3

Regenwater automatischere

Brentboni123
Brentboni123
#Sanitair · 5 jaren geleden

Ik heb een loodgieter laten komen voor de aansluiting van het regen water op 5 wc's

Hij heeft een pomp in de pit gezet met een zwarte aanzuigleiding naar een collector waar de 5 alpex leidingen zijn op aangesloten,

Hij is vergeten om de 5 leidingen ook te voorzien van stadswater, ik zou dit graag automatisch hebben iemand een idee om het stadswaterleiding mee aan te sluiten waarbij als put leeg is deze automatisch overschakelt naar stadswater.

Ik zou graag alles zoveel mogelijk laten zodat ik niet teveel moet veranderen.

Kan ik het mischien oplossen doormiddel van een 3weg kraan met niveausensor in de put ? Of een ander soort systeem ? 

Alvast bedankt.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/58854/20200330073247.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=da2f343ec137174737a3e1fd3e43cebahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/58854/20200330071623-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=40698358d86ed048707a0aa8668ef421https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/58854/20200330071613-2.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6dfeec1e98bed1e90de61944e205f6d2

Alle reacties

0
K16
K16
51 313 Andere professioneel
5 jaren geleden

Hij heeft een pomp in de put gezet met een zwarte aanzuigleiding naar een collector waar de 5 alpex leidingen zijn op aangesloten.

Persleiding zul je bedoelen.

Hang een vlotter in uw put met daarop een waarschuwingslampje of bel zodat ge weet dat uw put bijna leeg is.(op 12Volt met transfo voor de veilig heid)

Hou het simpel en vul uw regenwaterput dan bij bij met tuinslang.

Zie op uw waterteller hoeveel liter ge bijvult, bv 1500L.

Goedkoopste en eenvoudigste oplossing.

Vaste verbinding tussen regenwater en drinkwater is verboden.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Bij een vulsysteem voor een regenwaterput mag er absoluut geen verbinding zijn tussen de regenput en de drinkwaterleiding. De afstand in open lucht moet minimaal 2cm zijn in. Dus de enige oplossing is bovengronds een vulsysteem voorzien waarbij het leidingwater in een trechter wordt opgevangen en die naar de regenput loopt. Maar de kraan op de drinkwaterleiding moet dan wel geopend en gesloten worden door een niveauregelaar (vlotter) in de regenput. Het is niet nodig om de regenput volledig te vullen, enkel met een normaal dagverbruik is reeds voldoende. Een schakelklokje kan dagelijks de put tot het gewenst niveau aanvullen.

Voorzie ook een beveiliging tegen een mogelijk defect waarbij de regenput volledig wordt gevuld en blijft overlopen naar de riolering. De waterrekening zal navenant zijn.

In de handel zijn er specifiek ontwikkelde hydrofoorgroepjes voor dergelijke toepassingen op het gebruik van regenwater (WILO, Grundfoss, ..) en dat alles voor een redelijke prijs. 

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Douchen met regenwater: mag het en waarop moet je letten?

Douchen met regenwater: mag het en waarop moet je letten?

Regenwater kan je gebruiken voor een aantal huishoudelijke taken, maar mag je ook douchen met regenwater? En waar moet je dan op letten?

Lees meer

Stinkt het regenwater uit je regenwaterput? Dit kan je doen bij geurhinder

Stinkt het regenwater uit je regenwaterput? Dit kan je doen bij geurhinder

Heeft het regenwater een troebele kleur of vind je dat het regenwater stinkt? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Wij lijsten ze voor je op.

Lees meer

Zo filter je regenwater: van werking, soorten filters tot de prijs en het onderhoud

Zo filter je regenwater: van werking, soorten filters tot de prijs en het onderhoud

Regenwater kan je recupereren als je het eerst filtert. Welke regenwaterfilters zijn er? Hoe onderhoud je een filterset en wat is de prijs?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag