Veiligheidsgroep voor keukenboiler
Geachte forumgebruikers
Ik wil een boiler (10 liter - 2 kW - 230V) onder in mijn keukenkast bouwen, zodat ik aan de spoelbak dadelijk warm water heb.
Onder in de keukenkast is weinig plaats, er zit reeds een vuilbakje, een syphon voor de spoelbak, een aansluiting (aan en afvoer) voor de vaatwasser.
Bij de boiler zit een veiligheidsgroep (Watts GSE 2000 aansluiting 1/2”, zie foto).
Deze is door middel van een zwart kunststof spui-stuk verbonden met een potje waarop een geurafsluiter zit (HEV hevelset, zie foto).
De bedoeling is dat er tussen de veiligheidsgroep en het potje een opening blijft van enkele cm en dat het potje verbonden wordt met de afvoer van de spoelbak, zodat het water dat vrijkomt bij het opwarmen van de boiler afgevoerd kan worden.
Het probleem is echter dat de (grijswater) afvoer in de muur vrij hoog staat ten opzichte van de bodem van de keukenkast.
Indien ik het potje met geurafsluiter aansluit op de grijswater afvoer, dan is er te weinig verval om een goede werking te verzekeren.
Erger nog, indien de vaatwasser zijn water wegpompt en de spoelbak wordt gelijktijdig geledigd, bestaat mogelijks het risico dat het debiet zo groot is dat het water via de opening in het potje terug de keukenkast inloopt.
Mag ik het zwarte kunststof spui-stuk vervangen door een slangpilaar (aansluiting 1”) en het uitzettings-water via een kristalslang (lekvrij en zonder opening) verbinden met de afvoer?
Omdat de kristalslang doorzichtig is, kan de goede werking van de veiligheidsklep (maandelijks) gecontroleerd worden.
Bedankt alvast voor jullie advies.
Eventueel een verwijzing naar een of ander reglement of wettekst zou leuk zijn.

.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=7b0af5fe080bf33d7cf00be750ed3452)
.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=b09230f446502ebc77e3bdb1cdcf5659)