Ervaringen ultriso bronze isolatiemortel
Goeiedag,
Ik ben momenteel bezig met een renovatie en twijfel over mijn vloeropbouw.
Ofwel ga ik voor betonplaat + isolatieplaten of gespoten pur
Ofwel ga ik voor een dikke laag isolatiemortel die de 2 bovenste vervangt. Dit wil zeggen isolatiemortel van vb 20-25cm met genoeg druksterkte.
Betopor is hierin een bekend merk, maar die halen maar een lambda van 0.085 voor hun product in deze categorie (betopor floormix). Daarom viel deze methode eerst af voor mij, omdat je dan al 35cm moet leggen om aan een U waarde van 0.024 te komen.
Nu kwam ik ultriso bronze tegen, een gelijkaardig product van een ander belgisch bedrijf, die een lambda van 0.060 zou hebben met gelijke druksterkte als betopor floormix. Dan geraak ik er wel met 25cm.
Echter heb ik nog nooit van ultriso gehoord en vind ik het wat vreemd dat hun product zo'n beduidend betere lambda waarde heeft dan het meer gekende betopor. Zijn hier mensen met goede/slechte ervaringen met ultriso (bronze om specifiek te zijn)? Het staaat in de epb databank, dus ik neem aan dat dat wil zeggen dat die lambda waarde onafhankelijk is bevestigd?
Verder claimt ultriso dat bij hen geen wapening nodig is, terwijl dat bij vb betopor floormix (en uiteraard beton vloerplaat) wel nodig zou zijn. Wat mij opnieuw nogal vreemd lijkt.