tips ivm zoldervloer isoleren
Om te voldoen aan de isolatie normen 2050 wil ik mijn zoldervloer isoleren. (U max = 0.24 W/m². K )
Op de zolder, die geen deel uitmaakt van het beschermd volume en verder niet in gebruik is, werden de buizen van een ventilatie systeem D (geïsoleerd) geïnstalleerd.
De dakconstructie is bedekt met leien, maar is niet voorzien van een onderdak.
Op de zoldervloer liggen verscheiden verbindingspotjes en de nodige elektrobuizen die tegen de vloer aangeplakt werden met een streep mortel. Het betreft een woning uit +/- 1985.
Om de zoldervloer enigszins vlak te krijgen zou ik onderaan een glaswol deken (60 mm dik) leggen.
Hierop komen twee lagen rotswol platen van 75 mm elk (Rockwool 433 Duo 100x80 cm), in halfsteensverband gelegd.
Het alternatief zou bestaan uit 2 lagen glaswoldeken (100 mm), kruislings gelegd.
Om de zolder toch in beperkte mate toegankelijk te maken, wordt een looppad naar de beide uiteinden gemaakt.
Het looppad bestaat uit een strook betonplex (breedte 60cm) die op de isolatie rust.
(Betonplex berken 9 mm dik 250 x 125 - 120 gram fenolharscoting)
De oppervlakte van de zolder is 212 m²
Nu de vragen.
1) moet de isolatie voorzien zijn van een dampscherm en zit dit dampscherm tegen de zoldervloer of aan de zijde van het dak? De zolderdek bestaat uit potten en balkjes, en is langs onder gepleisterd.
2) is het beter om 2 lagen glaswoldeken 100 mm te nemen in plaats van 60 mm glaswoldeken + 2 x 75 mm rotswol?
Eventueel een dikke glaswoldeken van 160 à 180 mm
3) kan de betonplex vervangen worden door OSB klasse 3 plaat ? We merken wel regelmatig condensvorming aan de binnenzijde tegen de leien.
4) is de combinatie betonplex / rotswol voldoende stevig om sporadisch over te lopen ? (vb voor controle op mogelijke lekken in het dak, verwijderen van wespen nesten, vervangen van filters in ventilatie unit, …)
Alvast mijn dank voor het meedenken.