Plaatsbeschrijving gewenst maar niet verplicht

5

Plaatsbeschrijving gewenst maar niet verplicht

Wekke
Wekke
#Budget · 6 jaren geleden

Mijn buren, die op het naastgelegen stuk grond een nieuwbouw gaan plaatsen, wensen geen plaatsbeschrijving te doen omdat er tussen de huizen plaats genoeg is volgens hen.
Ze gaan wel naast mijn oprit een grindpad aanleggen om de vrachtwagens op en af te laten rijden.
Nu heb ik een beetje schrik om 2 redenen:
- Mijn oprit is zeker niet geschikt voor vrachtwagens, wat als er eentje net te ver achteruit rijd? (is maar 2 meter breed)
- Mijn huis is van ca 1950, wat als er alsnog schade is?
Ik kan ook zelf een laten doen volgens hen maar dan mag ik die lekker zelf betalen, lijkt mij niet eerlijk. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat zij mij op kosten jagen?

Alle reacties

0
Keon
Keon
86 769 Andere professioneel
6 jaren geleden

.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Het zijn de buren die gaan bouwen die best een plaatsbeschrijving maken. Als er straks bij u barsten ontstaan is het aan hen om te bewijzen dat die er al waren en dat gaat niet zonder voorafgaandelijke plaatsbeschrijving.

Je kan altijd zelf - om u eigen in te dekken en nog wat sterker in uw schoenen te staan - een soort plaatsbeschrijving maken door foto's te maken van uw muren en oprit waarbij er ook een voorpagina van een krant in beeld komt. Op die manier kan je bewijzen wanneer uw foto's werden gemaakt.

Of beter, neem foto's buiten en binnen uw woning, zet alles op dvd en stuur een kopie naar uw buren per aangetekend schrijven.

0
Wekke
Wekke
0 1 Verbouwer
6 jaren geleden

Het zijn de buren die gaan bouwen die best een plaatsbeschrijving maken. Als er straks bij u barsten ontstaan is het aan hen om te bewijzen dat die er al waren en dat gaat niet zonder voorafgaandelijke plaatsbeschrijving.

Je kan altijd zelf - om u eigen in te dekken en nog wat sterker in uw schoenen te staan - een soort plaatsbeschrijving maken door foto's te maken van uw muren en oprit waarbij er ook een voorpagina van een krant in beeld komt. Op die manier kan je bewijzen wanneer uw foto's werden gemaakt.

Of beter, neem foto's buiten en binnen uw woning, zet alles op dvd en stuur een kopie naar uw buren per aangetekend schrijven.

Ik heb wel ergens gelezen dat een eenzijdige plaatsbeschrijving weinig of  geen waarde heeft. Maar ik ga het alvast doen, foto's met datum in. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

In de praktijk ervaren dat aan foto's meer waarde wordt gehecht dan aan gedetailleerde beschrijvingen. Juridisch gezien zijn foto's geen eenzijdige plaatsbeschrijving. Het is enkel een visuele weergave van de toestand op dat ogenblik en vormt een onweerlegbaar bewijs.

Als de buur iets beschadigd heeft zal hij moeilijk kunnen weerleggen dat die schade er al was vôôr de aanvang van de werken.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag