Frequentie van 100Hz als omvormer zonnepanelen opstaat?

4

Frequentie van 100Hz als omvormer zonnepanelen opstaat?

wesley89
wesley89
#Elektriciteit · 5 jaren geleden

Dag allemaal 

Ik ben onlangs van slaapkamer veranderd in onze nieuwbouw en ik merkte op dat mijn wekkerradio voor begon te lopen. Ik heb hem dan een tijdje in de vorige kamer terug ingestoken en hier was dit niet het geval. Aangezien dat geen recent model is ging ik ervan uit dat die verder telt aan de hand van de frequentie.

Ik heb daarom deze is gemeten met een multimeter en op L1 meet ik 50Hz, L2 wisselt en op L3 meet ik 100Hz.  Als ik de omvormer (Sunnyboy 3.6) van de zonnepanelen uitzet meet ik op alle 3 de lijnen wel 50Hz en 's avonds als het donker is ook. De omvormer is op L3 aangesloten.

Kan het zijn dat de installatie de frequentie van de elektriciteit veranderd en hoe kan dit opgelost worden?  

Ik heb mijn installateur gecontacteerd en hij ging eens bij andere mensen horen (hun oplossing was een andere wekker kopen) en zou de omvormer eens op een andere fase komen aansluiten na de coronacrisis. Dit lijkt me niet echt een oplossing. De omvormer zelf geeft ook geen fout en er valt ook geen beveiliging uit.

Groetjes

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
5 jaren geleden

Een DC AC omvormer maakt van gelijkstroom wisselstroom van 50 Hz doch maakt geen perfecte sinus doch sinusvormigachtige blokgolf.  Als je dit signaal met een spectrumanalyser bekijkt dan zie je dat de hoofdmoot het 50 Hz signaal is doch dat er ook wat 100Hz (en andere veelvouden van 50 Hz) aanwezig zijn.  

Mogelijks pikt uw wekker dit (kleine) 100 Hz signaal op.  Loopt ie dubbel zo rap of slechts een klein beetje voor ?  k Veronderstel dat het een oude digitale klok is (en geen analoge met een synchroonmotortje). 

Als je een technieker laat langskomen om de converter van fase te wisselen ga je meer geld kwijt zijn dan de kost van een nieuw digitaal wekkertje (minder dan 10 € voor een stil exemplaar op een batterijtje)

0
wesley89
wesley89
0 1 Bouwer
5 jaren geleden

Bedankt voor het snelle antwoord! Dan moet ik me er niet over ongerust maken dat mijn toestellen kapot gaan omdat deze die frequentie niet oppikken?

Kan de frequentie van de 2de fase ook door de omvormer veranderen? Die draait rond de 65 Hz.

De wekker verloopt ongever een uur per week.

Ik zal het er met de technieker eens over hebben. Hij komt morgen langs om één of andere registratie in orde te brengen.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
5 jaren geleden

Zo'n PV omvormer moet synchroon lopen met de netfreqentie, slaagt die daar niet in dan koppelt deze van het net af. Het is dus technisch onmogelijk dat een PV omvormer 100Hz genereert op een 50Hz net. Dit is immers een regelrechte kortsluiting wat die omvormer nooit overleeft.

Veel klokken tellen de periodes van de netfreqentie om de tijdsritme te bepalen. Je hebt echter ook klokken die met een interne kristaloscillator werken en die hebben in theorie geen last van storing op het net. Er zijn ook klokken met ingebouwde DCF77 radio ontvanger die de tijd afleiden van een kloksignaal uitgezonden door een zender in Duitsland. En meer recent heb je ook nog klokken die de tijd van het internet halen. 

Die 100Hz meting is een meetfout, multimeter pikt hoogstwaarschijnlijk stoorsignamen op, net zoals die klok.Was dit echt 100Hz dan zou je andere problemen en zelfs schade in je woning ondervinden.

Die hoeveelheid storing dat die PV omvormer genereert lijkt mij wel behoorlijk. Zou kunnen dat er iets scheelt aan dat toestel. 

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een nieuwe aansluiting voor elektriciteit aanvragen: deze stappen moet je volgen

Een nieuwe aansluiting voor elektriciteit aanvragen: deze stappen moet je volgen

Je woning aansluiten op het elektriciteitsnet? Dan moet je een aansluiting voor elektriciteit aanvragen. Maar hoe doe je dat? We maken je wegwijs.

Lees meer

Netbeheerders voor elektriciteit en aardgas: zo weet je wie jouw netbeheerder is

Netbeheerders voor elektriciteit en aardgas: zo weet je wie jouw netbeheerder is

De regio waar je woont bepaalt wie je netbeheerder is. Ontdek wat deze precies doet en in welke situaties je er contact mee moet opnemen.

Lees meer

Gemiddeld elektriciteitsverbruik: hoeveel elektriciteit verbruikt een huishouden?

Gemiddeld elektriciteitsverbruik: hoeveel elektriciteit verbruikt een huishouden?

Ontdek het gemiddeld elektriciteitsverbruik van huishoudens: hoeveel elektriciteit kost en hoe je kan besparen door slimme keuzes te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag