Enkel als jij en je buur akkoord zijn mag een draad op de scheidingslijn geplaatst worden, indien geen akkoord moet ze er enkele centimeters naast komen. Als de kosten voor de omheining door je buur betaald zijn is ze niet gemeenschappelijk en mag jij er ook geen doek aanhangen zonder zijn goedkeuring of zonder de omheininggemeenschappelijk te maken (en je dus een bepaald afgesproken bedrag aan hem betaald).
Als de palen op de scheidingslijn staan kan je je buur vragen deze te verplaatsen (tenzij die daar al eeuwen staat), natuurlijk gaat dat je relatie met de nieuwe buren niet ten goede komen. Hij zou ze dan ook gewoon kunnen afbreken waardoor jij alsnog de omheining zelf moet zetten voor je hond.
Als ze een muur willen plaatsen:
- Als ze de muur op de scheidingslijn willen zetten hebben ze je akkoord nodig, anders moet deze naast de scheidingslijn komen.
- Je moet niet bijdragen in de kosten van de muur als het op zijn vraag is. Je mag de muur dan wel niet gebruiken.
- In sommige gemeentes zijn er regels rond het optrekken van een scheidingsmuur. Vraag dat zeker eerst na.
Dat ik daar niets mag aanhangen kan ik begrijpen. Of ik het zielig vind? Ja, zeker en vast. Maar het is hun recht.
Ze hebben al een bouwaanvraag ingediend en gekregen. Wij hadden 30 dagen de tijd om daarop te reageren. Aangezien we niet kinderachtig zijn en mensen het licht in de ogen gunnen. Zijn we naar de gemeente geweest om de plannen in te kijken en te laten weten dat we geen bezwaar zouden hebben. Blijkbaar moet de termijn van 30 dagen gerespecteerd worden.
Nu staat deze dus op het omgevingsloket. Daar hebben we pas ontdekt dat ze een muur willen plaatsen. Bij de gemeente was dit niet te zien. Althans die man sprak er buer over. Ik zou het raar vinden dat ze de draad zouden laten staan vandaar dat ik denk dat ze deze gewoon willen vervangen. Contact met hen is er 0,0. Het is al 2 jaar dat van hun kant steeds tegenwerking komt. Volgens de buurtbewoners zouden deze ons huis ook willen kopen hebben en zijn ze daarom tegendraads.
En even ter info: moet deze muur volledig op hun deel staan of moet deze voor de helft op ons deel staan. Ik zou het laatste denken.