Aansluitingskosten op factuur duurder dan op bijlage compromis

2

Aansluitingskosten op factuur duurder dan op bijlage compromis

Joren89
Joren89
#Regelgeving · 5 jaren geleden

Ongeveer een jaar geleden tekenden we onze verkoopsovereenkomst voor een sleutel-op-de-deur-woning. 

Om aan ons als koper een bondige overzicht van enkele bijkomende kosten te geven, hing er aan deze overeenkomst een kleine bijlage vast. Dat is het document dat in de bijlage van dit bericht zit. 
Deze bijlage werd ook apart ondertekend door ons als kopers nog voor we overgingen tot het tekenen van de compromis.

Op deze bijlage staat de prijs van de aansluitingskosten van € 2.500 vermeld.
Nu onze woning stilaan afgewerkt is, kregen we ondertussen factuur voor de aansluitingskosten. 

Deze kosten bedragen op factuur plots € 3.377,80 (€ 4.087,14 incl. BTW).

Nu is mijn vraag, kunnen we ons op deze ondertekende bijlage beroepen om maar € 2.500 te betalen?

In de overeenkomst zelf wordt niet meer gesproken over de prijs van aansluitingskosten, behalve dat er 10% coördinatiekosten bij worden gerekend. Bovendien hangt dit als bijlage aan de overeenkomst, maar op het document zelf is geen verdere verwijzing naar de specifieke woning oid. te vinden. 

(overigens geeft de aparte bijlage geen beeld of de € 2.500 excl. dan wel incl. btw is, en of daar reeds de 10% coördinatiekost bij zit. Maar dat is een secundair probleem)

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/59292/screenshot-2020-04-29-at-192109-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e227e2b3d11c86141430fb071a428883

Alle reacties

0
Patrico
Patrico
135 1470 Andere professioneel
5 jaren geleden

Belangrijk is om eerst je contract eens na te lezen wat daar precies instaat over de aanluitingskosten. Is er echt geen clausule voorzien dat deze kosten kunnen lager of hoger zijn? Normaal zijn dergelijke contracten vrij sluitend.

Als daar niets van in je contract staat kan je inderdaad die factuur betwisten. De kosten zelf zijn op zich niet onredelijk hoog te noemen.

Bij de meeste SOD's laat men de aansluitingskosten buiten het contract, net omdat deze kosten sterk kunnen schommelen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Geluidsoverlast door verbouwingen bij de buren? Dit zegt de wet

Geluidsoverlast door verbouwingen bij de buren? Dit zegt de wet

Veroorzaken de verbouwingswerken van je buren overlast? Of is er andere geluidshinder? Advocaat Armin Wintein legt uit wat je kan doen.

Lees meer

De registratierechten zakken in 2025 naar 2% voor de eerste woning

De registratierechten zakken in 2025 naar 2% voor de eerste woning

De registratierechten voor de eerste woning zakken in 2025 naar 2%. Ontdek alles over de nieuwe regeling en hoe dit jou kan helpen bij je aankoop.

Lees meer

Mijn VerbouwLening niet meer populair onder verbouwers: “Slechts 3.780 aanvragen in 2024”

Mijn VerbouwLening niet meer populair onder verbouwers: “Slechts 3.780 aanvragen in 2024”

Ontdek waarom Mijn VerbouwLening aan populariteit verliest en welke plannen minister Depraetere heeft om het aantal renovaties op te krikken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag