Dampscherm plaatsen met onderbrekingen door houtstructuur in hellend dak

4

Dampscherm plaatsen met onderbrekingen door houtstructuur in hellend dak

Rob_ert2
Rob_ert2
#Isolatie · 5 jaren geleden

Hallo,

Ik moet een dampscherm plaatsen over een hellend spantendak. De spanten heb ik ondertussen al gevuld met Isover Isoconfort 32 glaswol. Als ik het dampscherm zal plaatsen zijn er veel onderbreken door de houten dakstructuur. Boven de houtstructuur komt nog gyproc (eventueel kleine latjes boven op de houtstructuur aangezien de glaswol 16 cm en de spanten maar 15 cm diep zijn). In de bijlage vind je een foto terug. Ter info, aan de bovenkant van de foto zie je vlakke spanten die over het platfond lopen. Die spanten ga ik ook vullen met dezelfde glaswol.

Hoe pak ik die onderbrekingen het best aan? Ik heb al een ISOVER Vario KM Duplex dampscherm met ISOVER Vario KB1 kleefband en ISOVER Vario Doublefit silicone.

Ik kan mancheten kopen, maar dan zal ik er wel veel nodig hebben. Ofwel plak ik elke onderbreking af met de ISOVER vario KB1 kleefband. Ik heb ook nog Pro Clima TESCON VANA kleefband liggen van wanneer ik het onderdak luchtdicht heb gemaakt.

Elk advies is welkom.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/58901/img4209.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=023b39e9a56e925677b86e371a8c2396

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

normaal moet het onderdak sluitend tegen de onderkant van de isolatielaag aangzebracht worden. dus zonder insluiten van kleine luchtlaag. Dus als je latjes dwars over de dakbalken plaatst om de soms uitpuilende glaswoil binnen de balken te houden zullen er meerdere stroken luchtlaag ter dikte van de latjes ingesloten worden! 
Tescon Vana heb ik samen met een kameraad gebruikt op zijn onderdak. Heel prima spul trouwens. zijn dak werd er op slag winddichter door. Als ik bij de Belgische invoerder Isoproc lees, kan die ook gebruikt voor luctdichte verlijming van binnen- en buiten-folies, dus zowel bij onderdakfolie, onderdak alsook bij dampscherm (je Vario KM Duplex) aan de binnenkant. en ik weet dat die kleefband van Isover daar ook voor gemaakt is.  Dit Vario KM van Isover is vergelijkbaar met de Intello van Proclima: beide zijn het vochtgestuurde dampschermen met variable dampdiffusiecoëfficiënt µ.

Het afkleven wordt wel degelijk op de doorborende balken gedaan met behulp van die kleefband. bij websites van Proclima en Isoproc kan je heel wat foto's daarvan zien. Ook het afkleven van dampscherm op houtframe van een Velux of Fakro dakraam kan daarmee.
Manchetten zijn eerder bedoeld voor leidingen die het dampscherm doorboren! (ik heb de hele cataloog van al derze Proclimaproducten eens gekregen op de stand van Isoproc op Batibouw)(en opleidingsavond bij groothandel Eurabo gevolgd)
De silicone is ook bedoeld voor luchtdichtheid tussen damopscherm en dakhout. Je spuit een lijn silicone op de balk, drukt er het dampscherm bovenop en bevestigt er krak
bovenop een houten latje met vijzen (niet met nagels).
ook waar het dampscherm omgeslagen is op de zijgeveldriehoek wordt dit luchtdicht op die steen aangesloten. De verschillende bvanen van het dampscherm moeten elkaar minstens 10cm overlappen en worden ook met deze tape op elkaar bevestigd.
DUS JA GEEN IDEE HOEVEEL TAPE JE NODIG HEBT MAAR WEL HEEL VEEL  INDERDAAD.
Ik lees dat je de juiste producten al gekocht hebt, het zal wel goed komen.
je dak zal een R-waarde = 0.15 : 0,032 = 4,69 krijgen verminderd met het % dakhout. Totale R zal dus tussen 4,2 en 4,3 zijn. Beter isolerende gaswol kan je noch bij knauf noch bij Isover krijgen. Mocht je ambitieus zijn en je geroepen voelen om een nog hogere isolatiewaarde te bereiken, dan moet je
onder je eerste isolatielaag dan wel hoge dwarslatten horizontaal waartussen extra glaswollaag;  ofwel je balken uithogen door er hogere latten tegenaan te schroeven. Er bestaan speciale houtprofielen daarvoor.

0
Rob_ert2
Rob_ert2
0 3 Verbouwer
5 jaren geleden

Hi Carl,

Bedankt voor je reactie. Hoeveel cm moet het damscherm met het platfond overlappen? Ik denk ergens gelezen te hebben dat 5 cm volstaat.

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
5 jaren geleden

het aantal cm is niet kritisch.. wel dat je het degelijk met tape bevestigt aan plafond zodat er geen lucht tussen kan. en die Tescon Vana zou ik gberuiken voorop ruwere oppervlakken zoals op steen/gevelmuur te kleven want die kleefde goed op t eternit onderdak van, die vriend ook.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag