5

Tocht uit kelder kanaliseren

Verhulstt
Verhulstt
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

Uit onze kelder komt heel wat wind geblazen van het open veld recht tegenover ons huis. Ook komt er heel wat zand in de kelder terecht. Om dit te beperken hebben we een rooster voor het gat geplaatst (nog voor de oude zwarte die er stond). Het zand is hiermee drastisch verminderd, maar de wind komt tot in onze gang.

Wat kunnen we hieraan doen om dit te verminderen? Het gat dichtmaken lijkt me geen optie. Het lijkt me nuttig dat er ventilatie binnenkomt om schimmel te vermijden. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/57336/8241390110438733526315961055631931187658752n-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7d390aaa2e85886f38a4811912234903https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/57336/824765597957525509287005932833631012651008n-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=df6438370d1b0a109ea1e28e4436d2cfhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/57336/827544997060358399227017096445012866498560n-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b7c6eed4c1a645ca9b2c7198ccc09d2a

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

tochtstrips aanbrengen aan kelderdeur?

0
Verhulstt
Verhulstt
0 4 Verbouwer
5 jaren geleden

Dit is al gebeurd, maar wind blaast zo hard dat hij er ook langs boven en zijkanten hard door blaast... Er komt binnen enkele weken wel een nieuwe binnendeur maar ik vrees ervoor dat dir alles gaat verhelpen.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Een degelijke nieuwe binnendeur met degelijke tochtstrip/tochtafsluiter gaat al veel helpen.

Is de deur rechttegenover je tochtgat in de kelder? Kan je de wind niet opvangen door een bocht van 90 graden te plaatsen aan je tochtgat in de kelder? Of een soort van valse wand te plaatsen? Zodat de wind zich wat meer verspreid?

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
5 jaren geleden

Het is niet alleen de winddruk, die op de gevel heerst waar het keldergat zich in bevindt, het is ook de thermiek in de woning, die een rol speelt.  Warme lucht binnen de woning wil ook steeds stijgen naar de hogere delen van de woning om daar via spleten, ventilatieroosters, openstaande ramen, dampopen dakconstructies, ... naar buiten te trachten ontsnappen.  Hierdoor krijg je bovenin de woning een overdruk waardoor de warme lucht via die openingen echt naar buiten wordt geperst, maar tegelijkertijd wordt onderaan de woning ook koude lucht aangezogen via alle mogelijke spleten rond deuren, via kelderopeningen, ...

Je kan het vergelijken met een schouw van een kachel.  Bovenaan de schouw wordt de warme rook uit de schouw gestuwd en onderaan wordt verse lucht aangezogen via de kachel (de zogenaamde "trek"), die daardoor volop kan gaan branden.

In uw geval kan je niet meer doen dan zorgen dat er geen tocht via je kelderdeur naar de rest van de woning doorstroomt door deze kelderdeur rondom af te dichten met tochtstrips en te zorgen dat er ook geen spleten voorkomen tussen de kelder en de rest van de woning.  Op die manier kan er geen lucht meer aangezogen worden via de kelder en zal er trouwens ook veel minder zand in uw kelder binnen gezogen worden.

De kelder staat voldoende in contact met de buitenomgeving via het grote rooster om een degelijke verluchting te hebben.  Het volstaat immers dat het vocht in de kelder in contact staat met de drogere buitenomgeving om droging te verkrijgen.  Hiervoor is niet per se een luchtcirculatie nodig.

www.arcopolo.com

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag