Dag Luc,
Vooreerst, heel hartelijk bedankt voor je antwoord!
Ik kader de situatie even wat meer specifiek. In eerste instantie willen we enkel airco plaatsen in de kinderkamer om tijdens hete zomerdagen toch nog aangenaam te kunnen slapen. Dit is een kamer op de bovenverdieping van het huis van 8 bij 5 meter met een mezzanine van 8 bij 3 meter. Een vrij groot volume dus. Er staat daar een grote radiator, maar in een zijkamer van de ruimte staat de boiler en cv, en die geven indirect toch ook wel wat warmte aan de kamer. Ook ligt de kamer bovenaan in ons huis, dat voor de rest een quasi open ruimte is. Ik zeg dit omdat ik denk dat de warmte van de rest van het huis toch ook wat stijgt tot in de kinderkamer. Overal elders in het huis ligt vloerverwarming. Mijn naïef idee is nu om de airco te gebruiken ipv die radiator om de kinderkamer te verwarmen, maar dan wel énkel als dit ‘beter voor het milieu’ zou zijn (radiator = cv = gas; airco = mogelijks zonnepanelen).
Dan, ik ga in dezelfde volgorde antwoorden als jij.
1. Ik dacht aan een lucht/lucht systeem (binnen&buitenunit met ventilatoren). Een ondergrondse warmtepomp of dergelijke is denk ik niet mogelijk daar het huis er effectief al staat, en het een nog ingrijpendere verbouwing zou betekenen. En lucht/water lijkt me ook niet mogelijk daar ik de ruimte ook wil koelen, niet enkel verwarmen.
2. a) De isolatie van het huis is vrij goed (is een goed geïsoleerd huis van 2011, maar er zijn enorme glaspartijen die nu eenmaal de zon vrij goed binnenlaten in de zomer, maar de koude wel goed buitenhouden tijdens de winter).
b) We hebben de gewoonte van de ruimte vrij constant te houden qua temperatuur. Misschien is dit overdag, als we thuis zijn, niet nodig, maar het huis koelt eigenlijk vrij weinig af omdat er bijna overal vloerverwarming is en de kinderkamer daardoor zelfs indirect wel wat wordt verwarmd.
3. Ik begrijp dat je een luchtwater warmtepomp vergelijkt met een gasketel, maar ik heb het over een lucht-lucht warmtepomp in een ruimte gebruiken waar een gas-cv-radiator staat.
4. Je hebt gelijk, ik had moeten spreken over de gehele periode van het jaar dat we de chauffage aanzetten, dwz september tem. april. Ook heb je gelijk dat in dat deel van het jaar de zon waarschijnlijk meer niét schijnt dan wél, maar ik redeneerde eerder vanuit het principe: als ik op een groene manier de kamer kan verwarmen, zelfs al is het maar een beetje, omdat de airco en zonnepanelen er nu eenmaal zijn, dan is dat mooi meegenomen.
Uw conclusie. Ik begrijp dat tijdens de donkere periode van het jaar onze zonnepanelen ons totaalverbruik niet gaan kunnen compenseren. Echter, op zeker moment gaat de ‘terugdraaiende teller’ verdwijnen. Dan zit ik zelfs in de donkere maande overdag (als ik niet thuis ben) soms met een ‘overschot’ aan elektriciteit. Het zou dan al te zot zijn om mijn cv te gebruiken om mijn huis op temperatuur te houden, als ik een airco heb staan die dit evenzeer op elektriciteit kan. Ik vind dit niet zo’n vreemde redenering, toch?
Bijvoorbeeld, als ik mijn zonnepanelen en mijn verbruik in realtime kan uitlezen, dan weet ik op elk moment wanneer ik elektriciteit ‘teveel’ heb om mijn airco te laten verwarmen. Als ik op die radiator een ‘van op afstand bestuurbare’ thermostaat heb, kan ik die dan afschakelen wanneer ik de airco ‘van op afstand’ aanschakel. Het lijkt meer op een informatica probleem dan eentje van airco/verwarming :-). Lijkt je dit een idee?
Ik kan de redenering ook doortrekken naar de vloerverwarmingskring, al is de reactietijd daar zoveel trager dat het misschien niet zo opportuun is. Ik zou in die ruimte een elektrisch verwarmingstoestel kunnen plaatsen dat bij elektriciteitsoverschot gewoon een half uur aanschakelt. De temperatuur in het huis gaat dan ongewenst wat toenemen, maar de cv gaat dan normaal gezien netto minder verbruiken. Is dit een idee?