Tuinhuis bouwen
Goeiemorgen allemaal
Wij hebben plannen om een tuinhuisje te bouwen. Maar ik heb hieromtrent toch enkele bedenkingen waarover ik graag eens jullie mening zou horen.
Ruwbouw:
Locatie is al uitgeklaard. Navraag gedaan bij de gemeente en alles mag zonder vergunning. Tuinhuis wordt 5 bij 3 en 2,5 hoog en blijft op 1m van de grens in de achtertuin.
Fundering denk ik dat ik 60 diep ga gieten in beton. Ik vind hier op het forum vanalles terug over vorstrand etc... 60 diep lijkt mij de gulden middenweg. Ik schat een 4 kuub nodig te hebben dus denk dat zelf draaien wat veel werk gaat zijn. Ik kan de betonmolen wel vlakbij zetten dus het blijft een optie.
We hebben nog een pallet bakstenen van onze achterbouw over (renovatie 2014) en gaan hiervan nog laten bijkomen om het tuinhuis in dezelfde steen te metselen. Zo creëeren we een "binnenkoergevoel". De binnenmuur dacht ik te doen met snelbouwstenen van 29x14x19. Ik heb even aan de versie van 9 dik gedacht maar dit lijkt me wat dunnekes. BTW, ik ben van plan om alles zelf te doen.
Ik ben ook snelbouwstenen tegen gekomen die verlijmd worden maar weet niet goed wat hier van te denken.
Isolatie:
Qua isolatie ben ik er ook nog niet uit wat te doen. Het huidig tuinhuis is niet geïsoleerd en wordt gebruikt voor o.a. de grasmachine. Bedoeling is dat de 2 fietsen en mijn materiaal (boormachines, kettingzaag, etc...) naar het tuinhuis verhuizen.
Ivm de isolatie ben ik wel van plan om de toekomstige hydrofoorpomp van mijn regenwaterput in het tuinhuis te plaatsen.
Deuren/Ramen:
Uiteraard in dezelfde RAL-kleur als de deuren en ramen in het huis. Alleen denk ik niet dat het nodig dat er in die van het tuinhuis 3-dubbel glas steekt.
Nutsvoorzieningen:
Nodige wachtbuizen voor doorvoer van water en elektriciteit. Destijds bij de verbouwing van het huis hebben we deze wachtbuizen in het fundament gelegd. Is het misschien beter om deze er onder te leggen?
Dakbedekking:
Ik ga het bij een plat dak houden (zoals de achterbouw) en denk hierbij aan EPDM. Mijn broer is dakwerker geweest en heb het dak van de achterbouw samen met hem gelegd. We hebben hier toen een dampscherm gebrukt EN isolatie. Opnieuw, zou dit nodig zijn voor het tuinhuis met het oog op waarvoor het gebruikt gaat worden (hydropomp)?
Vloer:
Ik heb nog een klein pallet tegels liggen die we in huis hebben gelegd. Zijn tegels van 60x60 van Impermo. Zou me dus niks kosten alleen stel ik me de vraag naar gebruik toe. Omdat ik mij materiaal in het tuinhuis ga leggen, zou het al eens kunnen dat er iets valt en dan denk ik dat een tegel al snel kan barsten. Betonnen vloer? Klinkers? Of nog iets anders?
Zo, veel vragen en bedenkingen en ik ben waarschijnlijk nog wel iets vergeten. Maar ik denk dat ik de basis toch al heb.
Alvast dikke merci voor jullie reacties !!!