16

Geluidsisolatie tussen 2 woningen

Doriendewaegeneer
Doriendewaegeneer
#Isolatie · 6 jaren geleden

Sinds vorig jaar nieuwbouw sleutel op de deur. Onze woning hangt aan een andere. Tussen de woning zou er volgens het lastenboek geluidsdichte isolatie moeten geplaatst zijn. De woning die aan onze woning hangt is nog maar sinds 2 maanden afgewerkt. We ondervonden al heel veel geluidsoverlast van de werkmannen. Niet het geboor ofzo maar het gebabbel. Het leek alsof ze in onze kamer naast ons bed stonden. Hebben dit al aangegeven aan de bouwfirma, zelf de definitieve oplevering geweigerd. De firma zei dat we minder last zullen ondervinden wanneer de woning afgewerkt en bemeubeld was. Dit heeft echter geen beterschap. We horen gebabbel van onze buren alsof ze bij ons in de kamer staan, de horen kastdeuren open en dicht gaan. Als men de trap op of af gaat. Ook de buren hebben dit aangegeven en hebben dezelfde hinder. We heb en de bouwfirma al enkele malen op de hoogte gebracht maar ze geven geen gehoor aan onze vragen. Iemand die ons soms raad kan geven, welke stappen we kunnen ondernemen? Dit is ons droomhuis maar dit willen we echt niet. (onze vorige woning hing ook aan een ander huis en hadden we dit niet). Kunnen we hieromtrent advies krijgen? 

Alle reacties

0
Doriendewaegeneer
Doriendewaegeneer
0 3 Andere particulier
6 jaren geleden

We meten dit vanavond na. Het betreft hetzelfde sod bedrijf. En werden van in begin op de hoogte gebracht van het abnormale geluid. Telkens zeiden ze dat dit wel zal overgaan na het bepleisteren en bemeubelen van het huis naast ons. We hebben al enkele buren aangesproken of zei ook hetzelfde probleem ondervonden (betreft een verkaveling van 2 huizen, 3 huizen en nog eens 2 huizen) en hebben allemaal hetzelfde probleem. Dus als we kunnen, bundelen we onze opmerkingen en zal hopelijk het bedrijf dan het nodige doen, maar ik vrees ervoor. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Een tweede mogelijke oorzaak van geluidsoverdracht bevindt zich op het niveau van de betonnen vloerplaten. Elke woning zal zijn eigen scheimuur hebben opgericht op 2cm van de perceelscheiding. Zodoende kan dus 4cm isolatie geplaatst worden waarmede voldaan is aan de epb-regelgeving. De betonnen vloerplaten zullen dus ook gescheiden zijn door deze isolatie waardoor de overdracht van contactgeluiden sterk wordt afgezwakt.

0
Doriendewaegeneer
Doriendewaegeneer
0 3 Andere particulier
6 jaren geleden

De afstand tussen de 2 ramen (ons ramen en dat van buren) :207 cm.

Afstand langs te buitenkant vanaf ons raam tot scheiding: 97,5 en langs binnen is raam tot muur 74 cm.

Morgen komen we met alle buren samen om te bespreken hoe we dit gaan aanpakken, maar mij vraag is welke stappen we best kunnen zetten en welke niet

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Afstand langs te buitenkant vanaf ons raam tot scheiding: 97,5 en langs binnen is raam tot muur 74 cm.

Morgen komen we met alle buren samen om te bespreken hoe we dit gaan aanpakken, maar mij vraag is welke stappen we best kunnen zetten en welke niet

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Om de vermoedelijke samenstelling van de scheidingswand  te kunnen bepalen hebben we 4 afmetingen nodig zoals op bijgaande schets : L1, L2, L3 en  L4.

Aan uw zijde geeft het in elk geval de indruk dat er een muur is van 14cm en 2cm (isolatie) tot de perceelscheiding. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/55232/schets---afmetingen-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7dacb8e8b7c5d2d8f12ef0a79a0193f7
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag