normaal moet het onderdak sluitend tegen de onderkant van de isolatielaag aangzebracht worden. dus zonder insluiten van kleine luchtlaag. Dus als je latjes dwars over de dakbalken plaatst om de soms uitpuilende glaswoil binnen de balken te houden zullen er meerdere stroken luchtlaag ter dikte van de latjes ingesloten worden!
Tescon Vana heb ik samen met een kameraad gebruikt op zijn onderdak. Heel prima spul trouwens. zijn dak werd er op slag winddichter door. Als ik bij de Belgische invoerder Isoproc lees, kan die ook gebruikt voor luctdichte verlijming van binnen- en buiten-folies, dus zowel bij onderdakfolie, onderdak alsook bij dampscherm (je Vario KM Duplex) aan de binnenkant. en ik weet dat die kleefband van Isover daar ook voor gemaakt is. Dit Vario KM van Isover is vergelijkbaar met de Intello van Proclima: beide zijn het vochtgestuurde dampschermen met variable dampdiffusiecoëfficiënt µ.
Het afkleven wordt wel degelijk op de doorborende balken gedaan met behulp van die kleefband. bij websites van Proclima en Isoproc kan je heel wat foto's daarvan zien. Ook het afkleven van dampscherm op houtframe van een Velux of Fakro dakraam kan daarmee.
Manchetten zijn eerder bedoeld voor leidingen die het dampscherm doorboren! (ik heb de hele cataloog van al derze Proclimaproducten eens gekregen op de stand van Isoproc op Batibouw)(en opleidingsavond bij groothandel Eurabo gevolgd)
De silicone is ook bedoeld voor luchtdichtheid tussen damopscherm en dakhout. Je spuit een lijn silicone op de balk, drukt er het dampscherm bovenop en bevestigt er krak bovenop een houten latje met vijzen (niet met nagels).
ook waar het dampscherm omgeslagen is op de zijgeveldriehoek wordt dit luchtdicht op die steen aangesloten. De verschillende bvanen van het dampscherm moeten elkaar minstens 10cm overlappen en worden ook met deze tape op elkaar bevestigd.
DUS JA GEEN IDEE HOEVEEL TAPE JE NODIG HEBT MAAR WEL HEEL VEEL INDERDAAD.
Ik lees dat je de juiste producten al gekocht hebt, het zal wel goed komen.
je dak zal een R-waarde = 0.15 : 0,032 = 4,69 krijgen verminderd met het % dakhout. Totale R zal dus tussen 4,2 en 4,3 zijn. Beter isolerende gaswol kan je noch bij knauf noch bij Isover krijgen. Mocht je ambitieus zijn en je geroepen voelen om een nog hogere isolatiewaarde te bereiken, dan moet je onder je eerste isolatielaag dan wel hoge dwarslatten horizontaal waartussen extra glaswollaag; ofwel je balken uithogen door er hogere latten tegenaan te schroeven. Er bestaan speciale houtprofielen daarvoor.