Rolluiken inwerken in buitenmuurisolatie en crepi?

3

Rolluiken inwerken in buitenmuurisolatie en crepi?

Josdemos
Josdemos
#Isolatie · 6 jaren geleden

We willen onze buitenmuren na-isoleren met harde platen en afwerken met crepi. Tegelijkertijd willen we ook rolluiken laten plaatsen aan twee ramen achteraan. Er is geen plaats voor inbouwrolluiken dus moeten het voorzetrolluiken worden. Kunnen deze ingewerkt worden in de isolatie en dan mee bedekt worden met de crepi? Iemand ervaring hiermee? Of kunnen er pas nieuwe rolluiken geplaatst worden als de isolatie en crepi er al op zitten?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

De  isolatieplaten zullen vermoedelijk een dikte hebben van 14cm bij gebruik van eps of xps isolatie. Vraag is of de rolluikkast binnen deze afmetingen valt. Tevens moet er op gelet worden dat het mechanisme en vooral de motor (in de as van de rolluik) steeds kan vervangen worden. Nadeel is ook dat op die plaats een koudebrug ontstaat. Blijft ook het probleem van de u-rails op de verticale dagkant om de rolluik te leiden. Gewoonlijk worden de dagkanten geisoleerd met een isolatie van 2-3cm dikte afhankelijk van de bescikbare breedte van het raamprofiel. Het u-profiel zal daar ook een koudebrug veroorzaken. 

Ik heb het ook overwogen voor een zonnewering, maar uiteindelijk niet uitgevoerd.

Een mogelijk alternatief is dat de bestaande gevel rond het venster wordt aangepast om de rolluikkast te kunnen plaatsen en toch voldoende te isoleren. 

Naderhand een opbouw rolluikkast plaatsen zal problemen geven om te bevestigen gelet op de dikte van de isolatie.

0
Josdemos
Josdemos
0 5 Verbouwer
2 jaren geleden
Deze post is al oud maar ik wilde toch even laten weten hoe we dit uiteindelijk hebben aangepakt. De rolluik inwerken in de isolatie kon uiteindelijk niet omdat de rolluikkast dieper was dan de dikte van de isolatie. Ik had van de installateur begrepen dat het in principe wel kan, als de diepte niet te groot is. Maar in ons specifiek geval dus niet. Wat de bevestiging betreft: de rolluikkasten zitten eigenlijk vast bovenop de zijgeleiders. En het zijn die zijgeleiders (u-rails) die bevestigd worden aan de muur. Daarvoor hebben we in de isolatieblokken (eps) gaten laten maken waarin dan speciale blokken werden gestoken waarin kan geschroefd worden. Op de foto kan je zien hoe dat eruit ziet. De ruimte tussen de rolluikkasten en de muur werd dan wel nog afgekit, wat ook wel extra houvast geeft, maar structureel is dat natuurlijk niet.
https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/85856/img20210503151816.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ceab749c81fb814e34f68be8f0f8ba4e
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Je verwarmingskosten met 30 procent verlagen? Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag