Dat de klimaatverandering het gevolg is van de hoge CO2 uitstoot is tot op heden nog door niets bevestigd. ...
Mijn conclusie .... UrbanusDeodatus
... Het effect tot op heden is hetzelfde: 0,0.
Hiermee ben ik het NIET eens. Het is een gegeven dat de aarde naar 100% hernieuwbare energie moet (en 0% fossiele brandstof) om te blijven draaien. Dit zelfs los van t CO2 debat (wat ik geloof)
(1)
Alleen zijn we r nog niet uit hoe we dit gaan realiseren want nu creert het meerverbruik aan electriciteit om warmtepompen te doen draaien extra gasstook (of nog erger - steenkoolstook) om die extra electriciteit te produceren. En dit ook als er extra zonnepanelen op je dak liggen om de gasgeproduceerde electriciteitsproductie te verminderen ...
@ Kris M,
Ik weet niet waar jij je informatie haalt, maar deze is verkeerd. Volgens zowel de VREG, de Creg als de 3 Belgische regionale netbeheerders is er al meer dan 10 jaar elk jaar minder verbruik van elektriciteit, hoewel de elektrificatie van de energiemarkt een vlucht genomen heeft met warmtepompen, met elektrische voertuigen, met wasmachines/afwasmachines, met airco's, met mobiel communicatiemiddelen, met computers en data centers, met ...
Ook is de laatste 30 jaar (vanaf 1991, na de val van de muur) voor de oorspronkelijke 15 EU landen, het totale energiegebruik (nog) gerekend in stookolie equivalenten, afgenomen.
Ook is het energieproduktielandschap sinds 2006 (start in Europa met wetgevende richtlijnen op energiebesparing en op hernieuwbare energie) volledig veranderd. Duitsland heeft bvb al meer dan 43% van zijn elektrische energieproductie (cijfers 2019) met hernieuwbare energie bereikt. Dit is meer dan de kolen en bruinkoolcentrales nog hebben geproduceerd (cijfers 2019). Kernenergie vertegenwoordigde in 2019 nog 9% van de elektriciteitsproductie. De rest is productie uit gascentrentales en dit is dus ook een vrij laag cijfer. Ook waren er eind 2019 in Duitsland reeds 189000 batterijsystemen geregistreerd die volgens de nieuwe Duitse regelgeving verplicht deel uitmaken van zonnepaneelinstalllaties en de regeling (oplaadmanagement) is ook verplicht in verbinding met een app voor de weersverwachtingen zodat men verplicht aan peakshaving moet doen.
In tegenstelling tot België (en vooral Vlaanderen) waar men treuzelt met wetgeving waardoor zowel particulieren als professionele partners wachten om te investeren in energieproductie, niet wetende wat we juist hier willen bereiken en hoe we dit willen implementeren in ons netwerk. Ik, bvb wacht op de nieuwe regelgeving vooraleer ik verder investeer in mijn energieproductie. Ik wil investeren in een grotere elektriciteitsproductie uit zonnepanelen (capaciteit van 2 keer mijn verbruik) en in een batterijsysteem met laad- en thuisverbruiksmanagement zodat ik in werkelijkheid 80% van mijn verbruik kan dekken met de rechtstreekse opbrengst van mijn eigen zonnepanelen en via het batterijsysteem. Dus zo kan ik een reële netonafhankelijkheid bekomen van 80% van het elektriciteitsnetwerk of anders gezegd, ik kan het elektriciteitsnetwerk ontlasten met minstens 80% van mijn verbruik voor mijn woning en mijn elektrische mobiliteit (ik heb sinds kort een kleine elektrische auto en 3 elektrische fietsen). Ik wil bvb weten aan welke voorwaarden ik moet voldoen om elektriciteit op het netwerk te mogen injecteren, of zal het helemaal niet meer mogen (zoals in de UK en in Spanje), of ... , kan ik een aankoopbeleid voeren als ik en voldoende grote batterij heb => 's nachts en als het winderig is elektriciteit opslaan in mijn batterijsysteem , alleen voor eigen gebruik of moet ik een bepaalde afgiftecapaciteit voorzien voor het elektriciteitsnet te balanseren ... Hangen hier steunmaatregelen aan vast omdat het net dan niet door de netwerkverdelers moet geherorganiseerd worden (zoals in Duitsland bvb) ? ....
Dus CO2-arme elektriciteitsproductie uit hernieuwbare energie is lang geen technisch productieprobleem meer, het is een probleem voor de maatschappij die moet zeggen hoe we dit willen bereiken en realiseren.
Spijtig genoeg zijn er politieke partijen die niets gedaan hebben in het verleden en die hun kiezers slecht of zelfs helemaal niet voorbereid hebben op de toekomst. Het zijn die partijen die ook de anderen in een slecht daglicht geplaatst hebben en nu moeilijk op hun passen kunnen terug komen .... Het is hoog tijd dat men zich in Vlaanderen politiek realiseert dat elektriciteitsproductie met rechtstreekse elektronenproductie via windmolens, zonnepanelen, water, ... de toekomst is en de enige manier is om af te komen van de dure invoer van fossielenergie (gas, olie, steenkolen,...). Want dit (fossiele energie aankopen) weegt op onze handelsbalans en dit kunnen we beter zelf. Trouwens wij hebben de bedrijven en de knowhow om dit zelf te realiseren en dit wordt in de hele wereld geapprecieerd, behalve op eigen bodem.
Trouwens jouw vasthoudendheid over het energieverbruik van warmtepompen, begrijp ik nog steeds niet! Ik heb al jaren een warmtepomp, mijn zuster ook, in mijn straat zijn er nog 3 anderen met een warmtepomp en we zijn allemaal tevreden over het verbruik. Wij betalen allen minder dan tevoren! Wij hebben allen ook in het verleden gestookt met gas en zouden geen van allen dit terug willen. Dus ga eens kijken, informeer u en laat u vooral niet misleiden door mensen die (1) geen ervaring hebben, (2) er niets vanaf kennen en (3) andere prioriteiten hebben waarmee ze hun leven opbouwen. trouwens een goed geïnstalleerde warmtepomp zal steeds 3 tot 5 keer minder energie verbruiken op een jaar tijd (facturatieperiode) dan eender welk ander warmte aanmaaksysteem. Trouwens jij bekijkt en beoordeelt toch ook je gasfactuur bij de afrekening en niet tijdens de koudste nacht van het jaar! Het enig wat beter is dan een warmtepomp is een zonneboiler, maar is op dit ogenblik nog steeds iets minder betrouwbaar om een verwarmingssysteem mee te voeden.
Dus Kris M, ik ben het niet eens met jouw standpunt dat elektriciteit uit fossiele energie zal komen en zo zal zorgen dat er nog meer CO2 wordt uitgestoten. Er zijn genoeg betaalbare en haalbare alternatieven die we kunnen implementeren en die al in andere landen werden toegepast.
Nota:het grootste Europees R&D centrum voor warmtepompen staat hier in Vlaanderen. In Wallonië gebeurt ook veel op dit gebied met R&D in deze sector (ontwikkeling van afgiftesystemen , ontwikkeling van booster warmtepompen, ...). Ook daar zijn wij met ons land aan de Europese en de wereldtop voor technische ontwikkeling.