Ik heb vloerverwarming op het gehele gelijkvloers en in de badkamer boven. Op het gelijkvloers had ik dikte genoeg voorzien, het was een nieuwbouw. Op de verdieping had ik minder dan 10 cm boven de beton, maar ik hoefde ook geen isolatie te leggen : warmteverlies naar beneden toe blijft toch binnenshuis en is zodoende dus eigenlijk geen warmteverlies.
Al mijn leidingen liggen wel dicht tegen elkaar (1 km vloerverwarming in het hele huis) zodat ik nooit hoge temperaturen nodig heb (max 30°C aanvoer, doorgaans blijf ik steeds onder de 28°C) en dus ook geen grote thermische spanningen in de tegels creëer. Na 25 jaar is er in mijn badkamervloer dan ook nog zelfs geen barstje in een voeg te zien.
Intussen heb ik ook een oude woning totaal verbouwd en ook daar op het gelijkvloers vloerverwarming gelegd, maar ik had na uitgraven tot op de blote grond ook alweer ruim voldoende dikte beschikbaar voor beton gieten, leidingen, isolatie, vloerverwarming, chape. Mijn sanitair warmwaterleidingen liggen daar in de toplaag van de isolatie ingesneden (ipv dat ze onder de isolatie liggen) en ook dat zou ik aanraden : in de winter (als vloerverwarming aanstaat) krijg je ook bij de eerste straal nooit echt koud water uit de warmwaterkraan, en na sluiten kraan verspreidt de restwarmte zich in de verwarmde chape. ;-)
Ik zal altijd iedereen aanraden niet te besparen op de lopende meters vloerverwarmingsbuis. Warmteafgifte hangt af van debiet, watertemperatuur en lopende m buis per m² vloer. Dat laatste kan je achteraf nooit meer veranderen!
Besluit ; het moet met 12 cm ook lukken en ik zou het zeker doen maar zorg voor veel lopende m buis (minimale kost als je zelf aanlegt) zodat je je watertemperatuur en zodoende de thermische spanningen kan beperken. Ook een extra wapening in de chape is een zeer kleine meerkost die nooit kwaad kan. Ik had sowieso een wapening omdat ik wapeningsnetten gebruikte om mijn buizen te bevestigen.