ik wens mijn dak te ontmossen
Op het dak liggen er leien van 60 lang en 30cm breed, kan iemand me zeggen of deze asbest bevatten. Op 1 lei vonden we de naam eterna terug..
ik wens mijn dak te ontmossen
Op het dak liggen er leien van 60 lang en 30cm breed, kan iemand me zeggen of deze asbest bevatten. Op 1 lei vonden we de naam eterna terug..
Kijk dan naar de productbenaming. Leien van het type Alterna of Stonit zijn asbestvrij. Leien met de productnaam Eterna, Multex, Big Ben of Country zijn asbesthoudend.
Maar als je zeker wilt zijn stuur een stukje op naar een erkend labo voor asbestonderzoek. Het kost tussen de 30 en 40€.
Reinigen met hogedrukreiniger is verboden, afborstelen is zeker af te raden. Dus enkel met ontmossingsproducten behandelen, maar het resultaat is zwak aangezien je niet mag afspuiten. Op deze site staan verschillende artikels. De enige goede methode is een nieuw dak plaatsen.
Asbest-cementleien mogen door iedereen met eenvoudige middelen verwijderd worden. Gewoonlijk kunnen bewoners de asbest-cementleien gratis deponeren op een containerpark van de gemeente (zie hun reglement na). Maar draag in elk geval een stofmasker FFP3 (geschikt voor asbest), leien eventueel lichtjes nat sproeien en verwijderen indien mogelijk zonder te breken. Deponeer de leien direct in een sterke plastiek zak. Er zijn speciaal bedrukte zakken te koop met het logo "asbest" er op. Kijk ook eens op de website van OVAM.
Als u offertes vraagt voor het verwijderen van het oude dak en plaatsen van een nieuw dak zal u merken dat er aannemers zijn die exhorbitante bedragen vragen voor het verwijderen en afvoeren van asbest-cementleien. Die mag je al schrappen. Zij moeten wel stortkosten betalen voor de leien, maar voor de rest zijn er in feite geen extra kosten.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Met een zinken dak kies je voor een unieke uitstraling. Maar hoe zit het met de kosten, plaatsing en isolatie? Ontdek alle aandachtspunten.
Lees meer.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=7af1036d4efb00ed27f8f7c007444677)
Wat kost een dakrenovatie? We lijsten de prijzen op per type dakwerken, bieden je meer inzicht in hoe de prijs wordt bepaald en geven bespaartips.
Lees meer
Alles over de opbouw van hellende en platte daken: soorten structuren, onderdelen en tips voor de beste keuze.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen