Verkeerde informatie bij aankoop appartement

4

Verkeerde informatie bij aankoop appartement

bobje
bobje
#Regelgeving · 5 jaren geleden

Bij de aankoop van een appartement bij een bouwpromotor werd mij verteld dat er eventueel voor vloerverwarming kon gekozen worden tegen een meerprijs. In het lastenboek staat ook vermeld dat het plaatsen van de electrische installatie in overleg met de koper gebeurd. Bij ondertekening van het compromis heb ik een bijhorend grondplan getekend zonder electrische installatie.

Bij het eerste overleg met de projectbegeleider krijg ik te horen dat de electriciteit reeds geplaatst is en dat er reeds chape gelegd is voor de ondertekening van het compromis. Ik kan dus niet meer kiezen voor vloerverwarming. Er kunnen ook geen stopcontacten meer verplaatst of toevoegd worden.

Ook de keukenindeling kan niet meer aangepast worden omdat de nutsvoorzieningen reeds geplaatst zijn.

Na contact met de bouwpromotor blijkt dat de oorzaak een communicatieprobleem was tussen de verkoper en de projectverantwoordelijke.

Kan ik in dit geval een schadevergoeding of compensatie vragen obv het lastenboek ? Indien ja, hoe pak ik dit best aan ?

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

Bij de aankoop werd me verteld....

Dus van al uw beweringen is er op geen enkele wijze een schriftelijk bewijs ? Alleen uw woord ? 

Forget it om dan hiervoor een schadevergoeding of compensatie of zelfs maar een rechtszaak op te starten. Hopeloos. 

Hij die iets beweert moet dit kunnen bewijzen.... hoe ga jij bewijzen wat er is verteld? 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het eerste wat u moet doen is de verkopende partij, degene die het verkoopcontract met u heeft ondertekend, in gebreke stellen per aangetekend schrijven. Vermeld in de eerste plaats de keuzemogelijkheden die u in het lastenboek vermeld zijn toegewezen. Met mondelinge afspraken of beloften zal u het wat moeilijker hebben, maar u kan ze ook vermelden. Dat een en ander niet meer mogelijk is, is in feite uw zorg niet. De keukeninrichting moet zeker nog kunnen gewijzigd worden. Afvoer, sanitair en stopcontacten herplaatsen kan geen groot probleem zijn. Probleem is natuurlijk de kostprijs van uw keuze. Vermoedelijk zal men trachten de aanpassingskosten in de kostprijs van uw keuken te stoppen. Wees daarvoor zeker allert. Ga na wat uw keuze bij andere keukenleveranciers zou kosten.

Wat betreft elektrische installatie zal het hoofdzakelijk over de plaats en aantal stopcontacten gaan en dat zou ook geen probleem mogen zijn om wijzigingen aan te brengen. De bepleistering zal wel vakkundig moeten bijgewerkt worden. Wijzigingen aan de lichtpunten zal niet meer mogelijk zijn daar deze in de bovenliggende betonnen vloerplaat zijn ingewerkt of in het bovenliggende appartement de vloer reeds is afgewerkt. 

Wat betreft de verwarming moet u nagaan in hoeverre vloerverwarming een mogelijke optie was. Soms wordt die optie uitgesloten omdat er onvoldoende hoogte is voorzien en geen of te weinig isolatie aanwezig is.

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het gaat eigenlijk al fout bij de 'werd me verteld'. Ik kan alleen maar grotendeels bovenstaande bevestigen, als je dat van die vloerverwarming  niet op papier staan hebt ga je het zeer moeilijk krijgen. Dat van de 'electriciteit in overleg' zou je wel kunnen aanvechten. Stel zo snel mogelijk aangetekend de verkoper in gebreke.

Vloerverwarming gaat inderdaad heel moeilijk worden. Maar je elektrische installatie aanpassen zou echter nog wel (misschien beperkt) mogelijk moeten zijn, hopelijk heb je bij het ondertekenen al wel de meerprijzen opgevraagd of ze gaan je pluimen en je gaat uiteindelijk alles zelf betalen. Ook de keukenindeling zou nog perfect (beperkt) moeten kunnen worden aangepast als uiteraard ook ergens omschreven is dat dit kon.

Is alles al bepleisterd? Ligt de vloer ook al?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vlaamse regering deelt kortingsbon uit van 250 euro voor energiezuinige elektro

Vlaamse regering deelt kortingsbon uit van 250 euro voor energiezuinige elektro

Sinds oktober 2024 heeft 1 op 3 huishoudens recht op een Fluvius kortingsbon van 250 euro voor de aanschaf van energiezuinige elektro.

Lees meer

Synergrid versoepelt regelgeving en maakt installatie stekkerbatterij eenvoudiger

Synergrid versoepelt regelgeving en maakt installatie stekkerbatterij eenvoudiger

Sinds 15 oktober is het eenvoudiger om stekkerbatterijen te plaatsen. Expert Dirk Van Evercooren legt uit waarom je geen elektricien meer nodig hebt.

Lees meer

Nieuwe regels voor (ver)huren in Vlaanderen vanaf 2025

Nieuwe regels voor (ver)huren in Vlaanderen vanaf 2025

In 2025 komen er nieuwe regels om te (ver)huren in Vlaanderen. Ontdek de wijzigingen voor indexering, belastingen en sociale verhuur.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag