6

stroomgestuurde led driver vraagje

arnevt
arnevt
#Elektriciteit · 5 jaren geleden

Hey

vraagje voor de leddriver experten (en/of elek kenners)

wij hebben op onze oprit meerdere palen met led verlichting die 1 voor 1 beginnen te sneuvelen. De voeding die er in zit is van electrolux RF10W060 met een output van 60ma bij 3-120V.

Op de paal zelf vind ik een sticker vanbinnen 60 led 3014 SMD 6W max.

opzoeking van dat type led vind ik dat die leds 30ma nodig hebben bij typisch 3.3V. Samen kom je idd aan een goeie 6W, dat kan dus kloppen.

Waar ik het noorden bij kwijt ben is die 30ma voor de leds vs 60ma van de led driver. Ook 60 leds bij 3.3V zou bij de 200V moeten zijn terwijl ik maar tot 120 kan. Dit alles tesamen doet me denken dat er 2 series van 30leds (in serie) parallel geschakeld zijn (dus een string van 30 leds in serie, en nog een string van 30 leds in serie). Volgens die berekeningen zou ik wel aan 60ma (30+30) en 100V (valt binnen 3-120V) moeten komen. Echter, is dit een valide theorie? Kan je 2 gelijke series parallel schakelen in een stroomgestuurde leddriver? (volgens de boekjes niet, maar hier klopt alles, 2 gelijke strings, en alles valt binnen de marges)

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/57193/whatsapp-image-2019-11-07-at-162146-2.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f93d87a220d2c6ba796889890ad9af7bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/57193/whatsapp-image-2020-01-04-at-092005-2.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=9ee70c3092ef6e24b28f90a89feb904f

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
5 jaren geleden

Ja, dat is een valide theorie. Soms zie je in beide (of zelfs meerdere) kringen nog ee kleine weerstand om de stroom in beide takken te balanceren, maar niet altijd. 

Waarom wil je dit trouwens weten? Hoogstwaarschijnlijk is het de driver die kapot gaat, simpelweg slecht design. 

0
arnevt
arnevt
0 2 Bouwer
5 jaren geleden

Waarom ik het wil weten is heel simpel: het spel is kapot :))))

En aangezien ik enkel maar 350 of 700 ma drivers vind was ik beginnen zoeken met wat mijn opties waren

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
5 jaren geleden

Dan moet je aan je Google skills werken :) "Led driver 60mA" en je hebt meteen een resem hits.

0
arnevt
arnevt
0 2 Bouwer
5 jaren geleden

haha, denk je nu echt dat ik dat niet gedaan had? is niet omdat uw eerste pagina vol hits staat dat je iets nuttigs eruit haalt. Ofwel was de maximum spanning niet voldoende, ofwel was het niet voor outdoor use, ofwel kom je gewoon op een garbage pagina terecht waar er totaal andere producten staan :)

0
JLP
JLP
0 1 Andere particulier
5 jaren geleden

Ik heb hetzelfde probleem. 8 armaturen waarvan binnen de week 2 led's het niet meer doen. Ze hebben sinds installatie nauwelijks dienst gedaan, alles samen misschien 5 uren brandtijd.

Er zit net dezelfde driver in. Identiek.

Heb je het ondertussen kunnen oplossen ?

Die verlichting was niet goedkoop :-(( en maar 6 van de 8 die branden is géén zicht …

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zo kies je het juiste stopcontact voor je interieur: alle soorten en prijzen op een rij

Zo kies je het juiste stopcontact voor je interieur: alle soorten en prijzen op een rij

Ontdek de verschillende soorten stopcontacten, samen met de prijs en tips voor het plaatsen van stopcontacten en het onderhoud.

Lees meer

Het energiedieet: “Dit kan je doen met 500, 5.000 en 10.000 euro”

Het energiedieet: “Dit kan je doen met 500, 5.000 en 10.000 euro”

Ontvang tips om energie besparen met 500, 5.000 of 10.000 euro. Verlaag je verbruik met advies van energie-expert Paul De Vylder.

Lees meer

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

Welke schakelaar kies je? Leer meer over soorten schakelaars, de prijs, de plaatsing en de verschillende designs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag