Bouwwerken moeten gestart zijn binnen de 2 jaar doch bij onderbreking van de werken gedurende meer dan een jaar na te die termijn van 2 jaar vervalt de vergunnung. Je moet dus een nieuwe vergunning aanvragen. Waarschijnlijk aan de huidige criteria maar dat ben ik niet 100% zeker.
De voorwaarden zijn blijkbaar verschillend naargelang het gewest. Verlenging aanvragen is mogelijk in Brussel, in Vlaanderen niet. De constructie moet binnen de 3 jaar ook winddicht zijn (ik neem aan na de startdatum)
In het verleden heb ik wel bericht gekregen dat een bekomen bouwvergunning vervallen was , maar de bouwwerken waren ook nooit gestart. In principe had men in het kader van degelijk bestuur wel een verwittiging mogen sturen dat de vergunning vervallen was.
Zijn er bewijzen dat het wel degelijk stormschade is , dan zou je kunnen aanvoeren dat de bewuste muren zijn opgericht in de periode dat de vergunning nog geldig was. Voor herstelling in zijn oorspronkelijke staat moet je m.i. geen vergunning aanvragen.
Men kan moeilijk een vergunning aanvragen voor iets dat er al staat en ook vergund was (en blijft).
Je kan eens informeren op Stedenbouw maar naar mijn gevoel zal je een nieuwe vergunning moeten aanvragen voor de werken die je nog moet uitvoeren , en die zullen dan wel in overeenstemming moeten zijn met de huidige regelgeving bv isolatie van dak, hernieuwbare energie, ventilatie, ...Ook op het vlak van EPB kunnen zich problemen stellen (nu verplicht, in 2006 net niet in Brussel?) In welk gewest situeert de woning zich?