hoeveel isolatie heb je nodig om buitenmuren voldoende te isoleren volgens wetgeving

4

hoeveel isolatie heb je nodig om buitenmuren voldoende te isoleren volgens wetgeving

krisis74
krisis74
#Isolatie · 5 jaren geleden

Mijn woning uit 1958 , wordt volledig gerenoveerd.

Het d syteem moet er blijkbaar komen , het nieuwe dak krijgt 6+12 cm isolatie ( 6cm tussen keperbalken en 12 cm op gording ) , de oude vloeropbouw wordt vervangen door vloerplaat met isolatie ( welke opbouw is nog niet zeker ) , het dubbelglas uit 1989 wordt vervangen door hoogrendementsglas .

Maar mijn spouw van 6cm is blijkbaar niet voldoende om te voldoen .Aan de binnenkant extra isoleren zie ik niet zitten wegens rolluikbakken .

Architect zegt dat ik moet gaan voor crepi of facabrik.

Zou het zoveel kwaad kunnen als ik enkel de spouw willen na isoleren ?

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

er bestaan enkel EPB-normen bij nieuwbouw. En voor "Ingrijpende energetische renovatie" een andere minder strenge EPB-norm.

Ik vermoed dat voor jou project geen architect verplicht is, maar ge voor eigen gemak de deskundigheid van een architect aanstelde voor een  goede begeleiding der werken en controle der aannemers. MAAR ENKEL WANNEER een bouwvergunning verplicht is, belandt je owel in de categorie "
Ingrijpende energetische renovatie" ofwel in de categorie "reovatie"en heb je een bepaalde EPB-plicht: voor beide categorieën staat op de website van de vlaamse overheid dat de buitengevels kleiner dan een U= 0,24 moeten scoren. Als je weet dat R=1/U dan betekent dit dat ge tenminste R= 1/0,24 = 4,14 moet hebben. Met een spouwbreedte van 6cm bekom je voor die muur hooguit R=2. 

Bouwvergunning is ENKEL verplicht als ge aan dakstructuur of draagmuren iets laat veranderen (bijvoorbeeld een deel van een draagmuur afbreken binnen of buiten, of je dakbalken vernieuwen omdat die of doorzakt of rot zijn)  of als je grotere ramen wil. MAAR bouwvergunning is ECHT NIET NODIG voor grondige isolatiewerken. Als je me daarin niet gelooft mag je het gerust op je gemeentehuis telefonisch navragen. Voor een bouwvergunningsdossier kost dit voor de architect extra werk en heel wat extra kosten.

Mijn eigen huis is van 1935, mijn  ambities op isolatievlak reiken OP TERMIJN zelfs tot passiefhuiswaarden, en voor energieverbruik zelfs tot NUL-energie-huis. MAAR ik verander niks structureel, bespaar me daardoor de hele roimpslomp van verbouwvergunning en dus ook EPB-controleur. Heb geen plicht tot architect en wil er ook geen omdat ikzelf de nodige wetenschappelijke bouwkennis heb (aannemers hebben die niet, die hebben vaardigheid en hooguit wat technische vorming). 

Ik stuur je bovenvermeld antwoord nog eens als privébericht maar wel met mijn telefoonnummers erbij 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Als u toch gaat renoveren dan doet u het inderdaad zo goed mogelijk. Wat betreft de buitenmuren met spouw het volgende: Volgens de huidige EPB-normen en de woonnorm 2050 moeten de buitenmuren een U-waarde hebben van maximaal 0.24W/m²K. 

Het beste is dat u de spouwmuur toch laat naisoleren met eps-korrels. Gerekend met een baksteen als binnenblad bereik je een U-waarde rond 0.50W/m²K. Dat is nog niet voldoende. Hetgeen je vervolgens kan doen (of gelijktijdig als de stelling er toch staat) is de buitenmuur isoleren met EPS 10cm dik  waarop een crepielaag wordt aangebracht. Hierbij moeten de vensterdorpels dan wel verbreed worden (opleg Al-dorpels in de gewenste kleur).

De bekomen U-waarde is dan 0.19W/m²K, wat dus ruimschoots voldoende is en de warmteverliezen sterk reduceert. U kan ook in een latere fase altijd de buitenisolatie plaatsen.

Wat betreft de ramen anno 1989: Zijn dit profielen uit kunststof of aluminium? Alumiumprofielen uit die periode hadden nog geen thermische onderbreking. In een eerste fase waren het enkel perforaties in het profiel tussen binnen en buitenzijde, nu zijn het in feite kunststofprofielen waarrond een aluminium afdekking is geplaatst, dit om te voldoen aan de huidige isolatienormen. Overweeg in voorkomend geval of indien de ramen al in minder goede staat zijn, om deze te vervangen en drievoudige beglazing te plaatsen (vereist gewoonlijk nieuwe ramen vanwege het groter gewicht aan glas).

Wat de isolatie van de vloer betreft zijn er 3 mogelijkheden. Is er een kruipruimte of is het onderkelderd dan kun je daar isoleren. In een kruipruimte zal het gewoonlijk enkel mogelijk zijn om PUR-isolatieschuim te laten spuiten vanwege problemen van toegankelijkheid. Voorzie toch minimaal 10cm isolatie, als het kan 12cm. Is enkel bovengronds mogelijk dan zit je met het probleem van de deuropeningen. Of het zou nog een vloer op volle grond kunnen zijn en dan kan je die voldoende uitgraven en een hedendaagse vloeropbouw voorzien.

Voor zover het nog niet te laat is. Indien er vergunningsplichtige werken moeten uitgevoerd worden vermeld in de bouwaanvraag enkel deze werken. Zodoende vermijdt u de verplichting om voor alle andere werken te voldoen aan de huidige EPB-normen, wat op zich geen probleem is en zelfs aan te raden is, maar het wordt minder aangenaam zodra, ondanks uw financiele inspanningen en de goede wil om het zo goed mogelijk te doen, u beboet wordt omdat u bepaalde zakens over het hoofd hebt gezien of om diverse redenen niet of minder goed hebt uitgevoerd.

0
krisis74
krisis74
0 4 Verbouwer
5 jaren geleden

De profielen zijn van meranti en zijn nog in zeer goede staat .

Er is wel een kelder die 2op 4 en 1,5 hoog is.

Is nog een vloer op volle grond . Dus ik kan nog alle kanten uit .

De vergunning is nog niet aangevraagd .

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag