7

Oorzaak ruitschade

YouriD9
YouriD9
#Bouwpartners · 5 jaren geleden

Graag ontvang ik advies over een onlangs gebarsten ruit. Het gebeurde eergisteravond plotseling terwijl ik op de bank zat. Ik hoorde een krakend geluid, maar zag niets. Nu in het licht viel me ineens op dat er inderdaad een barst zat. Wat kan hiervan de oorzaak zijn. Een thermische breuk lijkt me onwaarschijnlijk aangezien het een extreem weer was en er stond niets tegen de ruit. Spanning lijkt het ook niet want dan zou de barst van boven komen. Dan is nog de mogelijkheid dat het door een steentje oid komt maar de auto stond voor de ruit op de weg geparkeerd dus dat zou ook heel gek zijn.

Nu is de ruit sinds December geplaatst in nieuwe kozijnen. Kan het ook nog met het onjuist plaatsen te maken hebben?

Ik hoor het graag. 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59152/img-20200424-wa0001-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e889348f54bf84c235db8141fe1813e6https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59152/img-20200424-wa0000-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=919ca203856911f577e57bf961105997https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59152/img-20200424-wa0003-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=251b92a0c9777439389e07b1f277f828https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59152/img-20200424-wa0002-1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d74c2aa8a3853566e69956fc6a6b47f2

Alle reacties

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
5 jaren geleden

Dit is duidelijk het gevolg van een inslag van een steentje of iets dergelijks: stervormig patroon en een schilfertje glas dat er langs binnen afgevallen is.

www.arcopolo.com

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
5 jaren geleden

Inderdaad, diir de stervorm wijst het op een inslag. Dit kan van de inslag ven een steentje zijn maar ook van bv een loodjesgeweer.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
5 jaren geleden

@ Hugo C.,

of van de splinter van een splinterbom, ...

of van een steentje zoals de Architect-expert Paul De Maesschalck, het als meest voorkomende oorzaak terecht heeft verwoord.

0
YouriD9
YouriD9
0 1 Verbouwer
5 jaren geleden

Bedankt voor jullie reactie. Maar is het dan niet gek dat er een glasscherf aan de binnenkant zit? En ook gek dat het een steentje kan zijn. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe dat kan gaan aan een rustiger weg met de auto tussen het raam en de weg. Kan het ook niets te maken hebben met een productie of plaats fout? Kan het zijn dat het al beschadigd was voor of tijdens het plaatsen en dat dat nu open barst? 

Is er iets wat ik zou kunnen doen of moet ik er maar aan geloven dat ik dit zelf moet betalen? 

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
5 jaren geleden

Als er langs buiten een sterke impact is van bijvoorbeeld een steentje, dan is het normaal dat er langs binnen stukjes afspringen, in dit geval 1 scherf.  Kijk eens rond voor je raam.  Als je daar een loodje vindt, of een scherf van een plinterbom ;-), of ... iets dat niet eigen is aan je tuin, dan weet je dat het kwaad opzet was.  Vindt je niets dan steentjes ... een steentje onder een band van een auto kan ver vliegen, hoor.

Een fabrieksfout is dit zeker niet en je zal het inderdaad zelf moeten betalen, tenzij je goed verzekerd bent.

www.arcopolo.com

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
5 jaren geleden

De inslag  van een projectiel afgevuurd met een loodjesgeweer lijkt mij nog niet zo onwaarschijnlijk. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer kiezen voor je renovatie? Dit moet je zeker weten

Een aannemer voor je renovatie? Ontdek alles over kosten, planning en tips voor een vlotte totaal- of deelrenovatie. Kies de juiste aanpak voor je project!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag