Graag wat verduidelijking bij die voorlopige oplevering. Je schrijft eerst "Over enkele weken wordt onze sleutel-op-de-deur woning voorlopig opgeleverd" en vervolgens schrijf je "De promotor en aannemer laten intussen voorlopige opleveringen plaatsvinden en zijn van mening dat ze alle opmerkingen van de architect dan kunnen negeren omdat de klant de woning al heeft aanvaard. Dat zijn eigenlijk twee tegenstrijdige dingen.
Omdat het gaat over een SOD ga ik ervan uit dat er volgens de wet 'Breyne' is gewerkt waardoor er maar twee soorten oplevering zijn: de voorlopige en een jaar later de definitieve. Er bestaan helemaal geen 'tussentijdse opleveringen'.
De voorlopige oplevering gebeurd altijd VOOR de woning betrokken wordt. En ik ga ervan uit dat jullie de woning nog niet betrokken hebben? Want in dat geval is er in feite al een voorlopige oplevering gebeurd.
In je contract staat normaal omschreven hoe de voorlopige oplevering tewerk zal gaan en wat de concrete gevolgen zijn, lees dit zeker nog eens na. Die voorlopige oplevering gaat voor jou heel erg belangrijk worden, zeker omdat er nu al discussie is over een hele hoop zaken. Mijn advies is dan ook zo snel mogelijk te te laten bijstaan door een technisch expert voor het te laat is.
Deze kan in eerste instantie al nagaan of de wet Breyne wel gevolgd is, als dat niet zo is moet er actie ondernomen zijn VOOR de voorlopige oplevering. In tweede instantie kan hij je bijstaan bij de oplevering zelf en het correct laten noteren van de problemen. Ook je architect kan niet buiten spel gezet worden tijdens zo een voorlopige oplevering, ga ook met hem nog eens het gesprek aan.
Je praat ook contstant over opleveringen tussen aannemer en promotor? Daar heb jij in feite niks mee te maken. de enige oplevering die telt is die met jou als bouwheer. Of je moet ergens belandt zijn een een heel erg schimmige constructie waarbij niet volgens de wet Breyne is gewerkt?