14

warmtepomp duurder

Lindsay Gijsels
Lindsay Gijsels
#Hernieuwbare energie · 5 jaren geleden

Hallo , 

Na veel twijfelen alsnog beslist te bouwen . we hebben ons twee weken terug laten overhalen door aannemer om warmtepomp (die alles uit de lucht haalt )te nemen gecombineerd met zonnepanelen  . 

Nu per toeval bots ik op facebook op een topick van fluvius over warmtepompen . daar wordt heel negatief gerageerd . in de zin van dat er mensen zeggen 730/maand te moeten betalen . en sowiso wordt aangeven dat het duurder uitkomt . hebben er nog mensen hier ervaring mee ?

en hoe kan dit duurder uitkomen , dit snap ik niet zo goed ?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

De studie uitgevoerd door de KULeuven en het Instituut De Nayer kan u terugvinden  op 

https://lirias.kuleuven.be/bitstream/123456789/386890/1/wpdirectsimpo2010FV234.pdf

Met wat geluk kunt u ook alle meetresultaten bekomen.

Wat uw toekomstige elektriciteitsproductie betreft, dromen mag altijd, maar het doet mij ook  een beetje terugdenken aan structuren en organisaties uit de teloorgegane kommunistische wereld. Meesters in het beknotten van individuele vrijheden en het betuttelen en onderdrukken van de bevolking. Toeval of niet, maar is dat nu ook weer niet de leefwereld waaruit de groene partijen zijn ontstaan? 

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

Beste Hugo C.,

Sorry, deze studie dateert van 2010 en is gebaseerd op installaties uit 2001 tot 2009 en bestudeerde dus installaties hoe ze toen geïnstalleerd waren in Vlaanderen. Trouwens de link naar de presentatie (geen studie) gaat enkel over de resultaten van deze studie. Ondertussen is er heel wat veranderd en werd er door sudiebureaus en installateurs ook meer aandacht besteed aan de warmte afgiftetechnieken en de t° instellingen die een grote impact hebben op de SPF. Uit de resultaten van deze studie en de gelijkaardige studies uit andere Europese landen heeft ons ondermeer de norm en het begrip SCOP opgebracht, waardoor warmtepompen nu wel te vergelijken zijn zonder de omweg over de SPF te moeten maken.

Mijn "toekomstige elektriciteitsproductie" is mijn "huidige elektriciteitsproductie" en is ook de meer en meer individuele en lokaalgerichte elektriciteitsproductie die in landen in energietansitie nu wordt toegepast. 

Het gaat niet over politieke meningen, het gaat mij hier over technische implementaties die het meeste voordeel bieden en nog steeds de keuzevrijheid laten aan iedere individuele gebruiker.

Trouwens als je het hebt over communisme, dan zijn/waren centrale en centraal gecontroleerde productieunits de basis van hun macht ....  om zo individuele vrijheden te beknotten ...

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Bizar dat juist enkele ecologische organisaties recent (mei 2018) hoger genoemde studie aanhalen en een lovende commentaar geven, waar u dan verklaart dat de studie volledig voorbijgestreefd is.

Maar hoe dan ook, ik behou mijn mening. Ik begrijp u dat in het geval van een BEN-woning, gekenmerkt door zeer lage warmteverliezen, de kostprijs van de energie geen grote impact meer heeft op de uitgaven.

In mijn geval een gebouw met 5 kleine appartementen met een totaal warmteverlies van 5kWatt bij -10* (1kW per app.) zou je perfect directe elektrische verwarming kunnen installeren, met een meerkost elektrische akkumulatietoestellen plaatsen. Op 5 aangeschreven installateurs van warmtepompen heb ik geen enkele reactie gekregen. 

De uiteindelijke keuze is gevallen op een collectieve installatie met een condensatie gaswandketel van 24kW die ook de bijverwarming levert voor 2 zonneboilers van 500 liter. Immers door de doorgedreven isolatie van de woningen is de verwarmingskost marginaal geworden tov de kost om te voorzien in sanitair warm water. De bewoners zullen in elk geval heel goedkoop kunnen verwarmen en wordt de kostprijs van het sanitair warm water sterk gereduceerd. 

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag