Beste Davy V.,
Als je je daarin (zelf plaatsen zonnepanelen) goed acht (inclusief aansluitingen) kan dit een mogelijke wijze zijn. Maar vooraleer je dit overweegt zijn er nog veel meer mogelijkheden om te besparen.
Je spreekt dat je van je platdak een energiedak gaat maken (heb ik ook gedaan met mijn plat dak van 94 m²). Heb je dit vertelt aan je architect? Heeft deze ervoor gezorgd dat jij later ook nog op het dak kan gaan, bvb via een platdakvenster? Heb je (of je architect) een energieruimte (technische berging) voorzien op de bovenste verdieping waardoor de leidingafstanden zouden kunnen verkorten en waardoor bvb uw installatie van uw D-ventilatie ook goedkoper kan worden? Ga je je warmtepomp ook op het dak plaatsen (heb ik gedaan), waardoor de draagkracht van de vloer van je energieruimte groot genoeg moet zijn zodat je er een waterbuffer van 600, 900 of 1200 kg kan plaatsen?... en waardoor ook de installatie van de verwarmigsinstallatie goedkoper kan en dat ook de leidingafstand voor uw SWW korter kan (badkamer dichterbij?) waardoor het hier ook goedkoper wordt in installatie en verbruik van warmte voor verwarming en SWW ...
Dit bovenstaande doet u misschien schrikken, maar u deze vragen stellen kan u op nieuwe ideeën brengen en uw plan goedkoper maken in uitvoering i.p.v. gewoon traditioneel uw kost op te tellen...
Bvb. ik heb de bruto hoogte van de leefverdieping hoger gemaakt (kost niets) om een vals plafond te kunnen plaatsen. Achter het vals plafond zitten al mijn buizen voor de ventilatie, maar zitten ook in industriële goten de de elektriciteitsleidingen voor het leefverdiep en voor het slaapverdiep (niet meer nodig om te voorzien in de vloeropbouw en ook nog kortere leidingafstanden ...) en zit bvb ook de leidingen voor SWW voor de het leef- en voor het slaapverdiep, zitten er ook afvoerbuizen als verbinding met de energieschacht, .... zitten er een hele boel technieken, waar ik (of mijn opvolgers) gemakkelijk aankunnen om diagnoses en reparaties te ondernemen...
Dus werk aan de winkel, maak gebruik van de corona-tijden om uw project te evalueren, goedkoper te maken en tegelijk te verbeteren.