7

oude 3 fase stroomvoorziening 3 x 230 V

verbouwerkechris
verbouwerkechris
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

ik wil mijn zekeringskast  veranderen naar een aanvaardbare vorm, nu krijg ik 3 fasen (3 x 230 V ) binnen maar als hoofdschakelaar zit er een ( op t zicht ) 4 polige zekering in van 20 A.

Uit de hoofdkast komen er bovenaan 2 draads uit,(lijkt mij voor de woning), en opzij 3 draads voor de stalling achteraan.

ik denk dat ik met de 2 draads mijn plan kan trekken, maar daartussen zit er ook nog een oude bakeliet overschakelaarhendel, dat moet moet ik volgens mij verwijderen, maar naar welke 2 polige zekering dan ?

alvast bedankt

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
5 jaren geleden

Maak eens een paar foto s van die oude installatie.  Als er 4 zekeringen zijn is t een 220/380v aansluiting.  

0
verbouwerkechris
verbouwerkechris
0 11 Verbouwer
5 jaren geleden

doe ik binnenkort, de 4polige zekering  van 20 A, zit er als hoofdschakelaar,( in de oude hoofd(teller)kast (en tussen de 3draads die naar de stalling gaat) meet ik tussen alle punten toch maar 230 V

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Het is dus vermoedelijk een 3-fasig net 3 x 230V. Volgens het AREI moet het eerste toestel in uw installatie (direct volgend op de hoofdbeveiliging 4x20A in de tellerkast) een verliesstroomschakelaar zijn van maximaal 300mA. Een type 40A - 300mA - 4 polig zal hier dus volstaan.

Dat maakt dat u slechts één set draden vanuit de tellerkast kunt gebruiken. Wel vreemd dat er 2 vertrekken zijn vanuit de tellerkast. 

Aangezien u 3 fasige stroom nodig hebt in de stal lijkt het mij logisch dat u deze draden neemt als de enige verbinding tussen de tellerkast en de toekomstige 4-polige verliesstroomschakelaar in de zekeringkast. Na de verliesstroomschakelaar kan u dan verder automatische zekeringen plaatsen volgens uw eigen behoefte. Aangezien de hoofdzekeringen 20A zijn hebt u niet veel keuze meer om een selectiviteit te behouden (maximaal 16A) + een 3-polige automaat 16A naar de stallen. De huidige 2 draden kan u nog in de zekeringkast laten toekomen, maar nergens aangesloten en met de uiteinden geisoleerd.

Er komen overal nieuwe digitale tellers en best mogelijk dat men dan ook een nieuwe kast plaatst met afmetingen 60 x 25cm. Hou er rekening mee dat u hiervoor voldoende ruimte reserveert zodat u uw zekeringkast geen tweede maal moet verplaatsen. Bij die gelegenheid zal men dan wel een opkuis doen van de oude bedradingen naar uw zekeringkast en een stukje nieuwe kabel plaatsen. Maar belangrijk is dat er reeds een 4-polige verliesstroomschakelaar staat waarop zij dan kunnen aansluiten.

Maar zoals Kris al vroeg, neem eens een paar  foto's en mogelijks ook met een zicht in de tellerkast. Dan zijn we zeker dat we een juist advies geven.

0
verbouwerkechris
verbouwerkechris
0 11 Verbouwer
5 jaren geleden

bedankt,

ik post binnenkort enkele foto's, en ik had dat zelf ook nog nooit gezien, dat er 2 vertrekkende draden uit de tellerkast komen, maar tis een huis van in de jaren '60

0
verbouwerkechris
verbouwerkechris
0 11 Verbouwer
5 jaren geleden

Dag Hugo C en Kris, hierbij een foto van de oude tellerkast, zoals je kan zien komen er van boven draads uit (2) , en links aan de zijkant 3, aan de 3 fasen ben ik niet geweest, omdat die mettertijd toch zullen ontkoppeld worden.

ik het oude zekeringskastje heb ik het vroegere overschakelsysteem vevangen door een zekering van 20 A, moet ik dan in de nieuwe zekeringskast echt alles naar 16 A veranderen ?

Ik heb een diff geplaatst van 300mA, en 1 van 30mA

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/58962/oude-tellerkast.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2b11379613a985091d15ef1e4a24fe76
0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Voor de keuze van automatische zekeringen moet je hier rekening houden met 2 criteria. Iedere kring moet beveiligd zijn in functie van zijn maximum toelaatbare stroom door zijn geleiders. Voor 2,5mm2 is dit maximaal 20A, voor 1.5mm2 16A. Dunnere draden 1.0mm2 (sommige oude COB draden) kan je best met 6A zekeren. Dit in overeenstemming met het AREI.

Een tweede criteria is de selectiviteit. Dwz als er een kortsluiting of overbelasting is op 1 kring, dan mag enkel de zekering van die kring uitschakelen en best de hoofdzekering niet. Goede resultaten bekom je al door stroomafwaarts steeds een lagere waarde te nemen. En hier wringt het schoentje bij deze installatie. De hoofdzekering is 20A en veel mogelijkheden heb je niet om een selectiviteit te bekomen. Voor kringen met enkel verlichting is 10 of 16A zeker geen probleem, eenmaal er stopcontacten staan op die kring dan is 20A wenselijker zeker als er een zware verbruiker zoals wasmachine, vaatwas of droogkast is op aangesloten. Voorwaarde is wel dat de geleiders een sectie hebben van 2,5mm2. Maar dan ben je ook de selectiviteit kwijt, dwz ingeval van kortsluiting zullen beide automaten uitschakelen, ingeval van overbelasting hangt het wat af van het geplaatste type A, B of C.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer voor je renovatie? Ontdek alles over kosten, planning en tips voor een vlotte totaal- of deelrenovatie. Kies de juiste aanpak voor je project!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag