mijne is ook 1935... vandaar dat ik eraan dacht.
en de zichtbare geveldelen hebben hier ook een gevelbemorteling. maar de andere helft o wee: daar vreet de regen meer en meer voegsel weg... Ik heb wel een spouw, dus ook een binnen muur en die is met leem bezet. dus daar kan ik niet bij.
men raadt voor vooroorlogse gebouwen eer een moirtel aan op basis van trasscement (opgelet, trasskalk bestaat ook, heeft een 2 tot 3x zo lange uithardingstijd) (1 deel trasscement + 2,5 delen metselzand mengen).
De voordelen van trass is dat dit veel langer verwerkbaar is dan een klassieke cementmortel. minder water afschift. en langzamer uithardt en ook flexibeler blijft. ook dampopener.
ik heb er hier al een klein deel van mijn voegen mee hersteld en positieve ervaringen mee.
(trass wordt/werd ook pozzolaan genoemd. de Romeinse gebouwen en bruggen die daarmee gebouwd werden, staan er nog!)
hervoeg meter per meter voor de stabiliteit hee, reken op een uitharding van 24u, volledig pas na 48u, tussendoor nat maken als het zeer warm en droog weer is (cementmortel hardt uit met CO² uit de lucht, trasscement hardt uit met water!)