Ik heb eenmaal gebouwen met een SOD-bedrijf. Geen tweemaal dat ligt vast.
Vooreerst het contract: soms staan er potestatieve bedingen in (voorwaarden waarbij uiteindelijk het SOD bedrijf de sleutel in handen heeft) zo bv de clausule : de werken zullen pas starten als alle keuzes van de bouwmaterialen gemaakt zijn. Het klinkt logisch maar tot zodra je alle keuzes gemaakt hebt die in uw beslissingsbevoegdheid liggen zoals sanitair, vloer, keuken,... komt men af dat zij nog niet alle keuzes gemaakt hebben. Dag voorziene startdatum, het werdt 13 maanden later.
Ook opletten als men offertes opmaakt op basis van budgetten, die geven geen enkele garantie omtrent de werkelijke prijs. Het is de binnenhuisarchitect die met u alles gaat bespreken en voorstellen maken op basis van uw wensen ... en dan een offerte zal opvragen bij door hun gekozen leverancier-installateur. Op mijn vraag hoe de keuken er zou uitzien voor het voorziene budget, bleef men dat heel lang afwimpelen. Na lang aandringen toch een schets gekregen: het was nog niet de basic-uitvoering van een keuken in een DHZ-zaak.
In de offerte voorziet men ook de kosten van architect (hun huisarchitect). Het ereloon was 4%, uiteindelijk heb ik dat kunnen wijzigen op 4% op de offerteprijs. Mijn ervaring was dat de architect volledig de kaart van de aannemer trok en het principe toepastte van"als de bouwheer het niet ziet of niets zegt is het voor mij ook goed". Ook bij de voorlopige oplevering en definitieve oplevering kun je niet echt op de architect rekenen.
Als je in de loop van de realisatie toch nog iets (tijdig) wilt wijzigen, verschiet je altijd van de meerprijs. Zo werdt tijdig een houten inkomdeur vervangen door een gepansterde deur, de winkelprijs lag 200€ hoger. Finaal heeft het ons evenveel gekost als zouden we het laten uitvoeren zoals voorzien en achteraf de deur laten vervangen. We hebben toen het principe aangenomen: we wijzigen niets meer, we laten alles uitvoeren zoals oorspronkelijk voorzien.
En wat doe je als men bij de uitvoering afkomt met de mededeling dat de leverancier van de deuren de gekozen deuren niet meer kan leveren of dat de samenwerking is stopgezet. Men adviseert een nieuwe keuze te maken en natuurlijk komt dat duurder uit.
Anderzijds beweren de SOS-bedrijven ook dat globaal gezien het project bij hun goedkoper zal uitvallen. Niets is minder waar. Het risico dat je neemt is groot omdat je direct een contract tekent voor het volledige bedrag van de woning en dus ook 5% voorschot op die totaalsom. De aannemer moet wel een voltooingswaarborg storten om onder de Wet De Taeye, maar het is altijd afwachten ingeval van faling of je effectief uw woning onder de wet De Taeye valt. De curator zal in dat geval alles nauwkeurig onderzoeken in hoeverre het SOD-bedrijf en de bouwheer zich aan de voorwaarden hebben gehouden.
Dus mijn advies, als je uw budget onder controle wil houden: Neem een architect van uw keuze, deze zal wellicht duurder zijn dan de SOD-architect, en werk met afzonderlijke aannemingen. Het financiëel risico ligt een stuk lager en tot zolang er geen defintieve bestelling is gebeurd kan je altijd je keuze wijzigen. En best mogelijk ligt de totale prijs lager dan een SOD-project of ben je kwalitatief beter bediend voor hetzelfde bedrag.