Bizar dat juist enkele ecologische organisaties recent (mei 2018) hoger genoemde studie aanhalen en een lovende commentaar geven, waar u dan verklaart dat de studie volledig voorbijgestreefd is.
Maar hoe dan ook, ik behou mijn mening. Ik begrijp u dat in het geval van een BEN-woning, gekenmerkt door zeer lage warmteverliezen, de kostprijs van de energie geen grote impact meer heeft op de uitgaven.
In mijn geval een gebouw met 5 kleine appartementen met een totaal warmteverlies van 5kWatt bij -10* (1kW per app.) zou je perfect directe elektrische verwarming kunnen installeren, met een meerkost elektrische akkumulatietoestellen plaatsen. Op 5 aangeschreven installateurs van warmtepompen heb ik geen enkele reactie gekregen.
De uiteindelijke keuze is gevallen op een collectieve installatie met een condensatie gaswandketel van 24kW die ook de bijverwarming levert voor 2 zonneboilers van 500 liter. Immers door de doorgedreven isolatie van de woningen is de verwarmingskost marginaal geworden tov de kost om te voorzien in sanitair warm water. De bewoners zullen in elk geval heel goedkoop kunnen verwarmen en wordt de kostprijs van het sanitair warm water sterk gereduceerd.