28

keuzes geothermische warmtepomp

PCF
PCF
#Verwarming & koeling · 5 jaren geleden

Voor onze totaalrenovatie (IER, halfopen bebouwing, gezin 5 personen) hebben we besloten om voor een geothermische warmtepomp met passieve koeling te gaan. We moeten nog kiezen tussen 3 betrouwbare installateurs. Daarvoor moeten we een aantal inhoudelijke keuzes maken. Graag leg ik deze even voor op dit forum. Wat is jullie mening? 

WP: Aan/uit of modulerend ?

Vaillant FlexoTHERM exclusive VWF 87/4 + Vaillant VWZ NC 11 / Viesmann vitocall 300-G + NC-box / Nibe S1155-6 PC ?

Warmtebronnen : Turbo-sonde 32mm / 32mm dubbele lus / 32 of 40 mm enkele lus ?

SWW : boiler staal geëmailleerd 300 l / boiler RVS 300 l / multi-energievat 500 l ?

VVW buis : PE-RT 18x2mm / PE-RT 16x2mm / Alupex 16x2mm ?

Alvast bedankt voor de input! 

Groet, 

Pieter

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
5 jaren geleden

Dat de klimaatverandering het gevolg is van de hoge CO2 uitstoot is tot op heden nog door niets bevestigd. Alleen weten we dat het klimaat nooit stabiel is geweest en we nu de mini-ijstijd van de 16de eeuw wel achter de rug hebben. Na 20 jaar inspanningen van de bevolking om de CO2uitstoot te beperken door isolatie, condensatieketels, warmtepompen en zonnepanelen en collectoren is er van enig resultaat nog altijd geen sprake. Integendeel!

Mijn conclusie rond CO2uitstoot is, afgaande op de bekomen resultaten over de voorbije 20 jaar, dat je deze moogt plaatsen bij de categorie kaars aansteken voor een weerheilige zoals voor de heiligen EleutheriusBennoDesideratusEulaliaHeribertusHonoratusMedardPaulusSolangeUrbanusGuenoleHonoratusMaximinusMedardScholasticaUrbanusDeodatus

of ook de mensenoffers bij de Inca's voor regen en de weergoden aanroepen. Het effect tot op heden is hetzelfde: 0,0.

Hiermee ben ik het NIET eens.  Het is een gegeven dat de aarde naar 100% hernieuwbare energie moet (en 0% fossiele brandstof) om te blijven draaien.  Dit zelfs los van t CO2 debat (wat ik geloof)  Alleen zijn we r nog niet uit hoe we dit gaan realiseren want nu creert het meerverbruik aan electriciteit om warmtepompen te doen draaien extra gasstook (of nog erger - steenkoolstook) om die extra electriciteit te produceren.  En dit ook als er extra zonnepanelen op je dak liggen om de gasgeproduceerde electriciteitsproductie te verminderen ...

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

Dat de klimaatverandering het gevolg is van de hoge CO2 uitstoot is tot op heden nog door niets bevestigd. ...

Mijn conclusie .... UrbanusDeodatus

... Het effect tot op heden is hetzelfde: 0,0.

Hiermee ben ik het NIET eens.  Het is een gegeven dat de aarde naar 100% hernieuwbare energie moet (en 0% fossiele brandstof) om te blijven draaien.  Dit zelfs los van t CO2 debat (wat ik geloof)  

(1)

Alleen zijn we r nog niet uit hoe we dit gaan realiseren want nu creert het meerverbruik aan electriciteit om warmtepompen te doen draaien extra gasstook (of nog erger - steenkoolstook) om die extra electriciteit te produceren.  En dit ook als er extra zonnepanelen op je dak liggen om de gasgeproduceerde electriciteitsproductie te verminderen ...

@ Kris M,

Ik weet niet  waar jij je informatie haalt, maar deze is verkeerd. Volgens zowel de VREG, de Creg als de 3 Belgische regionale netbeheerders is er al meer dan 10 jaar elk jaar minder verbruik van elektriciteit, hoewel de elektrificatie van de energiemarkt een vlucht genomen heeft met warmtepompen, met elektrische voertuigen, met wasmachines/afwasmachines, met airco's, met mobiel communicatiemiddelen, met computers en data centers, met ...

Ook is de laatste 30 jaar (vanaf 1991, na de val van de muur) voor de oorspronkelijke 15 EU landen, het totale energiegebruik (nog) gerekend in stookolie equivalenten, afgenomen.

Ook is het energieproduktielandschap sinds 2006 (start in Europa met wetgevende richtlijnen op energiebesparing en op hernieuwbare energie) volledig veranderd. Duitsland heeft bvb al meer dan 43% van zijn elektrische energieproductie (cijfers 2019) met hernieuwbare energie bereikt. Dit is meer dan de kolen en bruinkoolcentrales nog hebben geproduceerd (cijfers 2019). Kernenergie vertegenwoordigde in 2019 nog 9% van de elektriciteitsproductie. De rest is productie uit gascentrentales en dit is dus ook een vrij laag cijfer. Ook waren er eind 2019 in Duitsland reeds 189000 batterijsystemen geregistreerd die volgens de nieuwe Duitse regelgeving verplicht deel uitmaken van zonnepaneelinstalllaties en de regeling (oplaadmanagement) is ook verplicht in verbinding met een app voor de weersverwachtingen zodat men verplicht aan peakshaving moet doen.

In tegenstelling tot België (en vooral Vlaanderen) waar men treuzelt met wetgeving waardoor zowel particulieren als professionele partners wachten om te investeren in energieproductie, niet wetende wat we juist hier willen bereiken en hoe we dit willen implementeren in ons netwerk. Ik, bvb wacht op de nieuwe regelgeving vooraleer ik verder investeer in mijn energieproductie. Ik wil investeren in een grotere elektriciteitsproductie uit zonnepanelen (capaciteit van 2 keer mijn verbruik) en in een batterijsysteem met laad- en thuisverbruiksmanagement zodat ik in werkelijkheid 80% van mijn verbruik kan dekken met de rechtstreekse opbrengst van mijn eigen zonnepanelen en via het batterijsysteem. Dus zo kan ik een reële netonafhankelijkheid bekomen van 80% van het elektriciteitsnetwerk of anders gezegd, ik kan het elektriciteitsnetwerk ontlasten met minstens 80% van mijn verbruik voor mijn woning en mijn elektrische mobiliteit (ik heb sinds kort een kleine elektrische auto en 3 elektrische fietsen). Ik wil bvb weten aan welke voorwaarden ik moet voldoen om elektriciteit op het netwerk te mogen injecteren, of zal het helemaal niet meer mogen (zoals in de UK en in Spanje), of ... , kan ik een aankoopbeleid voeren als ik en voldoende grote batterij heb => 's nachts en als het winderig is elektriciteit opslaan in mijn batterijsysteem , alleen voor eigen gebruik of moet ik een bepaalde afgiftecapaciteit voorzien voor het elektriciteitsnet te balanseren ... Hangen hier steunmaatregelen aan vast omdat het net dan niet door de netwerkverdelers moet geherorganiseerd worden (zoals in Duitsland bvb) ? ....

Dus CO2-arme elektriciteitsproductie uit hernieuwbare energie is lang geen technisch productieprobleem meer, het is een probleem voor de maatschappij die moet zeggen hoe we dit willen bereiken en realiseren.

Spijtig genoeg zijn er politieke partijen die niets gedaan hebben in het verleden en die hun kiezers slecht of zelfs helemaal niet voorbereid hebben op de toekomst. Het zijn die partijen die ook de anderen in  een slecht daglicht geplaatst hebben en nu moeilijk op hun passen kunnen terug komen .... Het is hoog tijd dat men zich in Vlaanderen politiek realiseert dat elektriciteitsproductie met rechtstreekse elektronenproductie via windmolens, zonnepanelen, water, ... de toekomst is en de enige manier is om af te komen van de dure invoer van fossielenergie (gas, olie, steenkolen,...). Want dit (fossiele energie aankopen) weegt op onze handelsbalans en dit kunnen we beter zelf. Trouwens wij hebben de bedrijven en de knowhow om dit zelf te realiseren en dit wordt in de hele wereld geapprecieerd, behalve op eigen bodem.

Trouwens jouw vasthoudendheid over het energieverbruik van warmtepompen, begrijp ik nog steeds niet! Ik heb al jaren een warmtepomp, mijn zuster ook, in mijn straat zijn er nog 3 anderen met een warmtepomp en we zijn allemaal tevreden over het verbruik. Wij betalen allen minder dan tevoren! Wij hebben allen ook in het verleden gestookt met gas en zouden geen van allen dit terug willen. Dus ga eens kijken, informeer u en laat u vooral niet misleiden door mensen die (1) geen ervaring hebben, (2) er niets vanaf kennen en (3) andere prioriteiten hebben waarmee ze hun leven opbouwen. trouwens een goed geïnstalleerde warmtepomp zal steeds 3 tot 5 keer minder energie verbruiken op een jaar tijd (facturatieperiode) dan eender welk ander warmte aanmaaksysteem. Trouwens jij bekijkt en beoordeelt toch ook je gasfactuur bij de afrekening en niet tijdens de koudste nacht van het jaar! Het enig wat beter is dan een warmtepomp is een zonneboiler, maar is op dit ogenblik nog steeds iets minder betrouwbaar om een verwarmingssysteem mee te voeden.

Dus Kris M, ik ben het niet eens met jouw standpunt dat elektriciteit uit fossiele energie zal komen en zo  zal zorgen dat er nog meer CO2 wordt uitgestoten. Er zijn genoeg betaalbare en haalbare alternatieven die we kunnen implementeren en die al in andere landen werden toegepast. 

Nota:het grootste Europees R&D centrum voor warmtepompen staat hier in Vlaanderen. In Wallonië gebeurt ook veel op dit gebied met R&D in deze sector (ontwikkeling van afgiftesystemen , ontwikkeling van booster warmtepompen, ...). Ook daar zijn wij met ons land aan de Europese en de wereldtop voor technische ontwikkeling.

0
Dominiek2
Dominiek2
0 14 Bouwer
5 jaren geleden

Europees R&D centrum voor warmtepompen staat hier in Vlaanderen In Wallonië gebeurt ook veel op dit gebied met R&D

Dag Luk, waar vind ik op het internet de websites van die centra?

Dank, Dominiek

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

Beste Dominiek,

Daikin Europe (zetel en het European Development Center staat in Oostende) heeft ondermeer 2 Europese onderzoeksfaciliteiten in België. Ook heeft compressorfabrikant (tier 1 leverancier voor grote projecten en voor grote merken) Atlas Copco een grote onderzoeksfaciliteit in Wilrijk, en zo zijn er nog minstens 5 bedrijven die in België hun onderzoek faciliteren in samenwerking met universiteiten (over heel België).

0
Dominiek2
Dominiek2
0 14 Bouwer
5 jaren geleden

Dag Luc,

Een duidelijk antwoord, maar ik heb via niet commerciele weg, nog geen duidelijk antwoord gekregen betreffende boordiepte, diameter van de sonde, aantal boringen.. en vraag i.v.m. zwaarte van WP voor éénsgezinswoningen. Iedere installateur/boorder komt met verschillende voorstelen, met enkele uitschieters.

Meerdere mails gestuurd naar afdelingen van Vito en KIC Inno Energy in Genk, ... zonder volledig antwoord. Meest logische antwoord tot op heden heb ik gekregen van de energieconsulent van de gezinsbond, die man leest veel en is goed bezig!!

Als je me een nuttig contact kan aanreiken waar ik terecht kan, laat maar komen.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

Dag Dominiek2,

Je moet oppassen, waarschijnlijk heeft de man van de gezinsbond je het beste antwoord gegeven dat past bij je verwachtingen.

Je zit in een tunnelvisie (zonder het te weten)

Geologie is nog steeds een wetenschap die niet volledig in kaart gebracht is. Dus als je boort naar een bepaalde diepte waar je iets verwacht en je hebt op basis van verkeerde informatie een 1/2 m te diep geboord, dan heb je niet gevonden wat je  zocht. En dan moet je dieper boren naar de volgende verwachte plaats....

Daarom zal niemand zich met zekerheid uitspreken (in Vlaanderen) over de diepte van de boring en dus de te verwachten kost. In Nederland zal men op bepaalde plaatsen daar  juister kunnen zijn omdat er daar kan geput worden uit ondergrondse wateropslag ten gevolge van op zee herwonnen land.... 

Ik begrijp nog steeds niet waarom je je op geothermie vastbijt (tunnelvisie).  De (S)COP van een geothermiscche warmtepomp is 25% beter dan van een lucht/water (aerothermische) warmtepomp. Ik verbruik al 7 jaar met mijn aerothermische warmtepomp voor ongeveer 250 Euro/jaar aan energie voor verwarming. Bij een geothermische warmtepomp, zou ik dus maximaal 25% kunnen winnen (besparen) of ik  zou voor 62.5 Euro/jaar minder verbruiken. Geen enkele geothermische warmtepomp zou ik kunnen afschrijven op 44 jaar (verwachte maximale levensduur van beide warmtepompen) met dit extra budget! De koeling (indien ik dit wens) is voor mij ook gratis met mijn aerothermische waarmtepomp, want in de periode dat ik koeling nodig heb stuur ik nog steeds veel te veel energieproductie op het net. Dus in feite is mijn koeling dan ook gratis (en zeker als het prosumententarief vervalt). 

0
pascals
pascals
0 1 Andere particulier
4 jaren geleden

Allen, 

Met veel aandacht las ik jullie dialoog.  Ik woon echter heel bosrijk.  Zonnepanelen en zonneboiler lijken helemaal niet mogelijk door de schaduw van de bomen rondom.  Ik heb wel een tuin.  3 a 4 are.

Wat raden jullie mij aan.  Ik wens van mijn gascondenserende ketel af te stappen.

Dank, Pascal

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Cv-installatie: ontdek de opties voor de centrale verwarming van je woning

Benieuwd welke centrale verwarming het meest geschikt is voor nieuwbouw of renovatie? Ontdek de verschillende soorten cv-installaties en hun prijs.

Lees meer

Wel of niet kiezen voor de warmtepomp: 3 gezinnen over hun keuze

Wel of niet kiezen voor de warmtepomp: 3 gezinnen over hun keuze

Kiezen tussen een warmtepomp of gasketel? Drie gezinnen delen hun persoonlijke ervaringen en afwegingen bij deze belangrijke energiebeslissing.

Lees meer

Must-do voor het najaar: de schoorsteen reinigen

Must-do voor het najaar: de schoorsteen reinigen

De herfst is voor veel mensen het moment waarop ze hun haard of kachel aansteken. Om optimaal te kunnen genieten, moet je wel je schoorsteen reinigen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag