 enkeffasige differentiaalschakelaars in een 3 fasig netwerk

15

Aansluiten 3 enkeffasige differentiaalschakelaars in een 3 fasig netwerk

Electriciteit(Eric)
Electriciteit(Eric)
#Elektriciteit · 6 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik heb een 3 fasig netwerk.

Na de bouw van een veranda en tuinverlichting, zijn de kringen daarvoor aangesloten in een aparte electriciteitskast die wordt gevoed door een 3 fasige kabel (3F + N).

Deze kabel is in de uitbreidingskast aangesloten op een 3F+N klemmenblok en de kringen zijn evenwichtig verdeeld naar de zekeringen/kringen.

Ergens in dit uitbreidingscircuit is nu echter een (lichte) aardingsfout opgetreden dat maakt dat sporadisch de upstream 3fasen differentiaalschakelaar uitvalt.

Om de fout te localiseren heb ik in de uitbreidingskast op elke fase separaat een enkelfasige 300 mA differentiaalschakelaar geinstalleerd.

Dat werkt prima, maar ik heb gemerkt dat als ik de TEST knop van 1 van de differentieelschakelaars induk, deze niet afslaat.

Als slechts 1 of 2 schakelaars actief zijn (dus willekeurig 1 van de 3 uitgeschakeld is) dan werkt de TEST knop wel.

Hoe kan dit ?

Heb ik een aansluitingsfout gemaakt of ben ik iets vergeten ?

Overigens als de aardingsfout zich voordoet, slaat slechts 1 van de 3 differentieelschakeleers af. Het geheel werkt dus wel, enkel is er iets raars met de TEST werking.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/55059/image-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=435300614130336e4695e9a2a4df6db1
1
K16
K16
51 313 Andere professioneel
6 jaren geleden

Vermits ge uw 3 Nulleiders achter de differentieels gemeenschappelijk verder verdeelt onstaat deze test meetfout volgens mij.

1
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
6 jaren geleden

Duidelijk dat die nullen het probleem zijn. Wat jij wil kan je overigens op die manier nooit bereiken omdat de aardlekschakelaar de som van ALLE geleiders in acht moet nemen om correct te werken, en dat zijn er jouw geval 4.

1
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Indien je een 3-fasige verbruiker hebt (motor bv) dan kan je onmogelijk met enkelfasige verliesstroomschakelaars werken. Immers, zoals voorgaande reeds opmerkte moet de som van de 3 stromen + nul leider gelijk zijn aan 0 en dat kan nog niet gemeten worden. 

Indien het allemaal enkelfasige verbruikers zijn dan kan je wel afzonderlijke verliesstroomschakelaars gebruiken, maar dan mag je de nulleiders na de diff niet doorverbinden. Ieder circuit heeft dan zijn eigen fase en nulleider met hun respectievelijke verliesstroomschakelaar. 

Dat uw systeem ogenschijnlijk werkte komt waarschijnlijk doordat de zelf gecreëerde verliesstroom beneden de 300mA bleef (minder dan 200 Watt verbruik aangezien slechts 1/3 gemeten werd.)

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Indien je een 3-fasige verbruiker hebt (motor bv) dan kan je onmogelijk met enkelfasige verliesstroomschakelaars werken. Immers, zoals voorgaande reeds opmerkte moet de som van de 3 stromen + nul leider gelijk zijn aan 0 en dat kan nog niet gemeten worden. 

Indien het allemaal enkelfasige verbruikers zijn dan kan je wel afzonderlijke verliesstroomschakelaars gebruiken, maar dan mag je de nulleiders na de diff niet doorverbinden. Ieder circuit heeft dan zijn eigen fase en nulleider met hun respectievelijke verliesstroomschakelaar. 

Dat uw systeem ogenschijnlijk werkte komt waarschijnlijk doordat de zelf gecreëerde verliesstroom beneden de 300mA bleef (minder dan 200 Watt verbruik aangezien slechts 1/3 gemeten werd.)

0
Electriciteit(Eric)
Electriciteit(Eric)
0 6 Andere particulier
6 jaren geleden

- BERICHT VERWIJDERD -

was niet langer ter zake

0
Electriciteit(Eric)
Electriciteit(Eric)
0 6 Andere particulier
6 jaren geleden

Aha de verklaring van Hugo C is duidelijk ! Bedankt Hugo.

In dit geval is idd geen sprake van een 3 fasige belasting. Louter enkelfasige gebruikers.

Ik ga meteen de nulleiders van de upstream verbruikers apart met de diff verbinden en testen of het dan OK is.

Ik verwacht van wel. (Zal dit ook even melden)

Hugo na wat door/nadenken over je laatste paragraaf .... yep dat is idd de verklaring.

Sorry ik had dit allemaal ook op voorhand moeten weten. 

bedankt allemaal voor de goede hulp !!!

Eric

0
Electriciteit(Eric)
Electriciteit(Eric)
0 6 Andere particulier
6 jaren geleden

Hallo mannen

Ik ben net klaar met de kast te herkableren.

3fasig gevoed op primaire van de 3 diff schakelaars en volledig gescheiden circuits secundair.

Alles dubbel nagekeken, en terug spanning erop.

Et voila, alles werkt inclusief de testcircuits.

Dus aan allen die hierop gereageerd hebben, HARTELIJK EN WELGEMEEND bedankt.

Niet alleen werkt het maar ik heb ook GELEERD wat de foutoorzaak was. (Ik geef nederig toe, dom van mij, ik had dat moeten weten)

nogmaals mijn dank en respect!

Groeten

Eric - Neerpelt

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Hoe ontstaan stroompannes en wat moet je doen als er een stroompanne is? Volg ons handige stappenplan.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag