Ik heb voor een andere oplossing gekozen.
Een advocaat vertelde mij dat wanneer je een gerechtsdeurwaarder een PV laat opstellen en je dan de omheining zelf verwijderd, dit perfect legaal is. Het is zelfs zo dat je een gedeelte van de omheining mag achterhouden, en deze aan de eigenaar terug 'schenkt' tegen betaling van de gemaakte kosten.
Art 555 van het burgerlijk wetboek zegt immers dat alles wat een derde met zijn materialen aanplant of bouwt op jouw grond, eigendom is van de eigenaar van het perceel.
Mijn buurman dreigt nu met de politie en advocaat. Maar in het PV staat dat de omheining volledig op mijn grond staat. Zelfs de poot van zijn poort staat op mijn perceel. Te weten dat zijn omheining op 10cm van de paalsteen begint en dan nog volledig op mijn grond beginnen is duidelijk kwaad opzet.
Ik heb eerder een voorstel in verzoening en een gezamenlijke landmeetkundige afpaling voorgesteld. Ik heb ook een ingebrekestelling gestuurd. Maar de buur wou alles laten hoe het was. Ging nergens mee akkoord of stelde absurde voorwaarden.
Volgens de advocaat was het beste dat ik via een vredenrechter zou bekomen de waarde van de ingenomen grond. Dit is voor mij inacceptabel. Hij moet mij voor de gerechtsdeurwaarder en andere kosten 473 euro betalen, dan krijgt hij het achtergehouden materiaal terug. Hij wil het PV toegestuurd krijgen, maar hij mag het van mij inzien na betaling. Wat zint hem niet.
Benieuwd wat volgt, maar omheining is tenminste weg.