17

PV omvormer: mono of 3 fazig

Gert L
Gert L
#Elektriciteit · 5 jaren geleden

Hoi,

Een vraag voor de zonnepanelen experts: wij bekijken momenteel zonnepanelen en installatie van een thuisbatterij.
Wij hebben een 3-fazige aansluiting, dit omwille van een laadpaal.

Alle leveranciers bieden een mono-fazige omvormer aan. Ik zie echter dat bv. solaredge ook 3-fazige omvormers heeft.
Als ik de documentatie goed begrijp zou een mono-fazige omvormer inhouden dat toestellen op een andere faze geen gebruik kunnen maken van de opgewekte energie?

Kan iemand me uitleggen wanneer je een 3-fazige omvormer zou installeren en wanneer niet?

Merk op dat het ook de bedoeling is om om te schakelen naar het nieuwe systeem van teller en dus geen terugdraaiende teller meer te hebben.

Bedankt!

Vriendelijke groeten,
Gert

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
3 jaren geleden

Aah, spraakverwarring over terminologie "" 😃

Voor vakman betekent , stroomsterkte in ampere.
Voor leek is , hoeveelheid elektriciteit (watt of kWh). 

Vandaar mijn antwoord "van het net" 

Sommige van die batterijsystemen die enkel op 1 fase leveren kunnen echter (optioneel) de energieafname op alle fasen meten en een equivalente hoeveelheid vermogen aan het net terugleveren op "hun" fase om zo de netto afname tot nul te reduceren.

De stroom in die eerste fase komt dan wel fysisch van net maar er wordt geen stroom in de lekenbetekenis van dat woord afgenomen omdat de kWh-teller steeds de som van alle fasen meet en niet individueel.

Probleem is dat jij een 3x230V net hebt dat enkel nog in Belgie en Noorwegen bestaat (Niet alleen onze wegeninfrastructuur is aftands) en de vermogensmeting daarom anders moet gebeuren als bij 3x400V+N. Probleem is echter dat de markt voor een aangepaste BE versie veel te klein is. Hetzelfde geldt trouwels voor EV die ook niet 3-fasig kunnen laden op 3x230V. Vandaar het antwoord van de fabrikant  "

De fabrikant suggereert dan dat dit te verhelpen is met een externe Wattmeter die wel correct meet (heet 2-wattmeter methode) maar dat zal je met de fabrikant moeten overleggen. 

0
Kurt.be
Kurt.be
0 32 Andere particulier
3 jaren geleden

Bedankt Rode Ridder, 

En vergeef mij mijn "leekgehalte"...

Geheel in trent daarmee: Zal ik uiteindelijk verbruik moeten betalen aan de leverancier indien er electriciteit afgenomen wordt aan de fasen waar geen injectie plaatsvindt? (M.a.w. dat de (digitale) kWH-teller van het net in dergelijk geval NIET de som van de drie fasen zou maken.)

Dat is eigenlijk waar het mij om gaat: zal ik moeten betalen of niet? Indien het systeem intern niet correct telt maakt mij dat in wezen niet veel uit.

PS: tussen de netwerkteller en de omvormer (Victron Multiplus 2) zit ook nog een digitale drie fase meter van Carlo Gavazzi. 

Groeten, Kurt

0
Kurt.be
Kurt.be
0 32 Andere particulier
3 jaren geleden

Ik heb het intussen getest door een verbruiker op een nadere fase aan te sluiten, en idd, ik kan een andre fase aanspreken zoder dat de digitale netmeter dat registreerd...

Dus de factuur zal wel niet volgen vermoed ik.

0
Makken
Makken
16 164 Andere particulier
3 jaren geleden

dit is een goede opmerking ... energetisch zal het weinig uitmaken maar het gebruik van het net en de onbalans zie ik wel als grote nadelen van een eenfazige omvormer. Ik ga er vanuit dat er 3-fazige omvormers zijn die intelligent genoeg zijn om de faze welke het meest aan het verbruiken is gaat compenseren. Iemand ervaring hiermee?

0
Fliep65
Fliep65
0 1 Andere particulier
3 jaren geleden

Ik heb een gelijkende situatie en overweeg om een batterijsysteem te laten plaatsen, 

ik heb echter twee bestaande mono-fase 5kWh omvormers op 2 verschillende fasen van mijn 3x400V+N net (een 3-fase 10kWh omvormer bestond niet toen ik destijds de PV installatie heb laten plaatsen).

ik zou een mono-fase batterij systeem op één fase kunnen laten plaatsen.

volgens de installateur zou zo'n monofase batterijsysteem volgende aankunnen:

Fase 1:  huidige PV omvormer 1  +  batterij systeem met omvormer

Fase 2:  huidige PV omvormer 2

Fase 3:  geen omvormer

1. Indien mijn huidige omvormer 2 (fase2), het teveel aan energie injecteert in het net, dan zou het batterijsysteem (fase 1)  gelijktijdig dezelfde hoeveelheid energie van het net afhalen zodat de teller op de digitale meter op nul blijft.

2. Indien mijn huishoudtoestel (fase3) energie afneemt van het net, dan zou de batterij (fase 1)t, dezelfde hoeveelheid energie in het net injecteren zodat de teller op de digitale meter op nul blijft.

Ik weet echter niet hoe dit werkt, en of die informatie klopt.

Ofwel moet het batterijsysteem, zoals door 'RodeRidder' vermeld, de afname en injectie op alle fasen kunnen meten,  ofwel moet het batterijsysteem één of andere logische connectie hebben met de digitale meter, zodat die de nodige informatie van injectie/afname ontvangt.

0
Makken
Makken
16 164 Andere particulier
3 jaren geleden
Interessant, dit lost wel de energietelling op maar ik vermoed dat, na het capaciteitstarief (indien dit er ooit komt), men zal gaan belasten op gebruik van het net (indien dit nu nog niet voorzien is in capaciteitstarief)
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Wat zijn algemene elektriciteitswerken en wat mag je zelf doen?

Algemene elektriciteitswerken maken je woning veiliger en efficiënter. Ontdek wat je zelf kan doen en waarvoor je best een elektricien inschakelt.

Lees meer

Welke thuisbatterij kiezen? Dit zijn de types

Welke thuisbatterij kiezen? Dit zijn de types

Een thuisbatterij krikt het zelfverbruik van de door jouw zonnepanelen opgewekte stroom op. Maar welke thuisbatterij moet je kiezen? Dit zijn de types.

Lees meer

De werfkast: veilige elektriciteit op je bouwplaats

De werfkast: veilige elektriciteit op je bouwplaats

Werfkast elektriciteit: ontdek alles over de installatie, types, keuring en aansluiting op het elektriciteitsnet voor een veilige werf.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag