2

Vloerverwarming mogelijk?

FreBroeckx
FreBroeckx
#Verwarming & koeling · 5 jaren geleden

Hallo, 

We moeten onze vloer uitbreken tijdens onze verbouwing want deze ligt niet goed genoeg om onze nieuwe keramische tegel erover te plakken. 

Nu blijkt dat we 12cm hebben tot op de beton. Ik zou graag vloerverwarming leggen maar ik lees dat je dan 16cm zou moeten hebben? Zou het met 12cm ook niet moeten lukken?

We willen een tegel van +/- 1cm leggen. Welke configuratie Zou u aanraden? Hoeveel pur? Welke buisjes en hoeveel cm chape? Wat zijn de geraamde kosten hiervoor?

Alle reacties

0
Bruno 9308
Bruno 9308
12 55 Andere particulier
5 jaren geleden

Ik heb vloerverwarming op het gehele gelijkvloers en in de badkamer boven. Op het gelijkvloers had ik dikte genoeg voorzien, het was een nieuwbouw. Op de verdieping had ik minder dan 10 cm boven de beton, maar ik hoefde ook geen isolatie te leggen : warmteverlies naar beneden toe blijft toch binnenshuis en is zodoende dus eigenlijk geen warmteverlies.

Al mijn leidingen liggen wel dicht tegen elkaar (1 km vloerverwarming in het hele huis) zodat ik nooit hoge temperaturen nodig heb (max 30°C aanvoer, doorgaans blijf ik steeds onder de 28°C) en dus ook geen grote thermische spanningen in de tegels creëer. Na 25 jaar is er in mijn badkamervloer dan ook nog zelfs geen barstje in een voeg te zien.

Intussen heb ik ook een oude woning totaal verbouwd en ook daar op het gelijkvloers vloerverwarming gelegd, maar ik had na uitgraven tot op de blote grond ook alweer ruim voldoende dikte beschikbaar voor beton gieten, leidingen, isolatie, vloerverwarming, chape. Mijn sanitair warmwaterleidingen liggen daar in de toplaag van de isolatie ingesneden (ipv dat ze onder de isolatie liggen) en ook dat zou ik aanraden : in de winter (als vloerverwarming aanstaat) krijg je ook bij de eerste straal nooit echt koud water uit de warmwaterkraan, en na sluiten kraan verspreidt de restwarmte zich in de verwarmde chape. ;-)

Ik zal altijd iedereen aanraden niet te besparen op de lopende meters vloerverwarmingsbuis. Warmteafgifte hangt af van debiet, watertemperatuur en lopende m buis per m² vloer. Dat laatste kan je achteraf nooit meer veranderen!

Besluit ; het moet met 12 cm ook lukken en ik zou het zeker doen maar zorg voor veel lopende m buis (minimale kost als je zelf aanlegt) zodat je je watertemperatuur en zodoende de thermische spanningen kan beperken. Ook een extra wapening in de chape is een zeer kleine meerkost die nooit kwaad kan. Ik had sowieso een wapening omdat ik wapeningsnetten gebruikte om mijn buizen te bevestigen.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

CO-vergiftiging vermijden: is jouw woning veilig genoeg?

CO-vergiftiging vermijden: is jouw woning veilig genoeg?

Met de winterkou duikt de stille moordenaar koolmonoxide weer op, waardoor het risico op CO-vergiftiging toeneemt. Hoe kan je jezelf beschermen?

Lees meer

Lucht-luchtwarmtepomp: werking, prijs, onderhoud en voordelen

Lucht-luchtwarmtepomp: werking, prijs, onderhoud en voordelen

Van de werking, over de voor- en nadelen, tot het onderhoud en de prijs van een lucht-luchtwarmtepomp: we lijsten alles voor jou op!

Lees meer

Het energiedieet: "Dit zijn de grootste energieverbruikers in huis"

Het energiedieet: "Dit zijn de grootste energieverbruikers in huis"

Hoe kan je je energieverbruik beperken? Energie-expert Paul De Vylder geeft tips om te besparen op verwarming, toestellen, warm water en verlichting.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag