Mag oprit met Platines gereinigd worden met stoom of niet ?
Oprit en terras in Platines Candla grey 14x14.
Er is een groene waas en mos.
Indische platines zoals hierboven zijn natuursteen => zandsteen.
We willen een professionele firma aanstellen die zal reinigen met stoom (doodt het mos volledig oa door de temperatuur).
3. De bouwfirma zegt echter dat we dit niet mogen doen omdat naar zijn zeggen in de "handleiding voor natuursteenverhardingen van het OCW" (opzoekingscentrum voor de Wegenbouw) onder punt 5.3 zou staan dat reinigen moet met vegen, borstelen of spuiten van water onder hoge druk en dat bovendien reinigen met stoom schade kan veroorzaken.
Hij doet enkel met hogedrukreiniger omdat het anders in strijd is met de voorgeschreven normen en in strijd met de regels van goed vakmanschap.
2. De reinigingsfirma stelt dat zij als professioneel bedrijf met hun ervaring over de juiste technieken beschikken. Ze kunnen zelfs zonder chemie werken als het nodig is.
3. Van de Faculteit Bouwkunde van een Universiteit kreeg ik het antwoord dat reinigen van kalksteen MONUMENTEN eventueel met beleid kan worden uitgevoerd.
Het laatste antwoord was naast de kwestie maar ik geef het volledigheidshalve mee.
Op de websitte van OCW staat de genoemde handleiding niet en enkel leden wegenbouwers krijgen advies. Ook in de bib is dit boek/handleiding/norm (?) niet te vinden.
VRAAG: Klopt de stelling van de aannemer en heeft het reinigingsbedrijf dus geen gelijk: stoom mag niet gebruikt worden op platines ?
Ik zou het graag willen onderbouwen.
Hartelijk dank !