Wonen in oude woning tijdens bouwwerken

2

Wonen in oude woning tijdens bouwwerken

marwie
marwie
#Budget · 6 jaren geleden

Beste, 

Mijn vriendin en ik hebben een pand op het oog (wordt gepresenteerd als stuk grond met af te breken woning). De huidige woning is oud maar verzorgd, maar niet uitgerust met dakisolatie, dubbele beglazing en elektriciteit zal hoogst waarschijnlijk ook niet positief gekeurd worden. We vroegen ons echter af of het een mogelijkheid is om tijdelijk in deze woning te wonen (+- 5 jaar) terwijl we een nieuwe bouwen naast/achter de huidige woning. Welke aanpassingen zijn bij deze dan verplicht?

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Tot zolang de woning niet onbewoonbaar wordt verklaard is er geen  probleem. Dakisolatie en dubbele beglazing zijn belangrijk indien u de woning zou verhuren. De Vlaamse overheid geeft strafpunten  op het conformiteitsattest  welke uiteindelijk kunnen leiden tot een ongeschiktverklaring om te verhuren. Gewoonlijk  gebeurt dat onderzoek op  vraag of klacht van de bewoner (meestal huurder). Ik neem aan dat u geen klacht zult indienen.

Wat de elektrische installatie betreft liggen de zaken iets anders. Bij verkoop moet een controleverslag aanwezig zijn . Op dit verslag staat dat u de installatie moet  in orde brengen  en opnieuw laten keuren binnen de 18 maanden. Hier is er echter geen sanctie voorzien indien dit niet gebeurt 

U zal waarschijnlijk een hele reeks elektrische toestellen hebben die de vorige bewoners niet hadden waardoor de installatie mogelijks zwaarder wordt belast (elektrisch fornuis, wasmachine, droogkast, vaatwasmachine?)

Toch zou ik aanraden om de zekeringenkast te vernieuwen  indien nodig met een  algemene verliesstroomschakelaar 300mA  of  30mA en een verliesstroomschakelaar  30mA op de kringen naar de badkamer en eventueel een aarding mocht deze ontbreken. De zekeringen kan u ook best vervangen door  passende automatische zekeringen volgens de diameter van de  vertrekkende elektriciteitsdraden.

Waarschijnlijk zal hierdoor ook al 80% van de inbreuken opgelost zijn. Het is een kleine  investering maar die de veiligheid in de woning toch verhoogt.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

6 redenen waarom de huizenprijzen zullen stijgen in 2025

6 redenen waarom de huizenprijzen zullen stijgen in 2025

De huizenprijzen zullen in 2025 verder stijgen. De verlaging van de registratierechten en de rentevoeten spelen hierbij een belangrijke rol.

Lees meer

RENOLUTION-premies in Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn opnieuw beschikbaar

RENOLUTION-premies in Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn opnieuw beschikbaar

Wie zijn woning in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft gerenoveerd, kan sinds 7 november 2024 opnieuw de RENOLUTION-premies aanvragen.

Lees meer

Welke verzekeringen als je zelf (ver)bouwt? Zo zorg je dat je goed verzekerd bent

Welke verzekeringen als je zelf (ver)bouwt? Zo zorg je dat je goed verzekerd bent

Je bent in principe niet verplicht om bepaalde verzekeringen af te sluiten als je zelf je woning (ver)bouwt. Toch doe je dat maar beter wel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag