4

Wet Breyne niet van toepassing

fjl350
fjl350
#Ontwerp · 5 jaren geleden

"WET BREYNE (woningbouwwet de dato 07 juli 1971): De partijen verklaren en bevestigen uitdrukkelijk dat de Wet Breyne thans niet van toepassing is en sluiten de werking van deze wet uitdrukkelijk uit."

Dit wordt vermeld in onze akte. We vroegen ons af of er bepaalde addertjes onder het gras zitten die we bij de definitieve oplevering voor ogen dienen te houden. Ik lees immers dat deze wet er toch toe dient de koper te beschermen. 

Hebben wij nog een stok achter de deur? Onze lening is lopende, alles wat we dienden te betalen is betaald. Het lijkt erop dat de definitieve oplevering slechts een papier is, maar niet van dwingende aard is naar de aannemer toe of heb ik het mis?

Probleem dat zich nu stelt: Ons dak dient grondig te worden nagekeken daar wij door de storm schade hebben geleden. Heel wat dakpannen liggen niet meer op hun plaats wat erop lijkt dat de dakpannen niet werden verankerd conform de regelgeving. De dakwerker gaf ook toe slechts hier en daar de dakpannen te hebben verankerd, doch hij gaat volgende week gaan skiën, weigert een datum op papier te zetten en gaf ook al leuk mee dat hij eind maart terug op reis vertrekt. 

Hoe dienen wij te handelen. Wachten wij de definitieve oplevering af die we dan maar moeten weigeren? Schadedossier indienen bij de verzekeraar? Zelf initiatief nemen door aangetekend schrijven? Hoe kunnen wij de dakwerker dwingen om snel te handelen? 

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De voorlopige oplevering is gebeurd en de definitieve oplovering nog niet? Als de wet Breyne toegepast was dan stond er nog ergens geld geblokkeerd waardoor een aannemer als wat sneller langskomt om een herstelling te doen.

Je moet altijd een schadedossier indienen voor de nu geleden schade, contacteer zo snel mogelijk je verzekeraar en leg hun je verhaal uit. Je verzekeraar gaat immers ook een raming van de kosten vragen.

Bij de definitieve oplevering kan je dan het feit aanhalen dat het dak niet goed gelegd is (als je dat kan bewijzen). Misschien je laten bijstaan door iemand met wat kennis.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

Wat ik begrijp is dat je deze woning hebt gekocht van een project firma of aannemer.

In dat geval moet jij voor alle problemen bij uw verkoper (aannemer of project firma) zijn. Hij moet deze dan maar afhandelen met de onderaannemers (dakwerker in dit geval). Loop vooral niet in de val om rechtstreeks met de dakwerker te onderhandelen, want dan heb je de verkoper uit de wind gezet. Hij kan dan zijn handen van de zaak aftrekken en zijn verantwoordelijkheid ontlopen. Zo kan ook de dakwerker de verantwoordelijkheid ontlopen want hij is niet contractueel met u verbonden (hij heeft geen verplichtingen t.o.v. u), maar met een andere partij: de verkoper/opdrachtgever.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

De wet Breyne is er gekomen ter bescherming van de bouwheer die voor de realisatie van zijn woning beroep doet op een SOD bedrijf. Voorwaarde om onder de wet Breyne te vallen is dat de inhoud van het SOD-contract de noodzakelijke opdrachten bevat die bewoning mogelijk maken dwz een toilet is noodzakelijk en moet dus in het SOD-contract zitten, maar de binnenhuisdecoratie, schilderen, behangen, gordijnen hoeft niet. Tweede voorwaarde is dat het SOD-bedrijf een voltooingswaarborg stort en daarvan ook het bewijs levert aan de bouwheer. En daar zal het schoentje gewrongen hebben bij die aannemer. Maar blijkbaar hebt u het bouwproces doorlopen zonder op de wet Breyne beroep te moeten doen. 

Wat nu de klachten betreft van het dak volg ik het standpunt van Luc Vandamme. De dakwerker is u niets verplicht, zijn klant is het SOD-bedrijf waarvoor hij werken uitvoert. Dus u moet het SOD-bedrijf aanspreken.

Anderzijds zou ik het schadegeval gewoon ook aangeven bij uw verzekeraar als stormschade, zonder meer. Het is aan hun experten om uit te maken wie de schade moet vergoeden. U moet op voorhand  niet beslissen wie moet opdraaien voor de stormschade. Vraag ook een offerte aan het SOD -bedrijf voor herstelling van de stormschade. Als u herstellingswerken door anderen laat uitvoeren vervalt uw waarborg door het SOD-bedrijf.

En wat de kwaliteit van de dakwerken  betreft, dat moet u regelen met het SOD bedrijf. Zolang er geen definitieve oplevering gebeurd is, hebt u nog alle mogelijkheden.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Bouwen met sleutel-op-de-deur is bouwen met één bouwbedrijf dat voor een instapklare woning zorgt. Ontdek hoe de sleutel-op-de-deurformule werkt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag