centrale verwarming op gas
ik denk er over om mijn oude ketel te laten vervangen maar heb vernomen dat we binnen 10 jaar niet meer mogen verwarmen op gas,klop dit
Groetjes
centrale verwarming op gas
ik denk er over om mijn oude ketel te laten vervangen maar heb vernomen dat we binnen 10 jaar niet meer mogen verwarmen op gas,klop dit
Groetjes
Condensatieketels zijn al verplicht vanaf 2015, dus kiezen voor een atmosferische ketel gaat er niet meer bij zijn.
Zo een ketel is voor bepaalde mensen een grote investering en blijkbaar is het voor anderen moeilijk te begrijpen dat adviezen als extra isoleren (ook al is de kost niet hoog) niet van toepassing zijn omdat er gewoon geen extra budget is.
Ook het aardgas verdwijnt in 2035 verhaal is eerder iets dat past in de klimaat hype die er momenteel heerst. Ook na 2050 zal er nog gas bestaan (aardgas gemend met groen gas).
@ Hugo C,
Zoals Patrico beschreef en zoals de de website van Vlaanderen ook aanduidt
https://www.vlaanderen.be/eisen-voor-nieuwe-verwarmingstoestellen
Ben je sowieso verplicht om met een gekeurde B1 ketel te werken en een aparte toevoer voor zuurstof te voorzien, zelfs als je geen dubbele schouw plaatst voor bvb een condensatieketel.
https://www.energiesparen.be/verwarming/ecodesign/appartementen
En dan is het nog steeds de vraag of je uiteindelijk niet beter bent met een nieuwe schouw en met condensatieketels in appartementsgebouwen.
https://www.energiesparen.be/verwarming/ecodesign/eisen
Ook jouw manier van bepalen van het vermogen van een gasketel (niet te weinig is beter...) is een methode uit het verleden die niet meer mag toegepast worden in de eco-design eisen van Vlaanderen. De markt biedt hiervoor ketels aan met kleine ingewerkte boilers zodat er steeds voldoende SWW aanwezig is bij ketels met laag vermogen en zo kan je zelfs tot minder dan 10 kW ketels hebben die toch voldoende warm water leveren.
Ik zou toch oppassen met mijn uitspraken, als ik u was. U zet aan tot illegale handelingen bij mensen. Ook dat is verboden en strafbaar.
Wat aardgas betreft, is het niet zo dat er geen aardgas meer zal zijn na 2035. Maar het is wel duidelijk dat vanaf 2035 tot 2050 alle individuele warmteaanmaak met aardgas zal ontmoedigd worden door de aardgasnetten of wel (1) te hergebruiken voor andere CO2 vrije gassen (waterstof, ...), of (2) er niet meer in te investeren (ze geen regelmatig onderhoud te geven), zodat ze na een bepaalde tijd niet meer zullen mogen gebruikt worden als ze geen nut meer hebben in een zuiver economische context.
De bedoeling is nog wel aardgas te gebruiken lang na 2035 voor andere doeleinden dan individuele verbranding of voor andere doeleinden dan warmte aanmaak. Deze andere doeleinden waarvoor aardgas exclusief gereserveerd wordt na 2050, zullen dan vooral voor de chemische industrie zijn om ondermeer kunststoffen te vervaardigen. Deze industrie gebruikt juist ook de koolstof uit het aardgas in het productieproces, zodat er geen CO2 ontstaat met de verwerking van het aardgas in hun productieproces.
En waarom is 2035 het scharnierpunt voor aardgas in België? Omdat we dan (ook volgens onze Vlaamse Klimaatplannen) klaar moeten zijn met onze warmtenetten, die dan als alternatief gebruikt kunnen worden.
En zoals Patrico is isolatie nog steeds de beste investering in energiebesparing en minder verbruik. Het is de investering die je echt heel snel terug verdient. Het is de investering die uiteindelijk niets kost omdat ze in veel gevallen al na iets meer dan 3 jaar zichzelf heeft terugbetaald en zeker als je daardoor nog met een condensatieketel kan werken die daarbovenop nog eens 8% kan besparen.
Mijn repliek:
Ben je sowieso verplicht om met een gekeurde B1 ketel te werken en een aparte toevoer voor zuurstof te voorzien, zelfs als je geen dubbele schouw plaatst voor bvb een condensatieketel.
====> Ik neem aan dat de huidige cv-ketel correct is geinstalleerd. Sinds 2016 moet er inderdaad naast een bovenverluchting ook een onderverluchting zijn.
---------------------
En dan is het nog steeds de vraag of je uiteindelijk niet beter bent met een nieuwe schouw en met condensatieketels in appartementsgebouwen.
===> Je moet eens proberen om als enige in een appartementsgebouw van 12 hoog een condensatieketel te plaatsen, waarbij je verwacht dat de andere eigenaars toelaten en meebetalen voor de aanleg van een geschikte schouw doorheen alle verdiepen of mee de stap zetten om ook over te schakelen naar een condensatieketel. Veel succes gewenst.
------------------------
Ook jouw manier van bepalen van een het vermogen van een gasketel (niet te weinig is beter...) is een methode uit het verleden die niet meer mag toegepast worden in de eco-design eisen van Vlaanderen. De markt biedt hiervoor ketels aan met kleine ingewerkte boilers zodat er steeds voldoende SWW aanwezig is bij ketels met laag vermogen en zo kan je zelfs tot minder dan 10 kW ketels hebben die toch voldoende warm water leveren.
====> Energiebesparen is oke maar niet ten koste van comfort. Je kan toch niet verlangen dat de mensen in de winter verplicht zijn een douche te nemen met water van 25 à 30°? Een bad vullen lukt nog wel met een beperkt debiet als je veel tijd hebt. En een systeem met boiler? Dan moet er steeds een hoeveelheid water warm worden gehouden en dat verbruikt veel energie! Dus mijn advies blijft indien men ook sanitair warm water heeft is een cv-gaswandketel van 28kW beter dan 24kW. Trouwens de meeste condensatiegaswandketels werken modulerend bij verwarming tussen 8kW en 24kW naargelang je weinig of veel verwarming vraagt (best ook een passende kamerthermostaat bijnemen). Vaillant Ecotec Pro 286 is zo een voorbeeld.
-------------------
Ik zou toch oppassen met mijn uitspraken, als ik u was. U zet aan tot illegale handelingen bij mensen. Ook dat is verboden en strafbaar.
====> Ik zeg niets dat aanzet tot illegale praktijken (waar leest u dat?). Mensen aanzetten tot iets dat overbodig, niet nodig of nutteloos is, is daarentegen laakbaar. Een atmosferische gaswandketel is nog altijd verkrijgbaar en mag nog altijd geplaatst worden in bepaalde omstandigheden ter vervanging van een defect toestel.
----------------------------------
Wat aardgas betreft, is het niet zo dat er geen aardgas meer zal zijn na 2035. Maar het is wel duidelijk dat vanaf 2035 tot 2050 alle individuele warmteaanmaak met aardgas zal ontmoedigd worden door de aardgasnetten of wel (1) te hergebruiken voor andere CO2 vrije gassen (waterstof, ...), of (2) er niet meer in te investeren (ze geen regelmatig onderhoud te geven), zodat ze na een bepaalde tijd niet meer zullen mogen gebruikt worden, als ze geen nut meer hebben in een zuiver economische context.
De bedoeling is nog wel aardgas te gebruiken lang na 2035 voor andere doeleinden dan individuele verbranding of voor andere doeleinden dan warmte aanmaak. Deze andere doeleinden waarvoor aardgas exclusief gereserveerd wordt na 2050, zullen dan vooral voor de chemische industrie zijn om ondermeer kunststoffen te vervaardigen. Deze industrie gebruikt juist ook de koolstof uit het aardgas in het productieproces, zodat er geen CO2 ontstaat met de verwerking van het aardgas in hun productieproces.
=====> Het is gemakkelijk om toekomstplannen op lange termijn voorop te stellen omtrent energie en voertuigen. Of deze haalbaar en effectief zijn is niet de zorg van degene die ze vooropgesteld hebben. Niet iedereen heeft de mogelijkheid en de ambitie om te experimenteren met hernieuwbare energiën. Ik stel alleen vast dat vandaag er geen enkel alternatief in zicht is om op een betaalbare wijze een bestaande en minder goed geisoleerde woning te verwarmen dan met aardgas.
--------------------
En waarom is 2035 het scharnierpunt voor aardgas in België? Omdat we dan (ook volgens onze Vlaamse Klimaatplannen) klaar moeten zijn met onze warmtenetten, die dan als alternatief gebruikt kunnen worden.
Warmtenetten moeten ook ergens hun energie halen en hoe meer energiezuinig men de productieprocessen maakt, hoe minder "afvalenergie" er zal zijn. Warmtenetten is niet nieuw, vooral waar elektriciteitscentrales waren zijn er soms ook warmtenetten aangelegd. Uiteindelijk heeft men dat tientallen jaren terug allemaal weer opgedoekt wegens te duur, te veel onderhoud, problemen bij de exploitatie, geen backup bij defect , stilstand van het bedrijf enz. Nu heeft men het terug uitgevonden op papier, de realiteit zal anders oordelen. U weet dat er in 2003 een wet is aangenomen om de kerncentrales gefaseerd te sluiten. 15 jaar later is er nog geen enkele gesloten en schuift men de sluiting steeds vooruit, meer nog, om een elektriciteitstekort te mijden ondergingen zelfs de te sluiten eenheden een verjongingskuur. Vandaag durft niemand meer zeggen wanneer de kerncentrales moeten sluiten, omdat het gewoon niet kan. Dit om maar aan te tonen hoe een langetermijnvisie van politici en drukkingsgroepen in werkelijkheid kan verlopen.
-----------------------------
En zoals Patrico bevestigt is isolatie nog steeds de beste investering in energiebesparing en minder verbruik. Het is de investering die je echt heel snel terug verdient. Het is de investering die uiteindelijk niets kost omdat ze in veel gevallen al na iets meer dan 3 jaar zichzelf heeft terugbetaald en zeker als je daardoor nog met een condensatieketel kan werken die daarbovenop nog eens 8% kan besparen.
====> Dat is inderdaad juist, isoleren is nog altijd de methode om energie te bezuinigen boven alle andere ingrepen maar het staat iedereen vrij om met de financiële mogelijkheden en opportuniteiten waarover hij beschikt te doen wat hij best acht. En dat staat hier niet ter discutie.
---------------------------
Dus mijn advies blijft nog steeds hetzelfde : vervang de oude cv-ketel door een condenserende gaswandketel, hou er rekening mee dat hij voldoende vermogen kan leveren voor comfortabel warm water (28kW) en hetgeen ik er nu bijvoeg "vervang ook de kamerthermostaat zodat de modulerende eigenschappen van de condensatieketel ten volle benut worden." voor zover de installateur dit niet automatisch zou voorzien.
En vraag verschillende offertes. Best houdt u zich tot een bepaald type van cv-ketel zodat u objectief kan vergelijken en laat u zeker niet overdonderen.
====> Ik neem aan dat de huidige cv-ketel correct is geïnstalleerd.
====> Energie besparen is oké maar niet ten koste van comfort...
====> Ik zeg niets dat aanzet tot illegale praktijken (waar leest u dat?).
===> Je moet eens proberen om als enige in een appartementsgebouw van 12 hoog een...
=====> Het is gemakkelijk om toekomstplannen op lange termijn voorop te stellen omtrent ...
Warmtenetten moeten ook ergens hun energie halen en hoe meer energiezuinig ....
====> Dat is inderdaad juist, isoleren is nog altijd de methode om energie te bezuinigen boven alle andere ingrepen...
.
Dus mijn advies blijft nog steeds hetzelfde...
De vraag ging over de vervanging van een atmosferische gaswandketel en de beschikbaarheid van aardgas. En ik heb hier een correct advies gegeven. Een advies dat ik trouwens zelf regelmatig toepas tot volle tevredenheid van de gebruiker.
dank u wel voor de vele reacties,offerte is getekend voor de ketel te vervangen
Groetjes
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!
Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!
Download gratis onze airco-gids
Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Flexibel verwarmen met je warmtepomp is volgens energie-expert Sam Hamels van UGent de toekomst. Het kan een manier zijn om goedkoper te verwarmen.
Lees meerJe woning gezellig verwarmen doe je met sfeermakers als kachels en haarden. Van brandstof over werking tot prijs en onderhoud: ontdek onze complete gids.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen