Kortsluiting bij aanzetten lamp
Recent heb ik twee Philips LED-muurlampen gekocht van een bepaald type, allebei met een iets ander vermogen. De ene lamp was gemakkelijk aangesloten en functioneerde direct naar behoren; de groen-gele, blauwe en zwarte kabels (Nederlands) waren gemakkelijk aan te sluiten. Echter, bij het aansluiten van de andere lamp, de variant met iets minder vermogen op een ander punt, veroorzaakte de lamp kortsluiting bij het aanzetten. De kortsluiting ontstaat pas wanneer de lamp wordt aangezet, waarbij de aardlekschakelaar wordt uitgeschakeld. De lamp geeft zeer kort een klein beetje licht en vervolgens slaat de schakelaar om. Het is de eerste lamp die ik aangesloten heb op het betreffende punt in onze nieuwe huurwoning. Bij het ophangen van de lamp heb ik enkele gaten geboord rondom het gat van de kabels. Hierbij viel op dat het aan de rechterzijde niet lukte om dieper dan zo'n 2 cm te boren, omdat er op hard materiaal werd gestuit.Bij herhaalde pogingen hebben we ook een andere lamp aangesloten bij het punt. Hierbij ontstond hetzelfde probleem dat de aardlekschakelaar al vrijwel direct na aansluiten werd uitgeschakeld.
Hierbij hebben we groen-geel aangesloten op het aardesymbool van de kroonsteen van de lamp, zwart op de L en blauw op de N. Er is geen bruine draad zichtbaar vanuit de muur. Bij het andere ophangpunt functioneert de lamp ondanks dat de zwarte kabel op de L is aangesloten.
Mijn vraag is of iemand een vermoeden heeft m.b.t. de oorzaak van het slechte functioneren. Enerzijds hebben wij misschien bedrading in de muur beschadigd. Anderzijds schakelt de stop pas om als de lamp wordt aangezet. Als we de kabels in het luchtledige laten hangen en de lampschakelaar omzetten, wordt de aardlekschakelaar niet uitgezet. Aan de andere kant heerst het probleem bij beide geteste lampen en zou men de oorzaak weer dus niet bij deze lampen willen leggen.