6

Bewijzen van geweten verborgen gebrek

Ellen93
Ellen93
#Regelgeving · 5 jaren geleden

Even wat kantinfo:

Wij hebben een huis gekocht van de papa en tante van mijn partner. De tante woonde in het huis. De papa was mede-eigenaar na haar scheiding ivm de kosten en heeft er nooit gewoond.

Het verborgen gebrek:

Wij hebben in juli 2019 de akte van ons huis ondertekend. In Oktober 2019 toen het weer slechter werd en het wat meer begon te regenen. Begon het behangpapier langs onze voordeur los te komen. Wij hebben via onze verzekering een lekdetectie gekregen. Er zijn geen lekken in leidingen etc. Er werd wel ontdekt dat de vloeren en alle muren op de benedenverdieping nat zijn. Wij hebben hier ook een uitgebreid verslag van gekregen, maar daar stopt het verhaal van de verzekering. 
Omdat wij geschrokken zijn van de bevindingen hebben wij een andere firma aangesteld om een diagnose te komen doen. Om de volledige oorzaak te achterhalen. Zij komen maandag. 

Ondertussen begint het behang op meerdere plaatsten los te komen en valt het pleisterwerk zelfs van achter het behang naar beneden. 
Wij hebben de tante hierover aangesproken en zij vertelde dat ze dat wist, want toen zij het heeft aangekocht met haar ex man hebben ze het ook proberen steken op verborgen gebreken, maar zijn hier nooit de juridische weg voor opgegaan omdat hun verzekering had gezegd dat dat geen zin had. Dus hebben ze alle muren eigenhandig ingespoten tegen opstijgend vocht. (De niet betegeldelde muren) ze hebben het toen dus proberen oplappen, opnieuw behangen en geverfd. 
De muren zitten vol siliconen van de oplapwerken, pleisterwerk klinkt hierdoor hol. Vocht zit tot boven de siliconen en in alle vloeren. Over de betegelde muren dan nog maar gezwegen.

Tijdens de verkoop heeft ze het dus nagelaten dat te vertellen. Ook medeverkoper (papa van mijn partner) wist hier niks vanaf. 
Zij zegt "ik dacht dat het opgelost was" maar als je maar aan 1/3e van de muren iets laat doen is het niet "opgelost". Zelfs de opgelapte muren zitten vol vocht. 

Wij willen ons hier niet bij neerleggen, ze wist het en heeft hier niets van gezegd. Wij hebben het onmogelijk kunnen zijn tijdens onze bezoeken en ik ben heel erg grondig geweest, maar behangpapier is snel even teruggeplakt.
Ik heb ondertussen aangetekende brieven gestuurd naar de verkopers om het gebrek te melden. 
We willen binnenkort een advocaat in de arm nemen om ons hiermee te helpen. 

Nu is mijn vraag hoe groot is de kans dat wij hier iets tegen kunnen beginnen? En hoe verzamelen we het beste bewijzen dat de tante het heeft verzwegen? Want ja in onze acte staat die leuke clausule. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/57545/73da9046-dc8b-4c6f-b82b-b8780977aa79.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d0ad0d1f99c5c94f689c549e97e68d83https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/57545/45665c1e-4943-4d9d-8262-2a514977fec4.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f210af362aee61d25750f85407910239https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/57545/6d5715b2-91ab-423d-b96f-51e6bdcd7c59.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ddb5d94ddf1ad4ea7e25e65dfb59f5f7

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Vocht is soms een zichtbaar probleem (vochtvlek, schimmel, rot hout, ...). Het is belangrijk om de zichtbare gebreken te melden voordat u de verkoopovereenkomst had ondertekend.

Het gebeurt vaak dat er een In de meeste verkoopovereenkomsten staat er een clausule die de verkoper beschermt tegen verborgen gebreken. Deze clausule bepaalt dat de "en dat .

In werkelijkheid is de verkoper niet verantwoordelijk voor verborgen gebreken als hij "te goeder trouw" is, als hij dus niet wist dat er een vochtprobleem was in de woning. Aangezien die problemen waarschijnlijk wel op zijn minst gedeeltelijk zichtbaar waren bij de aankoop en die vervolgens niet gemeld hebt maakt dat er ruimte is voor discussie.

Als de verkoper voor de verkoop op de hoogte was van het vochtprobleem, maar dit niet vermeld heeft vóór ondertekening van de verkoopovereenkomst, is hij wel verantwoordelijk. Zal je tante dat ook verklaren als ze weet wat haar dat gaat kosten? Hij zal nog meer verantwoordelijk zijn als blijkt dat hij geprobeerd heeft om het vochtprobleem te verdoezelen (bijvoorbeeld door de muren opnieuw te verven).

Als bewezen wordt dat de verkoper niet te goeder trouw was, kan u de aankoop annuleren of de woning behouden en een schadevergoeding eisen van de verkoper.

0
Ellen93
Ellen93
0 4 Verbouwer
5 jaren geleden

Bedankt voor je reactie. 

Op het moment van de aankoop was er niets van te zien. Pas toen het weer slechter werd en het veel heeft geregend, is het zichtbaar geworden. Doordat het behang loskwam. 

Ze heeft geverft over het vliesbehang. 
Als ik het behang eraf zou halen is er te zien dat het behandeld is voor vocht. Wat zij dus heeft proberen te doen.
Is dat geen bewijs van ervan weten?

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
5 jaren geleden

U vergeet 1 ding. Zij wisten het bij hun aankoop van dei woning, zij hebben dit hersteld door eigenhandig de muren te behandelen. Spijtig genoeg blijkt nu dat dit niet 100% in orde is. Ik denk dat je enkele een slechte gebrekkige herstelling kunt aanrekenen.

0
Ellen93
Ellen93
0 4 Verbouwer
5 jaren geleden

Zij zijn er zelf achtergekomen toen zij het huis hebben gekocht, maar hebben niets ondernomen. 
Zij dachten ooh opstijgend vocht effe openkappen en inspuiten en dan zal het wel opgelost zijn. Er zijn 4 muren van de 10 gedaan ofzo. 

Gebrekkige herstelling.

Zij zegt dat alle muren gedaan zijn, maar dat is helemaal niet zo. Want wij hebben muren die betegeld zijn en daar hebben ze niks aan gedaan. 
Ook zijn de vloeren nat. En hier is ook niks aan gedaan. 

En ze wist het bij de verkoop dat dat misschien een probleem zou kunnen worden en heeft niks gezegd. 
Dus in mijn hoofd. Ze wist dat er vocht is. Ze heeft toen niet alle muren "hersteld". Vocht kan niet op magische wijze verdwijnen , dus bewust verzwegen....

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Ik denk dat je de echte anntwoorden niet op een forum gaat vinden. Dit kan alle kanten op, raadpleeg eerst je eigen notaris en zoek dan iemand die je kan bijstaan in de procedure.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Premie voor digitale meter? Dit kunnen zonnepaneeleigenaars verwachten

Premie voor digitale meter? Dit kunnen zonnepaneeleigenaars verwachten

Ontvang een premie tot 3.750 euro voor het plaatsen van een digitale meter. Ontdek of je er recht op hebt en hoeveel je krijgt.

Lees meer

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Wat te doen bij verhuizen? Gebruik onze handige checklist en ontdek hoe je alles regelt, van administratie tot de verhuisdag zelf.

Lees meer

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Sinds 1 juni is er in Brussel een verbod op nieuwe mazoutketels. Daarnaast kunnen huishoudens er sinds kort dynamische energiecontracten afsluiten.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag