Evenwicht tussen isoleren en ruimteverlies

3

Evenwicht tussen isoleren en ruimteverlies

Michiel01
Michiel01
#Isolatie · 6 jaren geleden

Dag allemaal

Mijn vriendin en ik gaan onze zolderruimte ombouwen tot extra kamers. We willen dus ook graag ons hellend dak bijkomend isoleren.

Volgens het EPC-rapport is er momenteel 6 cm isolatie tussen de kepers(minerale wol). Ik kom aan een R-waarde van 1,71.
Onze architect stelt voor om 23 cm dik te isoleren met glaswol. De R-waarde is dan 6,86.

Ikzelf vind dat een ruimteverlies van 20 cm toch best veel is en zou dus graag gaan voor een tussenoplossing om toch de R-waarde te behouden voor een premie.
1. We isoleren met glaswol 18 cm dik, ik bekom een waarde van 5,14.
2. We isoleren met PUR-platen voor 14 cm. Ik bekom een waarde van 5.

Mijn vragen hierbij
- Kan ik de oude minerale wol laten zitten of vervang ik deze best? Huis is van 1987.
- Is mijn voorstel voldoende isolerend en nuttig? Of zijn dit domme kosten en haal ik mijn investering met deze dikte niet terug? Kan ik dan beter gewoon de huidige isolatie laten zitten?
- Is het voorstel van de architect toch beter? Het is tenslotte maar 5 cm meer dan mijn voorstel.

Ik weet dat meer altijd beter is bij isolatie maar ik wil graag zo min mogelijk plaats verliezen. 

Alle reacties

0
StaalBouw
StaalBouw
28 203 Andere particulier
6 jaren geleden

Misschien Kingspan OPTIM-R vacuüm isolatieplaten voor situaties waarbij de ruimte beperkt is?

Extreem dunne dikte met tot wel vijf keer betere isolatiewaarde dan traditionele isolatiematerialen. Specs spreken o.a. over platen van 40mm dik met Rd-waarde van 5,70 en platen van 50mm dik met Rd-waarde van 7,10 m²K/W).

https://www.kingspan.com/blx/nl-be/producten/isolatie/vacuum-resol-pir-isolatie/isolatieplaten/optim-r

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
6 jaren geleden

.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Je huis isoleren van boven tot onder: ga aan de slag met deze klussen

Door je huis te isoleren, verlaag je je factuur en verhoog je je comfort. Deze stappenplannen beschrijven hoe je zelf je dak, vloer en ramen isoleert.

Lees meer

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag