Ik neem aan dat de boiler 2 warmtewisselaars heeft : 1 warmtewisselaar onderaan de boiler waarop de zonnecollectoren zijn aangesloten (en die dus de ganse boilerinhoud kunnen opwarmen ) en 1 warmtewisselaar bovenaan waarop de warmtepomp is aangesloten en dus enkel zal actief zijn als de warmwatervoorraad nagenoeg opgebruikt is en enkel een beperkte hoeveelheid water bovenaan de boiler zal opwarmen. De warmtepomp doet dus dienst ingeval er een tekort aan warm water dreigt.
Als u een hydraulisch schema met het type van de belangrijkste componenten (vnl boiler) heeft van de installatie zou dit zeer behulpzaam zijn.
In principe heeft men 2 type boilers : 1 voor warmtepompboilerinstallatie met een grote warmtewisselaar en een voor zonneboiler met een kleinere warmtewisselaar gelet op de hoge temperaturen die met zonnecollectoren kunnen bereikt worden. Beide boilers zijn voorzien van een tweede spiraal / warmtewisselaar voor bijverwarming. indien de eerste onvoldoende opwarming geeft. Hier wordt mogelijks een cv-ketel (met gegarandeerde opwarming) op aangesloten maar er kan eventueel ook een elektrische verwarmingsweerstand ingebouwd worden.
In het concept dat Viessman heeft geinstalleerd zit er volgens mij een conceptiefout. Ik vermoed dat zij in principe een zonneboiler hebben geinstalleerd daar deze nagenoeg 60 tot 70% van het warm water zal leveren. De zonnecollectoren zijn aangesloten op de onderste spiraal / warmtewisselaar zodat zij de ganse boiler kunnen opwarmen. Hier zijn temperaturen mogelijk tot 100°C en zelfs iets meer. De bovenste spiraal/warmtewisselaar zal gebruikt worden als bijverwarming zodra er onvoldoende opwarming door de zonnecollectoren gebeurt. En daar wringt volgens mij het schoentje.
Hetgeen men voorstelt is gewoon de zonnecollectoren buiten dienst stellen en de boilervoorraad opwarmen met de warmtepomp over de 2 spiralen, in de hoop dat dit zal werken. Uw elektriciteitsrekening zal navenant zijn.
Ik vermoed dat het concept gewoon fout is: men gebruikt de zon, via de zonnecollectoren, als voornaamste energiebron wat logisch is aangezien deze een dekkingsgraad heeft (of zou moeten hebben) van 60 tot 70% . De overige 30 tot 40% moet dus komen van de bijverwarming maar als energiebron wordt terug de zon (via lucht en warmtepomp) genomen en dat klopt niet. Men moet hier een gegarandeerde energiebron nemen, hetzij een cv (gas)ketel (met een min. temperatuur van 60° en met voldoende vermogen) of een elektrische weerstand in de boiler.
Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat u naast de zonneboiler ook een kleinere warmtepompboiler in serie plaatst (niveau sww) en die boiler zal dan wel over de geschikte en passende warmtewisselaar beschikken.
Maar als u de gevraagde informatie heeft kan u een specifieke beoordeling geven. Nu zijn het wat algemeenheden.