4

Aansluiten fornuis

VHD
VHD
#Elektriciteit · 5 jaren geleden

Beste, in de huidige omstandigheden is het niet evident om een installateur aan huis te laten komen. Misschien kan ik met jullie hulp deze taak toch tot een goed einde brengen. In bijlage vindt u meer informatie over het fornuis. Volgens mij moet ik het aansluiten op 220V en moet ik bepalen welke de N en de L zijn. Hoeveel ampère moet de zekering zijn? Hoe bepaal ik welke de N en de L zijn? Ik kan over een multimeter beschikken. Alvast bedankt!

1
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
5 jaren geleden

Bij een aansluitkabel van 6 mm zekeren op 32A.  Bij 10 mm op 40A.  Volgens het boekje is het maximale verbruik een dikke 10 kW doch in de praktijk zal 32A volstaan omdat nooit alles tegelijk aanstaat.  Mocht d kabel maar 4mm zijn dan afzekeren op 25A

L en N mogen verwisseld worden.  Maakt niet uit.  Maar doe de installatie correct door de blauwe draad aan de N te verbinden.  Blijkbaar is dit fornuis enkel in monofase aansluitbaar.  Als er 3 fasen toekomen (5 draden: aading, N, L1, L2, L3) dan gebruik je r 3 : N, L1 en aarding. Controleren dat je 230V hebt en geen 380V.  In dat laatste heb je 2 fasedraden genomen.  Mocht je 127V/220V meten dan komen er maar 4 draden toe (aarding, L1, L2, L3)

Dus t aansluiten hangt een beetje af van je (bestaande) bekabeling.  Als de kabel te leggen is dan 10mm2 (of 6).

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
5 jaren geleden

Bij een aansluitkabel van 6 mm zekeren op 32A.  Bij 10 mm op 40A.  Volgens het boekje is het maximale verbruik een dikke 10 kW doch in de praktijk zal 32A volstaan omdat nooit alles tegelijk aanstaat.  Mocht d kabel maar 4mm zijn dan afzekeren op 25A

L en N mogen verwisseld worden.  Maakt niet uit.  Maar doe de installatie correct door de blauwe draad aan de N te verbinden.  Blijkbaar is dit fornuis enkel in monofase aansluitbaar.  Als er 3 fasen toekomen (5 draden: aading, N, L1, L2, L3) dan gebruik je r 3 : N, L1 en aarding. Controleren dat je 230V hebt en geen 380V.  In dat laatste heb je 2 fasedraden genomen.  Mocht je 127V/220V meten dan komen er maar 4 draden toe (aarding, L1, L2, L3)

Dus t aansluiten hangt een beetje af van je (bestaande) bekabeling.  Als de kabel te leggen is dan 10mm2 (of 6).

0
VHD
VHD
0 2 Andere particulier
5 jaren geleden

Dank u wel Kris, er komen inderdaad 5 draden toe, zekering is 40A. Kabel die ik bij het fornuis kocht is 3G10 en die lijken even dik als de draden in het stopcontact. Blauw x2, Zwart, Bruin en aarding. 220V (234V) Vinden was geen probleem, Blauw en Zwart. Gemeten tussen aarding en de overige kabels en Blauw is inderdaad de N. Stekker en stopcontact zijn eigenlijk voor 3 fasen, in het stopcontact heb ik ze alle vijf aangesloten en in de stekker uiteraard enkel de N,L en de aarding. Fornuis aangezet en alles lijkt het goed te doen. Hartelijk bedankt! 

0
Kris M
Kris M
5 jaren geleden

Mooi zo.  Mogelijks moet je enkele circuits die ook op de betreffende fase staan heraansluiten op de andere fases omdat nu de volledige stroomafname van t kookvuur op een fase gebeurt. Dit "moet" je doen als de hoofdzekering regelmatig afspringt bij intens gebruik van het kookfornuis.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Dit is de snelste manier om te besparen op je elektriciteitsfactuur”

Het energiedieet: “Dit is de snelste manier om te besparen op je elektriciteitsfactuur”

Van zuinige apparaten tot zonnepanelen installeren: energie-expert Paul De Vylder geeft praktische tips om te besparen op je elektriciteitsfactuur.

Lees meer

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Ontdek waarom een elektriciteitsplan cruciaal is voor elke elektrische installatie en leer de belangrijkste stappen om er zelf één op te stellen.

Lees meer

Elektriciteit in de badkamer: wat kan en wat niet?

Elektriciteit in de badkamer: wat kan en wat niet?

Wil je een stopcontact plaatsen of verlichting vervangen in je badkamer? Ontdek welke voorzorgen je moet nemen op vlak van elektriciteit.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag