Wat is de beste manier om een zoldervloer bij te isoleren?
We zouden graag onze zolder bij-isoleren en een zoldervloer plaatsen (OSB platen van 20mm of iets in die aard). Ons schuin dak is niet gëisoleerd (enkel een onderdak) en onze zoldervloer heeft flensdekens van vermoedelijk 8cm - 12cm rotswol. In ons EPC-rapport stond 12cm, maar als ik het afmeet dan kom ik aan 8cm (zie foto). De flensdekens hebben een aluminium "dampscherm" aan de onderkant. Een aannemer vertelde mij om dwars op de bestaande kepers houten latten te plaatsen en daartussen harde isolatie-platen te steken. Ik weet niet of dit een goed idee is, omdat er dan lucht tussen de twee isolatiematerialen zit en ik wil condensatie vermijden. De zolder zou dienen om gerief op te stockeren, maar niet als leefruimte (daarvoor is die te klein/laag). We hebben onlangs een vlizotrap geïnstalleerd zodat onze zolder makkelijk toegankelijk is. Wat is de beste manier om deze zoldervloer bij te isoleren? Moeten we toch al die isolatie wegnemen om een deftig dampscherm aan te brengen? Of opteren we beter om enkel het schuine dak te isoleren? Of eerder een combinatie van de 2? Kan dit bij-isoleren ook met iets eco-/mens-vriendelijk gebeuren? Ik vind die rotswol nogal irriterend voor de luchtwegen en PUR-platen blijken ook niet al te gezond te zijn:). Alvast bedankt!