Stabilisé veranderen naar beton
Mijn vraag is of het mogelijk is om stabilisé te veranderen naar beton door bv meer cement en grind toe te voegen. Kan nl gratis stabilisé krijgen maar liefst zou ik beton willen hebben. Vandaar mijn vraag dus.
Stabilisé veranderen naar beton
Mijn vraag is of het mogelijk is om stabilisé te veranderen naar beton door bv meer cement en grind toe te voegen. Kan nl gratis stabilisé krijgen maar liefst zou ik beton willen hebben. Vandaar mijn vraag dus.
Beste Jankoba,
Voor 1 m³ beton kan je deze eenvoudige vuistregel toepassen: 160 liter water + 325 kg cement + 650 kg zand + 1300 kg grind. (Bemerk telkens de factor 2.)
Een kubieke meter stabilisé bevat doorgaans ca. 1500 kg zand en 150 kg cement. De hoeveelheid zand die in je stabilisé zit, bepaalt dus hier hoeveel beton je kan maken, namelijk ca. 2,3 kubieke meter).
Voor 2,3 kubieke meter beton heb je dus nodig:
325 x 2,3 = ca. 750 kg cement (waarvan 150 kg reeds aanwezig in de stabilisé)
1500 kg zand (alle beschikbare zand in de stabilisé)
1300 x 2,3 = ca. 3000 kg
160 x 2,3 = ca. 370 liter water (waarvan een heel klein deel in de stabilisé)
(De nodige waterhoeveelheid zal je proefondervindelijk moeten bepalen tijdens het mengen.)
Begin dus met te bepalen over hoeveel stabilisé je beschikt (1000 kg stabilisé is ongeveer 0,6 m³) en hoeveel beton je ermee kan maken (2,3 m³ beton per m³ stabilisé).
voor infobeton.be
ir.arch. Noël Naert
effe practisch blijven.
Hoeveel kost een kuub stabilisé van 150 kg cement? Zeg pakweg 35€?
Kuub beton van 300kg ? 90€/m²
Hoeveel tijd , werk en transport gaat het kosten om van 1 m³ stabilisé 2.3 m³ beton te draaien?
En dan nog de extra kosten voor cement en grind.
En ik houd dan nog geen rekening mee dat die gratis kuub stabilisé DADELIJK ( binnen de 8 uur ) moet verwerkt worden.
Waar voor ga je het gebruiken is de hamvraag.
Vastzetten van palen? Kan je toch maar beter stabilisé gebruiken;
Fundering voor terras ? Stabilisé is veel beter.
Fundering voor steunmuren ? Beton is beter.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.
Lees meer
Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.
Lees meer
2024 was het natste jaar ooit en heeft voor heel wat vochtige kelders gezorgd. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen