2

tips ivm zoldervloer isoleren

oud_en_versleten
oud_en_versleten
#Isolatie · 5 jaren geleden

Om te voldoen aan de isolatie normen 2050 wil ik mijn zoldervloer isoleren.   (U max = 0.24 W/m². K )

Op de zolder, die geen deel uitmaakt van het beschermd volume en verder niet in gebruik is, werden de buizen van een ventilatie systeem D (geïsoleerd) geïnstalleerd.

De dakconstructie is bedekt met leien, maar is niet voorzien van een onderdak.

Op de zoldervloer liggen verscheiden verbindingspotjes en de nodige elektrobuizen die tegen de vloer aangeplakt werden met een streep mortel. Het betreft een woning uit +/- 1985.

Om de zoldervloer enigszins vlak te krijgen zou ik onderaan een glaswol deken (60 mm dik) leggen.

Hierop komen twee lagen rotswol platen van 75 mm elk (Rockwool 433 Duo  100x80 cm), in halfsteensverband gelegd.

Het alternatief zou bestaan uit 2 lagen glaswoldeken  (100 mm), kruislings gelegd.

Om de zolder toch in beperkte mate toegankelijk te maken, wordt een looppad naar de beide uiteinden gemaakt.

Het looppad bestaat uit een strook betonplex (breedte 60cm) die op de isolatie rust.

(Betonplex berken 9 mm dik  250 x 125  -  120 gram fenolharscoting)

De oppervlakte van de zolder is 212 m²

Nu de vragen.

1) moet de isolatie voorzien zijn van een dampscherm en zit dit dampscherm tegen de zoldervloer of aan de zijde van het dak? De zolderdek bestaat uit potten en balkjes, en is langs onder gepleisterd.

2) is het beter om 2 lagen glaswoldeken 100 mm te nemen in plaats van 60 mm glaswoldeken + 2 x 75 mm rotswol?

Eventueel een dikke glaswoldeken van 160 à 180  mm

3) kan de betonplex vervangen worden door OSB klasse 3 plaat ? We merken wel regelmatig condensvorming aan de binnenzijde tegen de leien.

4) is de combinatie betonplex / rotswol voldoende stevig om sporadisch over te lopen ? (vb voor controle op mogelijke lekken in het dak, verwijderen van wespen nesten, vervangen van filters in ventilatie unit, …)

Alvast mijn dank voor het meedenken.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/56832/dsc0468-comp-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=bbda0af91dbe61b6f492fe96a13cb3cfhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/56832/dsc1092-extractie-toilet-pulsie-hoofdleiding-comp-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f3b164ea967028fd133a59a14a80b22ehttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/56832/dsc1101-pulsie-slaapk-1-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3f8d2a94cdc0010a34ec9fba8d4bc8c5

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Indien u een vloer wilt aanbrengen boven op de minerale wol zal u eerst een dragende houten roostering moeten voorzien met een hoogte van 20cm (en een dikte van +-3cm) . Zoniet zal de minerale wol samengedrukt worden door het gewicht van de platen en veel van zijn isolerende eigenschappen verliezen. 

Isolatieplaten zoals XPS hebben een hoge druksterkte en daar kan je direct de houten loopvloer op aanbrengen. Het hoeft geen zware betonplex of obs platen te zijn. Een dikte van 12mm zal al voldoende zijn. 

Om de aanwezige leidingen te kunnen inwerken werk je best met een eerste laag xps van 3cm dikte waarmede u de ruimtes tussen de leidingen opvult. Hier boven op deze xps platen kan je dan 1 of 2 lagen xps platen aanbrengen (14cm totaal styrodur 3000cs is voldoende U=0,236) met daarbovenop de loopvloer, los maar aansluitend te plaatsen

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag