28

keuzes geothermische warmtepomp

PCF
PCF
#Verwarming & koeling · 5 jaren geleden

Voor onze totaalrenovatie (IER, halfopen bebouwing, gezin 5 personen) hebben we besloten om voor een geothermische warmtepomp met passieve koeling te gaan. We moeten nog kiezen tussen 3 betrouwbare installateurs. Daarvoor moeten we een aantal inhoudelijke keuzes maken. Graag leg ik deze even voor op dit forum. Wat is jullie mening? 

WP: Aan/uit of modulerend ?

Vaillant FlexoTHERM exclusive VWF 87/4 + Vaillant VWZ NC 11 / Viesmann vitocall 300-G + NC-box / Nibe S1155-6 PC ?

Warmtebronnen : Turbo-sonde 32mm / 32mm dubbele lus / 32 of 40 mm enkele lus ?

SWW : boiler staal geëmailleerd 300 l / boiler RVS 300 l / multi-energievat 500 l ?

VVW buis : PE-RT 18x2mm / PE-RT 16x2mm / Alupex 16x2mm ?

Alvast bedankt voor de input! 

Groet, 

Pieter

Alle reacties

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

@ Kris M,

Ja natuurlijk heb ik mijn huiswerk gemaakt en is er met duurzaamheid rekening gehouden om de afschrijvingstabel te maken. De iets langere termijn zorgt ervoor dat de afschrijvings- en totale kost niet hoger ligt (integendeel zelfs), dan de "goedkope" fossiele versie en daarbuiten wordt de waarde van de totale investering (huis) bewaard, wat er ook moge gebeuren met fossiele brandstoffen.

Heb jij al je kosten, inclusief afschrijvingskosten, al eens vergeleken ? Heb jij ook nog de externe kosten (ook deze voor de gemeenschap, indirecte kosten) in kaart gebracht en vergeleken ? Heb je het risico geanalyseerd dat deze externe kosten u (gedeeltelijk) zullen worden aangerekend ? Ben jij bereid om een CO2 taks hiervoor te betalen ?

Bedenkingen...

Ik zal in elk geval niet wachten tot de (gebakken) vogels uit de lucht vallen, want dan is de klimaatverandering ahter de rug.

Ik sluit zeker mijn ogen niet voor de gebakken eekhoorntjes en coala's die uit de bomen vallen, ook al is het in een ander werelddeel.

Ik wacht ook niet om mijn nieuwe keuken te installeren omdat binnenkort het gebakken vlees voor het rapen valt, zoals ondermeer (vorige maand nog) de kangoeroes, schapen, runderen en varkens in Australië ... Jij hebt hier dezelfde houding als de Australische premier of de Amerikaanse preisident die ook ontkennen dat er iets fout loopt ... het zou misschien wel normaal kunnen zijn ... Je moet toch realistisch zijn! ... want alles wat anderen denken, weten en kunnen, ...

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Dat de klimaatverandering het gevolg is van de hoge CO2 uitstoot is tot op heden nog door niets bevestigd. Alleen weten we dat het klimaat nooit stabiel is geweest en we nu de mini-ijstijd van de 16de eeuw wel achter de rug hebben. Na 20 jaar inspanningen van de bevolking om de CO2uitstoot te beperken door isolatie, condensatieketels, warmtepompen en zonnepanelen en collectoren is er van enig resultaat nog altijd geen sprake. Integendeel!

Mijn conclusie rond CO2uitstoot is, afgaande op de bekomen resultaten over de voorbije 20 jaar, dat je deze moogt plaatsen bij de categorie kaars aansteken voor een weerheilige zoals voor de heiligen EleutheriusBennoDesideratusEulaliaHeribertusHonoratusMedardPaulusSolangeUrbanusGuenoleHonoratusMaximinusMedardScholasticaUrbanusDeodatus

of ook de mensenoffers bij de Inca's voor regen en de weergoden aanroepen. Het effect tot op heden is hetzelfde: 0,0.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

@ Hugo C.,

Daar ben je dan verkeerd in. De wetenschappers hebben duidelijk het verband bevestigd tussen het CO2 gehalte in de lucht en de temperatuur op aarde. Dit verband was ook het geval tijdens de ijstijden en erna. 

De bronnen van deze informatie komen uit ijsanalyses op  zowel noordpoolijs als uit zuidpoolijs.

Deze feiten worden door geen enkele natuurwetenschapper of wiskundige in vraag gesteld!

Ondertussen weten we ook al een tijdje dat CO2 (zoals ook andere gassen, bvb .... methaan, fluorverbindingen, ...) veel warmte kan opslaan. Een verhoogd CO2-gehalte van onze lucht veroorzaakt een verhoogde opslag van zonnewarmte in die laag rond de aarde. Dit is de ooraak van klimaatverandering.

Enkel religieuse, politieke en economische strekkingen durven dit in twijfel te trekken en zaaien twijfel door oorzaak en gevolg te betwisten, terwijl het duidelijk zou  moeten zijn dat klimaatverandering bestaat en veroorzaakt wordt door de huidige economische structuur die de mens geeft aan zijn levenswijze.

Dus ik geloof niet in klimaatverandering, ik weet via studies en wetenschappelijke kennis dat klimaatverandering veroorzaakt wordt door CO2 uitstoot, die niet uit zichzelf verdwijnt uit de atmosfeer, niet op korte termijn en niet op lange termijn. Ik weet dat hoe warmer de aarde wordt, hoe meer methaan er zal vrijkomen (opwarming van de permafrost) en hoe moeilijker het zal worden voor de mens om dit te overleven. Ik zal het niet meemaken ... of dat hoop ik toch .... ik dacht ook niet dat een virus de mensen uit een héél land, een half continent zou thuishouden en de levenswijze, de economie en de welvaart zou bedreigen ...

Aan u om te geloven of om te weten (wetenschappelijke kennis te verzamelen).

0
Dominiek2
Dominiek2
0 14 Bouwer
5 jaren geleden

Beste vrienden,

Is er iemand die een antwoord op de originele vraag? want dat interesseert me ook.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

Voor onze totaalrenovatie (IER, halfopen bebouwing, gezin 5 personen) hebben we besloten om voor een geothermische warmtepomp met passieve koeling te gaan. We moeten nog kiezen tussen 3 betrouwbare installateurs. Daarvoor moeten we een aantal inhoudelijke keuzes maken. Graag leg ik deze even voor op dit forum. Wat is jullie mening? 

Vaillant FlexoTHERM exclusive VWF 87/4 + Vaillant VWZ NC 11 / Viesmann vitocall 300-G + NC-box / Nibe S1155-6 PC ?

SWW : boiler staal geëmailleerd 300 l / boiler RVS 300 l / multi-energievat 500 l ?

Groet, 

Pieter

@ Pieter & @Dominiek2,

Als antwoord op je vraag, geef ik je graag wat basiskennis mee

Het beste rendement uit een warmtepomp haal je bij een lage delta t (verschil t°) tussen afgifte t° van uw verwarmingssysteem en de buiten t°.

Dus voor je beslist een warmtepomp te gebruiken moet je eerst alle aandacht geven aan de warmteverliezen (isolatie en ventilatie) van je beschermde ruimte (gebouw) en aan de warmteafgifteoppervlakte van je verwarming (hoe groter de oppervlakte, hoe lager je de t° kan dimensioneren om hetzelfde vermogen af te geven) en de concentratie van uw warmteafgifte (een zo kort mogelijke legafstand van uw buizen).

=> Hoe minder je warmteverliezen en bij korte legafstand van je verwarmingsbuizen vloer/muurverwarming, hoe beter je rendement (COP en SCOP) van je warmtepomp zal zijn onafhankelijk van het merk of de soort (geo/aerothermische) warmtepomp!

bvb: een (aerothermische of geothermische) warmtepomp die maar maximaal een verwarmingswater t° van 27°C zal moeten bereiken bij -8°C buiten t°, zal een 25% betere SCOP (dus op  het hele verwarmingsseizoen) hebben dan dezelfde warmtepomp die moet werken binnen een stooklijn die maxium 35°C moet leveren bij -8°C buiten t°.
               Of ... anders gezegd, een goed berekende en goed geïnstalleerde vloer/muurverwarming kan ervoor zorgen dat een aerothermische warmtepomp dezelfde rendementen heeft dan een geothermische warmtepomp bij een standaard installatie (berekend op 35°C bij -8°C) van het warmteafgiftesysteem.

De levensduur van de warmtepomp (aerothermisch of geothermisch) hangt voornamelijk af van de levensduur van het enige bewegende onderdeel: de compressor. De levensduur van de compressor hangt af van de kracht die deze moet overwinnen bij het aanschakelen en bij het uitschakelen. Daarom is het belangrijk dat je steeds kiest voor  een compressor met een modulerend vermogen (= weinig pendelen, = weinig  aan- en uitschakelen). Hoe groter het modulerend vermogen (bvb. modulerend tussen 10% en 100% van het maximum compressorvermogen), hoe minder aan-en uitschakelingen er nodig zijn. Vandaar ook het grote belang dat het maximumvermogen van de warmtepomp (is dus de  compressor) juist bepaald moet worden. Bij een te hoog geïnstalleerd vermogen zal de compressor dus  te veel moeten pendelen bij positieve buiten t°n (is dus boven 0°C) wat het grootste deel van zijn bedrijfsleven is. Hij zal in dit laatste geval sneller slijten.

De meeste compressoren van warmtpompen zijn berekend voor 150000 aan- en uitschakelingen en voor 100000 draaiuren. Volgens de dimensionering van de compressor kan je dus de levensduur van je warmtepomp beïnvloeden. Bvb. bij een 50% overdimensionering zal je compressor al na 15 jaar aan zijn maximum van aan- en uitschakelingen zitten (zelfs met een groot verogensmodulatiebereik) en met een juiste dimensionering (0% overdimensionering) zal de compressor al de maxima (150000 aan-en uitschakelingen en 100000 draaiuren) gezamelijk maar bereiken na 44 jaar.

Het voordeel van een buffervat bij een warmtepomp is, dat de warmtepomp langer zal kunnen blijven werken en dus het buffervat vullen met energie, indien het buffervat niet reeds door een ander systeem met energie werd bijgevuld. Daarom is een multi buffervat niet altijd een goed idee om te combineren met een warmtepomp, want dan kan de warmtepomp geen energie (aan lage t° - niet vergeten een WP werkt aan lage t°) meer bijvullen. Het enige echt goede idee is, om het buffervat bij te vullen met zonne energie uit zonnecollectoren en de sturing van het "multi-buffervat" naar uw verwarming te combineren. De energie uit het buffervat bij een warmtepomp wordt ook gebruikt om de verdamper (buitenunit) te ontdooien bij t°n tussen +4°C en 0°C. Zonder buffervat, wordt de energie uit uw warmteafgiftesysteem gebruikt (vloer/muurverwarming).

Een nadeel van diepe geothermie bij warmtepompen is, dat je de bron terug moet opladen (in de zomer) met de onttrokken energie uit de winter. Daarom ben je in feite verplicht om passief te koelen, anders zou je je warmtebron wel eens kunnen uitputten. De marketting legt dit evenwel anders uit als: gratis passieve koeling i.p.v. verplichte passieve koeling om de warmtebron terug op te laden met energie voor de volgende winter!

Voor nog meer interessante weetjes kan je de Nederlandse website consulteren (zie ook alle menus op deze website) met volgende link: https://warmtepomp-weetjes.nl/

Ik hoop hiermee u genoeg achtergrondinformatie gegeven te hebben om de juiste keuzes te maken.

En u begrijpt nu misschien beter mijn vorige reacties waarom ik voordeel geef aan de (veel goedkopere) aerothermische warmtepomp.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

Groet, 

Pieter

@ Pieter & @ Dominiek2,

Ik ga je niet rechtstreeks antwoorden op je vragen, maar ga je achtergrondinformatie geven om je keuzes en beslissingen gefundeerd te kunnen nemen.

Het rendement van een warmtepomp (geothermisch of aerothermisch) hangt af

(1) van de delta t (verschil t°) tussen het verwarmingswater en de buiten t°. Hoe kleiner dit verschil, hoe beter de SCOP! Een vb voor iedere WP: de SCOP verhoogt met 25% als je de maximum afgifte t° van je stooklijn kan doen dalen van+ 35°C bij -8°C biuiten t° naar maximum +27°C bij -8°C. 

(2) hoe kleiner het vermogen van de compressor, hoe minder interne wrijving er ontstaat en hoe beter het rendement van dit enige bewegende onderdeel van de warmtepomp. Vandaar ook het grote belang om je compressorvermogen te kunnen moduleren (beperken t.ov. het max. vermogen).

=> Door bovenstaande consequent toe te passen, kan een aerothermische warmtepomp (warmtebron lucht heeft een veranderlijke t°) een even goed en zelfs beter rendement halen als een geothermische warmtepomp met een normaal gedimensioneerd afgiftesysteem (35°C max. t° van de stooklijn bij -8°C buiten t°) en waar de bron een vaste t° heeft.

Wil je dus een goed rendement halen met je warmtepomp moet je dus

(1) vooral eerst goed isoleren en ventileren (verwarmingsvermogen beperken) 

(2) zorgen dat het warmteafgiftesysteem zo groot mogelijk gedimensioneerd wordt, vandaar dat een vloer/muurverwaarming bij een warmtepomp een verplichte 2-eenheid is om de afgifte t° zo laag mogelijk te houden. Overgedimensioneerde radiatoren en ventiloconvectoren zijn niet geschikt om een zeer lage SCOP te bekomen (oppervlakte te klein om de afgifte t° te laten zakken tot 27°C) ondanks de marketing die dit promoot om hun (merkgebonden) koeling te verwezenlijken.

(3) dat de energieconcentratie van je afgifte zo groot mogelijk moet zijn en dat kan je enkel bekomen als er een korte legafstand (5cm tot 8cm) wordt bepaald van je verwarmingsleidingen in je muur/vloerverwarming.

(4) dat het compressorvermogen zich kan aanpassen aan de vraag naar warmte, daarom heb je modulerende compressoren (warmtepompen) nodig. Hoe meer een compressor kan moduleren, hoe minder deze moet pendelen (aan- en uitschakelen).

(5) energie ontlenen aan een geothermische warmtebron, verplicht u ook deze energie terug te geven aan deze geothermische laag, anders kan je na een bepaalde tijd uitputting van deze warmtebron veroorzaken. Daarom is het ook verplicht (niet wettelijk, maar wel natuurkundig en ecologisch) dat je in de zomer deze warmte terug naar de bron voert. Dus passieve koeling is hier een verplichting als je niet wil dat de warmtebron wordt uitgeput (uitputting, betekent nieuwe kosten voor nieuwe bronboringen). Dit werpt een ander licht op de marketing van de warmtepomp producenten, waar men u zegt dat u gratis koeling heeft, maar in werkelijkheid is dit een commerciële vertaling van de technische noodzaak om de warmtebron van energie te voorzien.... en dit ook in koele zomers (als die er nog zouden zijn).

De levensduur van de warmtepomp (aero/geothermisch) is voornamelijk afhankelijk van de levensduur van de compressor. Deze levensduur van de compressor is afhankelijk van het aantal draaiuren (meestal berekend op 100000) en het aantal aan- en uitschakelingen (meestal berekend op 150000). Dus hoe beter uw warmtepomp is gedimensioneerd (maximum vermogen en modulatie) voor uw totale warmteverliezen te overbruggen, hoe langer uw warmtepomp zal meegaan. Bvb een warmtepomp die 50% overgedimensioneerd is (dus 150% levert van wat je nodig hebt bij -8°C buiten t°) en die maar kan moduleren van 50% van het maximum (overgedimensioneerd) vermogen naar 100% van het maximum (overgedimensioneerd) vermogen, zal misschien maar maximum 15 jaar meegaan. Terwijl een juist gedimensioneerde compressor die kan moduleren van 10% van het (juist) gedimensioneerd vermogen naar 100% van het (juist) gedimensioneerd vermogen, gemakkelijk 44 jaar zal kunnen meegaan omdat hij veel minder zal pendelen (aan- en uitschakelen).

Vergeet niet dan het meeste verwarmingsveermogen dat wij nodig hebben, gebeurt bij buiten t°n boven 0°C en waar je maar tussen 30% en 60% van het maximum gedimensioneerd vermogen bij -8°C buiten t°, nodig hebt. Vandaar het grote verschil in bovenstaande voorbeelden en het belang van een juiste dimensionering en voldoende modulatie.

Een buffervat in combinatie met een warmtepomp heeft als primaire doel om het vermogen dat niet kan verdeeld worden via de afgifte, op te vangen en daarna ter beschikking te stellen aan het afgiftesysteem als de warmteepomp opgehouden is met werken. Het secundaire doel van het bufferrvat is voldoende warmtevermogen ter beschikking te hebben omde verdamper te ontdooien bij buiten t°n tussen +4°C en 0°C. Indien er geen buffervat ter beschikking staat wordt dit vermogen ontleend aan het afgiftesysteem (vloer/muurverrwarming).

Dus een buffervat voor een warmtepomp werkt principieel op lage t°, anders wordt de SCOP negatief beïnvloed.

Een multi-energievat is dan ook iets anders dan een buffervat voor een warmtepomp. Je zal nooit met uw warmtepomp een multi-energievat van vermogen kunnen voorzien door je warmtepomp zonder dat dit een negatieve invloed heeft op je rendement van de warmtepomp. Je kan dit wel gebruiken om de energie bvb te laten aanvullen door zonnethermie of een ander warmte aanmaaksysteem. Je kan ook dit vat gebruiken als energieleverancier voor je warmteafgifte, voor de ontdooicyclus (tussen 4°C en 0°C) van je verdamper (buitenunit warmtepomp), voor je SWW bereiding, enz...

Daarom heb ik mijn buffervat als WP-buffervat opgevat. Voor de vermogensafgave kan de warmtepomp gebruik maken van het buffervat indien deze een t° heeft lager dan 32°C en voor de vermogensafname (ontdooicyclus) kan de warmtepomp ook gebruik maken van het vermogen opgeslagen in het buffervat (indien voldoende aanwezig is = t° boven de afgifte t° van de verwarming). Het buffervat wordt principieel enkel gevoed met warmtevermogen door zonnethermie en de afgifte gebeurt prioritair aan het verwarmingssysteem (ontlasting van de warmtepomp) en secundair aan SWW. In dien de comfort t° (44°C) voor SWW niet bereikt wordt, dan wordt het SWW bijverwarmd via een elektrische doorstromer (enkel  energieafname tijdens de SWW afnames en het vermogen is toch beperkt tot het verschil tusen de buffer t° en de SWW comfort t°).

Ik hoop dat je nu mijn vorige tussenkomsten begrijpt en waarom ik voordeel geef aan aerothermische warmtepompen 

Als u meer wil te weten komen over warmtepompen, kan je een zeer goede Nederlands website raadplegen: https://warmtepomp-weetjes.nl/ en kijk vooral in alle menu onderdelen van deze website, want hij vertelt je een hele boel interessante weetjes.

Ik heb weliswaar niet geantwoord op uw vraag, maar ik denk u voldoende elementen te hebben aangereikt om de juiste beslissingen te kunnen nemen.

0
PCF
PCF
0 2 Verbouwer
5 jaren geleden

Bedankt Luc voor de uitgebeide inhoudelijke toelichting! 

Binnen de huidige opties bevestigt uw toelichting mijn persoonlijke voorkeur (modulerende Nibe 7,7kW + zonnecollector). 

Misschien moet ik de optie voor een aerothermische WP wel terug bekijken. Ik laat het even bezinken. 

Groet, 

Pieter

0
Dominiek2
Dominiek2
0 14 Bouwer
5 jaren geleden

Luc, klopt PCF, een duidelijk antwoord.

Groetjes, Dominiek

0
Dominiek2
Dominiek2
0 14 Bouwer
5 jaren geleden

Luc, ik begrijp de redenering niet: Dat als je WP overgedimensioneerd is, je pomp sneller aan vervanging toe is. Gaat in dit geval je pomp dan niet minder snel aan- en afschakelen?

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

Luc, ik begrijp de redenering niet: Dat als je WP overgedimensioneerd is, je pomp sneller aan vervanging toe is. Gaat in dit geval je pomp dan niet minder snel aan- en afschakelen?

@ Dominiek2,

Nee, de pomp (comressor) zal meer moeten pendelen met een grotere warmtepomp en dus zal de sleet tengevolge van meer aan/uit schakelingen vergroten 

Vb. Je hebt op een bepaalde dag (buiten t° = +6°C) 50% van de maximum warmtebehoefte (in mijn geval is de max. warmtebhoefte 5.1 kW) nodig. Dus het reëel benodigd vermogen is 2.55 kW

(1) Je  warmtepomp is gedimensioneerd voor 5.0 kW (iets te licht voor de maximum warmtebehoefte bij -8°C buiten t°) en de modulatie (modulerende eigenschap) is van 40% tot 100%. Dan kan deze warmtepomp met inverter compressor (moduleerbaar) zonder problemen zijn vermogen moduleren rond de 2.55 kW, want deze kan zijn vermogen moduleren tussen 2 en 5 kW en hoeft dus niet aan of uit te schakelen.
=> 5 * 40% = iedere vermogensmodulatie tussen 2 kW en 5 kW is perfect mogelijk.  De warmtepomp kan zonder problemen in deze werlingsenveloppe (2 tot 5 kW) zijn vermogen regelen zonder te moeten teruggrijpen naar aan/uit toestanden.

(2) Je warmtepomp is gedimensioneerd op 7.7 kW en heeft ook een 40% tot 100% vermogensmodulatie, dan is de warmtevraag van 2.55 kW buiten de vermogensenveloppe (3.08 kW tot 7.7 kW) van deze warmtepomp 
=> deze warmtepomp zal telkens moeten pendelen, want het minimum vermogen (voor de werkingsenveloppe) dat deze kan afgeven is 3.08 kW (40% * 7.7 kW = 3.08 kW).

Daarbuiten zal een zwaardere (vermogen is hier ook gewicht) compressor ook  het elektrisch verbruik verhogen om dezelfde hoeveelheid warmte te leveren. vb een 50% te grote compressorcapaciteit zal 10% meer hulpenergie (elektriciteit) verbruiken om dezelfde warmte uit de lucht/grond/water te halen. (Je kan dit verhoogd verbruik trouwens zonder problemen zien in de resultaten bij de simulaties van de dimensioneringsprogramma's van WP fabrikanten)

Daarom is het zo belangrijk dat je kiest voor het juiste vermogen van de compressor en daarom heb je een goede  warmtebehoefteberekening  van je woning nodig. Anders zijn je keuzes niet betrouwbaar.

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Ontdek hoe je je huis energiezuinig kan verwarmen en bespaar op energiekosten. Tips over slimme thermostaten, de ideale verwarming en warm water.

Lees meer

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

Jaga's innovatieve warmtepompradiator wint de prestigieuze Henry Van de Velde Award. Het Briza Net Zero-gamma blinkt uit in design en duurzaamheid.

Lees meer

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming: dit zijn voor- en nadelen van een knuffelmuur

Wandverwarming maakt van je muur een onzichtbaar verwarmingselement. Ontdek alles over de verschillende soorten systemen en hun voor- en nadelen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag