Persoonlijk heb ik het zelf niet, maar als keukenhandelaar sta ik achter het principe en verkoop het frequent. Vrijwel alle reacties van klanten zijn positief, anders zou ik het ook niet meer aanbevelen.
Qua merken gaat mijn voorkeur uit naar Bora. Zij hebben dit principe in de markt gezet en zijn, volgens mij toch, nog steeds technisch de beste. Ik heb ook al andere systemen geplaatst, maar je merkt toch wel dat die niet zo goed doordacht zijn.
Het grootste deel van wat ik plaats, is met recirculatie, want dat is technisch het meest eenvoudige. Als je naar buiten wil blazen, mag de afstand van de buis niet te lang zijn en met niet veel bochten erin. In tegenstelling tot bv een plafonddampkap zijn de motoren minder krachtig in volume. Als je een nieuwbouw hebt, dwz goed geïsoleerd en verlucht, is dat zeker geen probleem. Wat wel belangrijk is, als je stopt met koken en je zet de dampkap uit, gaat die normaal gezien automatisch naar een naloopstand. Deze zet je best niet uit want deze zorgt ervoor dat alles wordt drooggeblazen.