4

Thermische desinfectie cv-ketel

tsjoepke
tsjoepke
#Verwarming & koeling · 6 jaren geleden

Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe cv-installatie. Nu zie ik in de handleiding dat er wordt aangeraden om regelmatig een thermische desinfectie uit te voeren. Er staat ook bij (zie lokale/nationale richtlijnen). Is dit iets wat ik zelf moet doen (en zo ja wanneer/hoe vaak ?) of gebeurt dat bij het onderhoud ? 

Ik had hier nooit eerder van gehoord. Bij mijn weten heb ik dat bij mijn vorige cv-ketels nooit (zelf) gedaan.

Iemand raad ?

Groetjes

Tsjoepke

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Het enige wat ik daar kan onderbrengen is iets tegen bateriële besmetting van uw installatie met name tegen de legionella bacterie. Deze kan zich ontwikkelen in  verwarmd water, lager dan 60°,  dat gedurende een lange tijd stilstaat. Dit kan zijn in buitengebruik gestelde warmwaterleidingen, zelden of niet gebruikte warmwatertapkranen en in de boiler zelf.

De enige remedie die men heeft is regelmatig het sanitair warm water opwarmen tot een temperatuur boven de 60°C. Hedendaagse stuurapparatuur van cv-installaties met sanitiare boiler bieden de mogelijkheid om een periodiek een anti-legionella cyclus te starten (éénmaal per week) waarbij het sanitair warm water in de boiler wordt opgewarmd tot een hogere temperatuur dan 60°C.

0
tsjoepke
tsjoepke
0 1 Andere particulier
6 jaren geleden

@ Hugo C., dank je voor deze verhelderende uitleg!  Het is een doorstroomketel, dus in principe blijft er nooit water lange tijd stil staan, behalve misschien hoogstens een 2-talweken tijdens de vakantie.

is dit dan ook van toepassing? 

De watmwatertemperatuur van de ketel is echter maar op 46 ingesteld, dit werd mij aangeraden ivm het beperken van kalkaanslag..

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Doorstromers zijn minder onderhevig aan het risico van een legionella besmetting omdat er nagenoeg geen voorraad is en deze ook onmiddellijk het toestel verlaat bij het openen van een warmwaterkraan. Veel fabrikanten voeren op hun toestellen met boiler wekelijks een anti-legionella cyclus uit, maar in werkelijkheid is een risico op besmetting pas mogelijk na meer dan 1 maand stilstand. Sommigen beweren zelfs dat pas na 3 maand het risico reëel is.

Om in trend van de fabrikanten te blijven zou je na meer dan 1 week stilstand steeds voldoende water kunnen aflaten tot er warm water op temperatuur uit komt.

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verwarmen we onze huizen binnenkort met een warmtepomp op geluidsgolven?

Verwarmen we onze huizen binnenkort met een warmtepomp op geluidsgolven?

De warmtepomp op geluidsgolven is in aantocht! Een duurzaam alternatief zonder koelmiddel dat kan voor nieuwbouw, renovaties en bestaande woningen.

Lees meer

Is infraroodverwarming efficiënt? Alles over de opties, het verbruik en de prijs

Is infraroodverwarming efficiënt? Alles over de opties, het verbruik en de prijs

Met infraroodverwarming kan je snel en gemakkelijk verwarmen. Ontdek of het een goede oplossing is voor jou. Efficiëntie, kosten en opties uitgelegd!

Lees meer

Geen frigobon meer en minder btw betalen op warmtepomp: dit verandert er

Geen frigobon meer en minder btw betalen op warmtepomp: dit verandert er

De frigobon verdwijnt in 2026 vanwege zijn populariteit. Toch krijg je nog korting: de btw op warmtepompen en -boilers zakt. Ontdek de nieuwe regels.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag