Ondanks een afwatering van 1 cm per lm blijft er water op de keramische tegels staan.

13

Ondanks een afwatering van 1 cm per lm blijft er water op de keramische tegels staan.

Marcel Diels
Marcel Diels
#Tuin · 6 jaren geleden

Wij hebben een zwevend terras met keramische tegels van 60 x 60 cm.  Er is eenb afwatering voorzien van 1 cm per lm en toch blijft er na een regenbui een plas staan op elke tegel, maw het water loopt niet over de rand. (zie foto's in bijlage)

Volgens de leverancier is dit een normaal fenomeen van een keramische tegel, omdat er een oppervlaktespanning ontstaat door contact tussen vloeibare en vaste stoffen.  Vrijwel elke vloeistof die in de buurt van een aflopende rand komt, zou een glijweerstand ondergaan naar beneden.  Dus dit fenomeen creëert een kleine plas.  Het is dus vanwege de weerstand aan de treksterkte en de eigenheid van een keramische tegel dt het water op elke tegel achterblijft, zelfs als de ondergrond hellend is.

Ik heb de leverancier laten weten dat ik hiermee niet akkoord kan gaan.  Die "kleine plas" blijkt een halve tegel te zijn.  Als dat fenomeen eigen is aan deze keramische tegel dan is dat een slechte tegel en had die niet verkocht mogen worden als tegel voor een buitenterras.

Heeft iemand toevallig dezelfe ervaring of heeft iemand hierover een professionele mening ?

Alvast bedankt vor jullie reactie.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/56417/20191018184005.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2aee9cc985503b68910664f42a994693https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/56417/20191008135638.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8e5cecd523a03cf2824fa2597caf7425https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/56417/20191008135724.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b4a0e224f61cfa7c2367d536f8ecca51

Alle reacties

0
Marcel Diels
Marcel Diels
0 5 Andere particulier
5 jaren geleden

Beste,

Wij hebben voor ons zwevende terras nieuwe keramische tegels gekocht en wij hebben de "probleemtegels" gebruikt aan het terras van ons tuinhuis.

De nieuwe keramische tegels van ons zwevend terras hebben hebben dit probleem ook maar in zeer beperkte mate.  Ze drogen op vrij korte termijn, terwijl het water op de "probleemtegels" gewoon bleef staan, terwijl de omgeving al droog was.

De nieuwe tegels zijn wel iets ruwer van oppervlakte, terwijl de "probleemtegels" wel echt glad zijn. Het zal dus daar wel mee te maken hebben zoals hierboven door Kas aangehaald.

Wij hebben de "probleemtegels" herbruikt, maar nu op een bedding van stabilisé en chape en ze zijn opgevoegd.

Het probleem doet zich niet meer voor en de tegels wateren perfect af.

Ik hoop u hiermede voldoende geïnformeerd te hebben.

Marcel

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

Fijn dat je dit even laat weten.

En inderdaad, stom van me, je sprak al in het begin over een zwevend terras en daar heb je dus die oppervlakte spanning natuurlijk extremer dan een ingevoegd terras . Je moet dan dit opgevoegd terras beschouwen als 1 supergrote tegel en die oppervlaktespanning wordt telkenmale bij de voeg doorbroken. 

Sorry dat ik dat uit het oog had verloren.

0
Alfafox
Alfafox
0 4 Andere particulier
6 maanden geleden

Beste Charel,

Heb nu pas uw reactie gelezen.

Wij een twaalftal van de zeventien in een appartementsblok kampen allemaal met hetzelfde probleem.

En bij ons is het niet een deel van de tegel maar het volledige oppervlak van de tegel staat onder water.

Van de veertig tegels zijn er zesendertig die Volledig onder water staan.

Nu mijn opmerking wat in de winter periode?

Een beetje koude of lichte ijzelvorming en je kan niet zonder gevaar op het terras en de bewoners zijn niet allemaal fit en mobiel 

Gaan wij nu stellen dat je gedurende de winter periode niet meer op uw terras kan?

Iedere tegel die deel uit maakt van een terras moet met een helling gelegd worden blijft er dan nog voor 80 pct. water staan dan is die tegel totaal om veiligheids reden ongeschikt en moet de Bouwheer een alternatief aanbieden.

De Bouwheer heeft als taak een veilig woonomgeving te crereëren en moet dan ook zijn verantwoordelijkheid durven nemen.

Mijn besluit; geld maakt macht en heerschappij en daar kan de man in de straat niets tegen beginnen.

Omdat deze mensen de middelen niet hebben .En dit brengt dan weer ongenoegen en discussies bijgevolg maar aanvaarden en ondergaan.

Dat is nu eenmaal de moderne maatschappij.

IK en de rest?

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Op een natuurlijke manier tuinieren? 9 tips voor een ecologische tuin

Op een natuurlijke manier tuinieren? 9 tips voor een ecologische tuin

Op een natuurlijkvriendelijke manier tuinieren of meer biodiversiteit creëren? Ontdek hoe je een ecologische tuin kan aanleggen en onderhouden.

Lees meer

Leem- en kleigrond verbeteren? Met deze tips maak je ze beter waterdoorlatend

Leem- en kleigrond verbeteren? Met deze tips maak je ze beter waterdoorlatend

Leem- en kleigrond verbeteren? Leer hoe je met natuurlijke technieken de waterdoorlatendheid optimaliseert.

Lees meer

Van hagen en bloemen tot het gazon: 4 tips om je tuin optimaal water te geven

Van hagen en bloemen tot het gazon: 4 tips om je tuin optimaal water te geven

Je tuin optimaal water geven? Met deze tips weet je precies wanneer en hoeveel water je best geeft voor een mooie, gezonde tuin.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag